کد خبر: ۲۱۰۴۱

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر مهدی خلج در گفت‌وگو با برنامه پایش شب گذشته اظهار کرد: از دهه 70 تاکنون گوشت منجمد گاومیش از کشور هندوستان وارد می‌شود، به طوری که اگر به سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم، در سال 91، 22 هزار تن، در سال 92 هفده و نیم هزار تن و در سال 93، 5 هزار تن گوشت بوفالو وارد کشور شده است. طبق این آمارها مشاهده می‌شود در طی سه چهار سال اخیر میزان واردات گوشت بوفالو به شدت کاهشی بوده است.

دکتر خلج با اشاره به اینکه در سال 94 نیز ما واردات گوشت بوفالو از کشور هندوستان داریم گفت: برای واردات و کمیت واردات کمسیون تنظیم بازار هست که گوشت مورد نیاز را مشخص می‌کند. البته گوشت‌های گاومیش وارد شده از هندوستان، برای مصرف در صنعت فراورده های گوشتی است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود تولید کنندگان فراورده های گوشتی از گوشت بوفالو استفاده کنند، این است که ماندگاری آب در گوشت گاو میش بیشتر از گوشت گاو است و این یک فاکتور مثبت برای فراورده های گوشتی است که حرارت می‌بینند. چربی گوشت گاومیش به مراتب کمتر از چربی گاو است و اسیدهای چرب غیر اشباع در گوشت گاو میش بیشتر و اسیدهای چرب اشباع کمتری دارد. در واقع ریزمغذی ها در گوشت گاو میش بیشتر است.

وی گفت: وقتی واردکننده ای مجوز واردات را از ستاد تنظیم بازار بگیرد، به سازمان دامپزشکی مراجعه می‌کند؛ ما در سازمان دامپزشکی هر پیشنهادی را می‌پذیریم و نیاز را بر اساس میزان خطر بررسی می‌کنیم. در بررسی‌های خود شرایط بهداشتی آن کشور ، شرایط بهداشتی کشتارگاه و توان دامپزشکی آن جا را در نظر می‌گیریم و بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیم گیری می‌کنیم.

دکتر خلج افزود: در مورد کشور هند، برخی دوستان می‌گویند آن کشور از لحاظ پزشکی ضعیف است و شرایط بهداشتی خوبی ندارد. از این‌گونه اظهارات در شگفتم، اگر دوستان می‌خواهند استدلالی را مطرح کنند استدلالشان باید مبنا علمی داشته باشد. شما وقتی وارد سایت سازمان بین‌المللی بهداشت به عنوان عالی‌ترین و معتبرترین مرجع بهداشتی بین‌المللی بهداشتی می‌شوید می‌بینید کشور هندوستان از نظر وضعیت جنون گاوی جزء کشورهای گروه الف قرار دارد که کمترین مخاطره را از نظر جنون گاوی داراست.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در مورد انگل و بر اساس معیارهای مورد نظر که در بازرسی گوشت مورد ملاحظه قرار می‌گیرد، اساس این انگل مشکلی برای مصرف کننده انسانی ندارد. اگر می‌بینید این مباحث مطرح می‌شود صرفاً از جنبه زیباشناختی یک تکه گوشت و لاشه است.

دکتر خلج در پاسخ به سخنان دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دوستان در سازمان غذا و دارو اگر نقدی دارند، مبنای نقدشان باید بر اساس مستندات علمی باشد و علمی حرف بزنند. خوب است در یک کمیته علمی نظراتشان را بگویند تا بر اساس مستندات علمی نشان دهیم که آن‌ها اشتباه می‌کنند.

وی در پایان گفت: هر کسی می‌تواند گوشت بوفالو به کشور وارد کند. کسانی که علاقه‌مند به واردات گوشت گاو میش هستند پیشنهادات خود را به ستاد تنظیم بازار بدهند؛ ستاد تنظیم بازار میزان گوشت مورد نیاز را به سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند؛ ما در یک کمیته فنی و علمی معتبر الزامات را اعلام می‌کنیم اگر کشور مقابل توانست الزامات ما را رعایت کند، اساساً هر کسی می‌تواند گوشت بوفالو به کشور وارد کند.

 

 

نظر شما
ادامه