کد خبر: ۲۰۹۸۴
کامران فرمان پور رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرم آباد از مشاهده و تصویربرداری از کاراکال در لرستان خبر داد.کامران فرمان پور

به گزارش زیست بوم، فرمان پور افزود: در فروردین ماه سال1392 خبری از محیطبان حیدری به اداره محیط زیست خرم آباد واصل شد مبنی بر اینکه در بخش پاپی در منظقه تنگ هفت یک قلاده کاراکال بالغ مشاهده کرده و بدلیل آسیب دیدگی و کسالت جانور قادر به راه رفتن نیست و توانسته کاراکال را زنده گیری کند.

وی گفت: کشف و رکورد کاراکال یک اتفاق خوشایند محیط زیستی و سند دیگری بر تنوع زیستی استان لرستان و شهرستان خرم آباد بود. آن کاراکال بعد از درمان توسط محیطبان زحمتکش منطقه رها سازی گردید.

فرمان پور در ادامه گفت: بعد از دوسال مجدداً این اتفاق در منطقه ای دیگر از لرستان رخ داد که نشان از حفاظت خوب محیطبانان از منطقه و تنوع زیستی غنی استان دارد.

رئیس اداره محیط زیست خرم آباد گفت:روز گذشته در حین گشت زنی محیطبان منطقه مجتبی دریکوند در مسیر آزاد راه خرم اباد – پل زال در منطقه کرکی که جزو مناطق پیشنهادی به سازمان محیط زیست کشور جهت ارتقاء به منطقه حفاظت شده می باشد و با نام شادابکوه شناخته می شود توسط مامورین اداره برق که در آن منطقه در حال انجام وظیفه بودند از وجود یک قلاده جانور عجیب مطلع می شوند.

ایشان افزود: وقتی محیطبان به منطقه عزیمت می کنند خوشبختانه متوجه می شود مامورین اداره برق که در منطقه مشغول کار بودند یک قلاده توله کاراکال که دچار آسیب دیدگی بود را در نزدیکی آزاد راه زنده گیری کرده بودند.

فرمان پور گفت: بدن کاراکال آلوده به کنه بوده که باعث ضعیف شدن این جانور زیبا شده و عملاً حیوان را از پا انداخته بود. محیطبان منطقه با کمک مامورین اداره برق اقدام به جداسازی کنه ها از بدن جانور نمودند و به او غذا و آب می دهند. در مدت زمان کوتاهی کاراکال آسیب دیده که از گزند حشره کنه رها شده بوده و از لحاظ جسمانی بهبود پیدا می کند، در زمانی که افراد مشغول تصمیم گیری برای انتقال جانور به اداره محیط زیست بودند به سرعت فرار می کند.
مشاهده و تصویربرداری از کاراکال در لرستان
 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرم آباد گفت: کاراکال جزء گونه های حمایت شده و در معرض نابودی بوده و در لیست کنوانسیون منع تجارت گونه های در خطر انقراض cites (سایتس) قرار دارد.این گونه بانام علمی Felis Caracal جزء پستاندارن، راسته گوشتخوران و خانواده گربه سانان می باشد. عموما شبگرد و تک زی می باشد و این گونه دارای جثه بزرگتر از گربه اهلی با رنگ زرد شنی یکنواخت متمایل به قرمز و قهوه ای بوده و بدون خال و دارای موهای سیاه بلندی در انتهای گوش های باند مثلثی شکل می باشد. 

وی در پایان افزود: برخورد خوب کارکنان اداره در اطلاع به مامورین محیط زیست و همکاری در تیمار کاراکال اتفاق خوبی است و انتظار داریم عموم مردمی که در کشور با مواردی مشابه روبرو می شوند در اولین قدم با مامورین محیط زیست تماس حاصل کنند تا با مشارکت هم بتوانیم از گنجینه های ارزشمند طبیعت ایران زمین حفاظت کنیم.

مشاهده و تصویربرداری از کاراکال در لرستان

مشاهده و تصویربرداری از کاراکال در لرستان

مشاهده و تصویربرداری از کاراکال در لرستان
 
برچسب ها: کاراکال، لرستان،
نظر شما
ادامه