کد خبر: ۲۱۰۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی و حسین مظاهری در پاسخ به استفتائی درباره آزار حیوانات مرقوم کردند ...
estefsa

حکیم مهر – در پی اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر سگ کشی در منطقه ای در شیراز، نظر تعدادی از آیات عظام، مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه در این زمینه گرفته شد که از نظر این علما سگ کشی توجیه شرعی و اخلاقی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اینکه سگ کشی با تزریق یک ماده مشابه اسید در منطقه ای در شیراز از یک سو و روش های خشن دیگری که پیش از در دیگر استان ها برای کنترل جمعیت سگ های شهری استفاده می شد، افکار عمومی و دوستداران حیات وحش را حساس کرده، انجمن دیده بان حقوق حیوانات از تعدادی از مراجع تقلید در این خصوص استفتا کرده است که بر اساس آن حتی در صورتی که موذی بودن برخی گونه های حیوانات شهری اثبات شود، دفع آنها تابع مراحل خاصی است که کشتار، نه تنها آخرین راه بوده، بلکه مشروط به شرایطی است که در مقایسه با سگ کشی های جاری می توان ادعا کرد هیچ یک از این شرایط اجرا نمی شود.

در همین راستا استفتائات انجام شده در زمینه مراحل و نحوه دفع حیوانات موذی و همچنین شرایط تشخیص موذی بودن یک حیوان منتشر می شود.

 

متن استفتای انجام شده:

بسمه تعالی، محضر مبارک عالم گرانقدر، سلام علیکم،

اخیراً افرادی تحت تاثیر موارد معدود گزارش بیماری حیوانات شهری، اقدام به تحریک ارگان هایی نظیر شهرداری نموده اند که باید برای مقابله با بیماری یا جلوگیری از خطر حیوانات شهری (نظیر سگ و گربه) آنها را معدوم نمود. آیا کشتن و معدوم سازی یک گونه حیوان شهری با هدف "امحاء" آن را به چنین بهانه ای مجاز می دانید؟

با توجه به اینکه گروه های حامی محیط زیست، اقداماتی داوطلبانه در جهت مداوای حیوانات انجام می دهند، آیا صرف هزینه امحاء، جمع آوری و معدوم سازی (از قبیل ماشین آلات، تجهیزات، پرسنل و جوایز اهدایی به آنها برای کشتن هر حیوان) را برای درمان و واکسیناسیون این مخلوقات الهی روا میدانید؟

با توجه به حق و حقوق حیوانات برای زندگی، آیا اصولا معدوم سازی یا عقیم سازی پرهزینه این حیوانات را با هدف امحاء یکی از گونه های مخلوقات الهی و حذف جلوه ای از جلوه های خلق خدا از شهرها مجاز می دانید؟

در صورت اصلاح روش دفع زباله، جمعیت این جانوارن به صورت طبیعی و زاد آوری کمتر به صورت پایدار کاسته خواهد شد. آیا حذف فیزیکی آنها با تله، سم، گلوله و کلا انتخاب مرگ سخت را برای آنها روا میدانید؟

 

پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی:

بسمه تعالی، سلام علیکم، تلف نمودن حیوانات غیر موذی جایز نیست.

استفتا 

پاسخ آیت الله العظمی حسین مظاهری:

بسمه تعالی، چنین کارهایی روا نیست.

 استفتا

پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی:

بسمه تعالی، معدوم سازی حیوانات و امحای آنان به وسیله های مختلف به بهانه حفظ بهداشت و محیط زیست با توجه به امکان تدبیرات دیگر برای حفظ بهداشت و محیط زیست جایز نیست. البته از بین بردن برخی حیوانات خاص که موجب اذیت هستند بدون امحای نسل آنان جایز است.

 استفتا

پاسخ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:

در این گونه موارد، مناسب است، کارشناسان از ارگان ها و نهادهای مختلف موضوع را بررسی نمایند و هرگونه که مصلحت کشور و جامعه و محیط زیست است عمل شود، نه این که هر نهادی به طور مستقل اقدام نماید.

 استفتا

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

بسمه تعالی، تنها در صورتی این کار جایز است که واقعا احساس خطر از ناحیه آنها شود و راه دیگری جز این نباشد.

استفتا 

بر این اساس، به نظر می رسد لازم است که ارگان های مسئول اقدامات زیر را انجام دهند:

1- اثبات کنند گونه های هدف کشتار، موذی هستند، یعنی بیمارند و این بیماری به طور قطع به بشر منتقل خواهد شد.

2- اثبات کنند هیچ تدبیر دیگری بجز کشتار به عنوان راه حل پذیرفتنی نیست.

3- اثبات کنند روش های انتخابی آنها از نظر آماری موثر است.

4- اثبات کنند هدف آنها امحای نسل حیوانات شهری نیست.

5- اثبات کنند کمترین آزار را به حیوان می رسانند.

6- اثبات کنند کارشناسان ارگان های مختلف بر این روش متفق القولند.

واضح است که در شرایط فعلی که حتی موذی بودن حیوانات شهری مستند به آمار ابتلا به بیماری ها قابلیت اثبات ندارد، نه تنها کشتار حیوانات مردود محسوب می شود، بلکه انتخاب هر روش آزارنده، صرف امکانات و هزینه برای آن، مقابله با روش های علمی و پایدار و مخفی نگه داشتن حقایق مورد نقد جدی علما محسوب می شود.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. اول از دوست محترم جناب امیری شریفی که استفتاء نموده اند تشکر میکنم. دوم تأسف خود را از این حادثه و نظایر آن که البته کم نیست و متأسفانه در سطح شهرهای مختلف سرب داغ مهمان بدن نحیف حیوانات می گردد ابراز می نمایم. سوم امیدوارم مسئولین محترم بخصوص در سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی، انجمن حمایت از حیوانات، شهرداری ها بخصوص شیراز و تهران و نهادهای مسئول دیگر به این مهم و متن پاسخ صریح مراجع معظم تقلید توجه نمایند و زمینه زنده گیری را به نحوی که قانون در دستورالعمل مصوب وزارت کشور مشخص نموده فراهم نمایند. چهارم از جناب دکتر جهان پیما مدیرکل محترم دفتر مبارزه با بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی که نوید زنده گیری داده بودند هم تشکر می کنم و امیدوارم به نحو مسبوق به سابقه نظیر دیگر فعالیتهای مثبت قبلی شان پیگیری مؤثر نمایند.
در پایان هم امیدوارم همه دوستانی که از مراجع استفتاء می نمایند در همه مسائل ملتزم به فتوای مراجع معظم باشند و خدای ناکرده آنچه دلخواه آنان است را فقط مبنای عملکرد قرار ندهند.
موفق باشید
محمد مهدی
|
-
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
0
0
مطالعه فتاوای مجتهدین نشان از درایت ودقت در صدور فتوی ها می باشد که با عث غرور می شود هرچند که استفتا کننده به نخوی سوال را تنظیم نموده بود که جواب دلخواهش را بدست بیاورد آمار بالای حیوان گزیدگی در استانها وبروز مواردانسانی هاری چاره ای جز معدوم سازی حیوانات موذی را باقی نمی گذارد
انشا.... که در کلیه زمینه ها موفق به انجام تکالیف الهی باشیم .
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
سلام
باید کسانی که دست به این عمل وحشیانه زدن محاکمه گردند
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
متاسفانه داستان سگ کشی از زمان رژیم سابق در شهرداری ها جا افتاده و امروزه هم با وجود انواع روش های علمی جهت کنترل جمعیت حیوانات شهری باز شاهد کشتار دردناک انها هستیم در پاسخ به دوستی که فرمود سوال به گونه ای تنظیم شده که به جواب مشخصی برسد باید بگویم کشتار دردناک حیوانات گناه کبیره هست تمام!هیچ مرجع تقلیدی حاضر به کشتن حیوانات نمی شود چون گناه است
نظر شما
ادامه