کد خبر: ۲۰۹۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

دکتر ایمان معماریان در صفحه فیسبوک خود عکس هایی از زایمان یک شتر دو کوهانه در باغ وحش تهران منتشر کرده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش زیست بوم، شتر دو کوهانه (شتر بلخی) گونه‌ایی از شترسانان است که در خاور دور، آسیای میانه و خاورمیانه زندگی می‌کند.دانشمندان معتقدند که برخلاف شتر یک کوهانه که درجنوب عربستان اهلی شده‌است شتر دوکوهانه توسط عشایر کوچ نشین آسیای مرکزی، مغولستان و شمال چین اهلی شده‌اند و این کوچ نشینان شتر دوکوهانه را به منظور حمل و نقل و کارهای سخت اهلی کرده‌اند بعدها بر اثر پیشرفت تمدن و به وجود آمدن روستاها و دهکده‌ها و استقرار عشایر کوچ رو، از شتر دوکوهانه برای شخم زنی و لشکرکشی و استفاده از پشم و گوشت و پوست نیز استفاده شده‌است. تاریخچه پرورش شتر دوکوهانه در چین به قرن‌ها قبل از میلاد باز می‌گردد و سلسله‌های مختلف پادشاهی چین از این حیوان برای مقاصد گوناگون استفاده می‌کرده‌اند.

تاریخچه حضور شتر دوکوهانه درایران روشن نیست، هرچند که درکتاب اوستا کتاب مقدس زرتشتیان که بین سالهای ۵۳۰ تا ۵۷۰ پیش از میلاد نوشته شده‌است اشاره‌ای فراوان به شتر شده‌است اما مشخص نیست که منظور از شتر کدام گونه آن است. برخی معتقدند که منظور از شتر در اوستا شتر دوکوهانه بوده‌است و شتر یک کوهانه سال‌ها بعد و همزمان با فتوحات ایرانیان در بین النهرین، فلسطین و مصر به ایران وارد شده‌است. این فرضیه مبتنی بر نقش‌هایی است که بر روی دیوارهای تخت جمشید، که در فاصله زمانی بین قرن ۶ یا ۷ پیش از میلاد ساخته شده می‌باشد در جاده ابریشم که نقش بسیار مهمی را در تجارت دنیای قدیم بازی می‌کرد، از شتر دوکوهانه جهت حمل و نقل ابریشم و سایر محصولات تجاری استفاده می‌شد.


زایمان شتر دوکوهانه در باغ وحش تهران/تصاویر 16+

زایمان شتر دوکوهانه در باغ وحش تهران/تصاویر 16+

زایمان شتر دوکوهانه در باغ وحش تهران/تصاویر 16+

زایمان شتر دوکوهانه در باغ وحش تهران/تصاویر 16+

زایمان شتر دوکوهانه در باغ وحش تهران/تصاویر 16+ 

برچسب ها: زایمان شتر،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
1
سلام،تشکربابت این تصاویرجالب بود.
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
0
باغ وحش ارم عالی
نظر شما
ادامه