کد خبر: ۲۱۰۱۷

رییس مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی در زمینه هاری در انستیتو پاستور ایران گفت : سالانه در کشور بیش از 150 هزار مورد گاز گرفتن افراد توسط حیوانات -عمدتا سگ- رخ می دهد که همه موارد می تواند مشکوک به بیماری هاری باشد.

'اتحاد جهانی علیه هاری' در گزارشی که بتازگی منتشر شده اعلام کرد: سالانه حدود 59 هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری عفونی هاری در اثر گازگرفتگی سگ جان خود را از دست می دهند.

دکتر علیرضا غلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : ویروس بیماری هاری به صورت بومی در تمامی استانهای های کشور مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه گاز گرفتن حیوانات می تواند برای انسان خطر آفرین باشد اظهار کرد : حدود 660 مرکز شبانه روزی در کشور فعال هستند که به بیمارانی را که به علت گاز گرفتن حیوانات به این مراکز مراجعه می کنند ،خدمات درمانی رایگان ارایه می دهند.

غلامی یاد آور شد: هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی می شود. این ویروس از طریق سیستم اعصاب حرکت می کند ،به مغز می رسد و ایجاد بیماری هاری می کند.

وی گفت : این ویروس در تمام حیوانات خونگرم و انسان می تواند ایجاد بیماری کند.ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن انسان می شود ،در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی می رود و شروع به تکثیر می کند.

غلامی اضافه کرد : از این تعداد گاز گرفتن حیوانات حدود پنج نفر جان خود را به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی و همچنین عدم تزریق واکسن ضد هاری از دست می دهند.

**واکسیناسیون و عقیم سازی سگ ها موثرترین روش کنترل بیماری هاری

غلامی با بیان اینکه واکسیناسیون انبوه سگ ها موثرترین روش در دنیا برای کنترل بیماری هاری است گفت: در تمامی دنیا استفاده از واکسن ضد هاری در سگ ها یکی از مهمترین و موثر ترین روش برای کنترل بیماری هاری است .

رییس مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی در زمینه هاری انستیتو پاستور ایران اضافه کرد :ترزیق واکسن ضد هاری همزمان با عقیم سازی سگ ها از از روش های موثر کنترل بیماری هاری محسوب می شود.

غلامی با بیان اینکه سگ کشی در دنیا برای کنترل بیماری هاری موثر نیست اظهار کرد: سگ ها زاد ولد زیادی دارند. به همین علت بهترین روش برای کنترل بیماری های واکسینه کردن سگ ها و عقیم سازی آنان است .

وی همچنین اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای جهان سگ کشی دیگر رایج نیست و لذا از روش کنترل جمعیت در میان سگ ها استفاده می شود.

رییس مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی در زمینه هاری انستیتو پاستور ایران ادامه داد: عقیم سازی سگ ها می تواند به شکل جراحی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و یا حتی دارو باشد که تحقیقات کاربردی در این زمینه در انستیتو پاستور ایران درحال انجام است.

به گفته غلامی تزریق واکسن ضد هاری برای سگ های خانگی تحت نظر سازمان دامپزشکی انجام می شود.

**ضرورت شناسنامه دار بودن سگ های خانگی

غلامی با بیان اینکه نگهداری سگ های خانگی باید به صورت قانونی باشد گفت : صاحبان این سگ ها باید برای حیوانات خود شناسنامه بگیرند و تمامی شرایط بیماری و واکسینه کردن انان در آن قید شود با این اقدام خطر بیماری هاری برای آنان وجود نخواهد داشت .

به گفته وی سگ ها نزدیک ترین حیوان به انسان هستند و احتمال خطر بیماری هاری در آنها وجود دارد.

رییس مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی در زمینه هاری انستیتو پاستور ایران گفت: نبود شناسنامه، عدم واکسیناسیون سگ های خانگی و همچنین سگ های ولگرد در خیابان از عوامل ابتلا به بیماری هاری است .

** تهیه طرح جامع حذف بیماری هاری انسانی منتقل از سگ های هار

غلامی با بیان اینکه' طرح جامع حذف بیماری هاری انسانی منتقل از سگ های هار' در حال تهیه و تدوین است گفت : این طرح به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارایه خواهد شد و در آن پیش بینی شده است که چگونه بیماری هاری را ریشه کنیم و مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهیم .

به گفته وی اجرای این طرح حدود پنج سال طول خواهد کشید تا پیش نویس آیین نامه مریوطه تدوین و هماهنگی بین نهادها و سازمان شرکت کننده در این برنامه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: هر فرد در هر شرایطی که توسط حیوان گزیده شود حتما باید به مراکز درمانی در سراسر کشور مراجعه کند تا تحت در مان رایگان قرار گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه