کد خبر: ۲۰۹۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان آنکه در زمان اعمال تحریم ها علیه ایران، دارو و واکسن های دامپزشکی با قیمت بالایی وارد می شد، گفت: بیانیه سوئیس می تواند موجب کاهش قیمت داروهای دامپزشکی در کشور شود.

دکتر محسن مهدوی نژاد روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: اعمال تحریم ها علیه ایران کمبودهایی را در تامین مواد اولیه، دارو و واکسن های دام و طیور وارداتی ایجاد کرده بود اما با تغییر شرکت های فروشنده، توانستیم بخش زیادی از این کمبودها را جبران کنیم.

وی اظهار داشت: معتقدم؛ بیانیه سوئیس می تواند نقش زیادی در تعدیل قیمت مواد اولیه، دارو و واکسن های وارداتی داشته باشد چرا که طی این مدت دارو و واکسن باید چند دست می چرخید تا به کشور وارد شود که این امر نیز قیمت داروهای دامپزشکی را بیش از پیش بالا می برد.

وی ابراز امیدواری کرد که با لغو تحریم ها مشکل بالا بودن قیمت دارو و واکسن های مربوط به بخش دام و طیور رفع شود.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور، گفت: اما عمده مشکل بخش دامپزشکی، مبادلات ارزی دارو و واکسن وارداتی بود که با بیانیه سوئیس امیدواریم هرچه سریعتر مشکل مبادلات ارزی نیز برطرف شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد داروهای دامی و حدود 70 درصد واکسن های دامی در داخل کشور تولید و تامین می شود.

مهدوی نژاد گفت: از پنج سال گذشته پیش بینی تشدید اعمال تحریم ها شده بود بنابراین تلاش داشته ایم با تولید دارو و واکسن در داخل میزان وابستگی به شرکت های اروپایی و امریکایی را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: البته کماکان در زمان تحریم ها نیز بخشی از واردات دارو و واکسن مورد نیاز کشور از اسپانیا، ایتالیا، امریکا و انگلیس انجام می شد.

مهدوی نژاد ادامه داد: البته هم اکنون درصد اندکی از واکسن مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود اما در بحث تحریم ها برخی از شرکت های امریکایی به ما فایل اطلاعاتی دارو واکسن خود را نمی دادند، اما پس از این، احتمال اینکه شرکت های تحریم کننده فایل دارویی خود را در اختیار ایران نیز بگذارند، وجود دارد.

وی براین باور است که واردات دارو از کشورهای اروپایی و امریکایی به لحاظ کیفی تاثیر چندانی بر سیستم دامپزشکی کشور ما ندارد، بلکه کنترل و نظارت های دامپزشکی کشورها در تاثیرگذاری داروها موثر است.

مهدوی نژاد با بیان آن که به طور قطع تولید داروی یک شرکت امریکایی یا اروپایی با کیفیت نیست، ادامه داد: برخی مواقع دارویی در امریکا تولید می شود که کیفیت آن از دارویی که در هند و چین تولید می شود، کمتر است زیرا احتمال اینکه تولید این داروها تنها با هدف صادرات به کشورهای آسیای میانه باشد، وجود دارد.

به گفته وی، بنابراین داروهای تولیدی آنان برای صادرات ممکن است از کیفیت پائین تری نسبت به داروهای مصرفی داخلی خودشان باشد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
0
0
شما برخی مسایل رو تو حوزه ............... حذف کن قیمت دارو پایین میاد.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
0
0
سلام
رياست محترم سازمان دامپزشكي كشور معتقد هستند هيچ اتفاقي رخ نداده است ،چگونه شما چنين باوري داريد
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
0
0
شبت بخير عزيزم
نظر شما
ادامه