کد خبر: ۲۰۹۱۳

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با بیان این که به جای واردات باید به تولید داخلی نهاده‌های دامی توجه شود، گفت: واردات انحصاری نهاده‌های دامی مغایر منافع ملی است.

دکتر علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مورد نامه تعدادی از نمایندگان به رئیس‌جمهور در مورد جلوگیری از رانت و انحصار واردات نهاده‌های دامی، گفت: مدتی است در وزارت جهاد‌کشاورزی است که شرکت‌هایی مبادرت به واردات محصولات کشاورزی خاص مانند مواد پروتئینی، گوشتی و نهاده‌های دامی می‌کنند و اعمالی مغایر با منافع ملی، منافع اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

وی افزود: انحصاری شدن واردات نهاده‌های دامی در کنار واردات مرکبات، برنج، گوشت قرمز باعث بروز نگرانی‌هایی برای کشور شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سؤال که وشزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که در سال 93 هیچ گونه مرکباتی وارد کشور نشده و واردات برنج در 6 ماهه اول سال گذشته هم از ثبت سفارش‌های قبلی بوده، بیان داشت: وجود محصولات مختلف وارداتی نشانگر این است که این محصولات از طرق مختلف به کشور وارد شده، ضمن اینکه قائم مقام وزیر بازرگانی اعلام می‌کند که مردم میوه‌های قاچاق را خریداری نکنند، اما مردم از کجا بدانند کدام میوه در بازار قاچاقی است.

ایران‌پور تصریح کرد: معتقدم همه این موارد قاچاق نیست و از راه‌های دیگر وارد کشور شده است.

وی افزود: دست‌هایی در زمینه واردات محصولات کشاورزی پشت پرده فعالیت می‌کند که این امر مغایر با اقتصاد مقاومتی، منافع ملی و به ضرر تولید‌کنندگان است.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: آنچه که مشاهده می‌شود، حاکی از واردات نهاده‌های دامی است، ضمن اینکه شرایط و بستری برای صادرات آن فراهم نشده است.

ایران‌پور در مورد علت وابستگی به واردات نهاده‌های دامی گفت: عدم برنامه‌ریزی مشخص بخش کشاورزی براساس سند‌چشم‌انداز موجب واردات نهاده‌های دامی شده است.

وی افزود: تولید داخل نهاده‌های دامی نیازمند عزم جدی است، ضمن اینکه تا امروز اهمیت نهاده‌های دامی و جایگاه آن درک نشده است.

ایران‌پور تصریح کرد: بخشی از دلایل گرانی‌ ناگهانی، گوشت قرمز، گوشت مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آن در کشور است.

وی افزود: با تعیین هدف و برنامه می‌‌توان گام به گام سهم واردات نهاده‌های دامی را کاهش و با یک برنامه‌ریزی منسجم امکان برداشتن گام‌های خوبی در این زمینه وجود دارد.

 

 

نظر شما
ادامه