کد خبر: ۲۱۰۰۸

سه‌شنبه هفته جاری یک محموله 750 رأسی بز اصلاح‌شده از کشور فرانسه وارد فرودگاه امام خمینی تهران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام با اعلام این خبر از ورود یک محموله 750 رأسی بز اصلاح‌شده از نژادهای "سانن" و "آلباین" از کشور فرانسه خبر داد و گفت: یکم اردیبهشت‌ماه سال جاری با هدف تشکیل گله‌های مادری مورد نیاز برای توسعه نژاد بز شیری، یکم محموله 750 رأسی از کشور فرانسه وارد فرودگاه امام خمینی تهران خواهد شد.

محمدرضا ملاصالحی افزود: این محموله با مجوز مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و توسط بخش خصوصی در راستای طرح‌های مورد نظر برای افزایش تولید شیر و تنوع‌بخشی به منابع تولید ویتامین شیرخام مورد نیاز واحدها و صنایع فرآوری وارد می‌شود.

وی با اعلام اینکه بسیاری از انواع پنیرهای مشهور و پرفروش دنیا با استفاده از شیر بز تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شیر بز در طب سنتی و برای برخی درمان‌ها کاربرد دارد و همچنین به‌دلیل قابلیت مصرف علوفه کم‌ارزش و فرآورده‌های فرعی کشاورزی و نگهداری در شرایط سخت محیطی به "گاو فقرا" معروف بوده است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام ادامه داد: این دام قابلیت بالایی برای تولید شیر و گوشت در شرایط گوناگون صنعتی و سنتی دارد؛ بنابراین توسعه واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی و نیز واحدهای کوچک روستایی با استفاده از نژادهای اصلاح‌شده داخلی و وارداتی ازجمله طرح‌های در دست اجرای معاونت امور تولیدات دامی است.

ملاصالحی تصریح کرد: در همین راستا، همزمان با واردات گله‌های اصلاح‌شده خارجی، اصلاح نژاد بزهای بومی کشور از طریق به‌گزینی و پرورش خالص‌کشتی از نژادهای موجود و انجام آمیخته‌گری با نژادهای وارداتی نظیر سانن و آلباین در بخش دیگری از جمعیت بز کشور نیز مدنظر است.

وی یادآور شد: گله‌های فوق در سامانه‌های غیرمرتعی و در قالب سامانه‌های بسته و مزرعه‌ای نگهداری خواهند شد و با راه‌اندازی خط تولید پنیر از شیر بز در تعدادی از واحدهای فرآوری، تقاضا برای شیر در حال افزایش است؛ به‌گونه‌ای که این واحدها حاضر به پرداخت مبالغ بیشتری برای شیر بز در مقایسه با شیر گام هستند.

گفتنی است، واردات این تعداد بز اصلاح‌شده در پی گفتگوها و جلسات مشترکی است که وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته در سفر به کشور فرانسه داشته است.

لازم به ذکر است، در هفته گذشته نیز هیئتی فرانسوی در محل وزارت جهاد کشاورزی، گفتگوهای سازنده‌ای درباره توسعه همکاری‌های کشاورزی دوجانبه داشته‌اند.

 

 

برچسب ها: بز فرانسوی،
نظر شما
ادامه