کد خبر: ۲۱۰۵۵
تعداد نظرات: ۷ نظر

سخنی با مسئولین سازمان دامپزشکی درباره گوشت بوفالوی هندی

واردات غیرموجه، خیانت نباشد، خدمت هم نیست!

 

بسمه تعالی

چند روزی است سازمان دامپزشکی با موضوع گوشت بوفالوی هندی به تیتر رسانه‎های مختلف از جمله صدا و سیما راه یافته است. البته چه خوب بود که در همه زوایای حرفه دامپزشکی از جمله توانمندیهای بالینی دامپزشکان هم چنین اتفاقی رخ می‎داد و صرفاً زمانی که حاشیه ایجاد می‎شود دامپزشکی به تیتر یک رسانه‎ها تبدیل نشود!

واردات گوشت بوفالوی هندی از دو جنبه قابل تأمل است.

جنبه اول موضوع بهداشتی است. جناب آقای دکتر خلج رئیس محترم سازمان دامپزشکی سعی کرده‏اند در این زمینه به مردم اطمینان دهند که مسئله بهداشت را در اولویت قرار داده‎اند و می‎دهند و حتی در برنامه زنده تلویزیونی پایش (یکشنبه شب) سازمان دامپزشکی را امانت‎دار معرفی نمودند.

از جنبه حسن ظن به مؤمن باید این موضوع را پذیرفت و به ایشان و همکاران محترم در سازمان دامپزشکی اعتماد نمود و امیدواریم که مسئله بهداشتی به معضل تبدیل نشود. چه خوب که زوایای مختلف بهداشتی این موضوع هم برای مردم به خوبی تشریح گردد تا زمینه ابهام هم از بین برده شود. گاهی هم ناخواسته اتهاماتی متوجه سازمان دامپزشکی می‎شود که حتماً باید شفاف‎سازی شود که در روایت است (اتقوا من مواضع التهم : خود را از موضع تهمت دور نگه دارید). از جمله این مسائل سؤالی است که رئیس سازمان غذا و دارو مطرح نموده‎اند که اگر گوشت بوفالوی هندی مشکل بهداشتی ندارد چرا باید مشروط آنهم در صنعت (سوسیس و کالباس) استفاده شود؟ سؤالی که پاسخ درستی به آن داده نشده است و حتی بر ابهام آن افزوده شده تا جایی که دکتر آخوندزاده، استاد بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اخیراً در گفتگو با روزنامه شرق گفته است که از نظر بهداشتی فرقی بین استفاده صنعتی یا استفاده غیرآن برای گوشت مجوز گرفته وجود ندارد و قاعدتاً نباید وجود داشته باشد.

امیدواریم سازمان دامپزشکی این نکته مبهم را به درستی حل و تبیین نموده و از توجیه مسئله به هر نحو بپرهیزد.

اما جنبه دوم که موضوعی بسیار پراهمیت هم هست، موضوع واردات گوشت است. رهبر معظم انقلاب 29 بهمن 92 سیاست‎های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند که در بند 8 آن آمده است :

(مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‎های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‎ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‎پذیری در تولید)

درست یک سال بعد یعنی 29 بهمن 93، ایشان در دیدار مردم آذربایجان نکاتی درباره لزوم پرهیز از مصرف کالاهای خارجی فرمودند که عبارت بود از :

(یک نکته‌ی دیگری که این بیشتر به مردم مربوط میشود، مصرف محصولات داخلی است که من بارها در سخنرانی‌های اوّل سال و غیر آن تکرار کردم، الان هم به شما عرض میکنم: محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه‌ی مردم، بخصوص آن‌کسانی‌که مصارف زیادی دارند[میگویم‌]؛ دولتی‌ها هم همین‌جور؛ دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفی‌ای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف میکنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را.)

حالا سؤال اینجاست! آیا ایران در تولید گوشت کمبودی دارد یا ناتوان است؟ آیا ایران با شرایط بحرانی روبرو است که باید از هندوستان گوشت وارد کند؟

آیا نباید سال به سال حجم واردات را کم کرد و تولید داخل را رونق داد؟

در این زمینه واقعاً نباید موضع گیری شود و به تولید داخلی بها داده شود؟

امیدواریم مسئولین ستاد تنظیم بازار از جمله سازمان دامپزشکی کشور به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند که خدای نکرده فرهنگ واردات که کار آسانی به جای تولید به نظر می‎رسد باب نشود.

 

دکتر محمد لطفی‎زاده

مدرس دانشگاه

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
در مورد واردات گوشت از کشورهای خارجی پیشنهاد میشود توسط نمایندگان محترم مجلس تحقیق و تفحص صورت گیرد تا به شایعات موجود که ناشی از گزارش بازرسان اعزامی به بعضی از کشورها از جمله اسیای میانه و هندوستان است پایان داده شود وضعیت نامناسب بهداشتی مردم فقیر هندوستان بر کسی پوشیده نیست کشورهای اسیای میانه یا سوروی سابق خود مردمش کشتارگاه ندارند ولی به ایران گوشت صادر میکنند مخصوصا مغولستان . نقش ............. در واردات گوشت مشهود است
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
بنده هم با نظر همکار کاملا موافقم.وقتش است که یک تحقیق و تفحص کلی در این مورد انجام شود و گرنه چه اصراری بر واردات گوشت از کشورهای این چنینی وجود دارد. چندی پیش اظهارات یکی از مسئولین را از یاد نبریم که گفته بود چون پاکستان کشور مسلمان است باید از آنجا گوشت وارد شود. آیا در این بین نقش بهداشت فراموش شده است . دو تن از همکاران بنده در پاکستان حضور داشتند و از وضعیت اسفناک بهداشتی در آنجا حکایتها داشتند. ویا در مغولستان که علیرغم سه ماه حضور در آن کشور به خاطر شرایط غیر استاندارد کشتارگاهی و وضعیت اقلیمی نامناسب مقدار بسیار کمی گوشت شده بود.
مطلع
|
-
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
اتفاقا در مورد گوشتهاي مغولي،قبل از واردات خود آقاي دكتر خلج با سفر به مغولستان گاوهاي اونجا را تاييد كردند و فرمودند چون وحشي هستند و بصورت سيستميك پرورش داده نمي شوند كيفيت گوشتشان بالاست و خوشمزه هستند!!!!!
شرط انصاف
|
-
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
0
0
چطور يك مدرس دانشگاه ! نمي داند كه مسئول واردات يا عدم واردات سازمان دامپزشكي نيست
بلكه دامپزشكي فقط بر رعايت بهداشت در واردات نظارت دارد.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. دوست گرامی در خط آخر یادداشت عرض شده سازمان دامپزشکی به عنوان عضو ستاد تنظیم بازار (از طریق عضویت وزارت جهاد کشاورزی) می تواند در این باره موثر باشد. ضمناً از آنجایی که کنترل بهداشتی و ورود و خروج دام با سازمان دامپزشکی است (برابر قانون) لذا به دلیل (واو) بین بهداشتی و ورود و خروج قادر است در این خصوص اظهار نظر نماید و از سویی با توجه به لزوم حراست از سرمایه ملی کشورمان (دام) در صورتی که سازمان دامپزشکی اعلام نماید واردات به تولید داخل آسیب می زند قادر است از ورود بی رویه جلوگیری نماید. شخصاً معتقدم اینکه بگوییم ستاد تنظیم بازار هرچه مجوز صادر کرد ما (در سازمان دامپزشکی) می پذیریم و اگر از نظر بهداشتی مناسب بود مجوز صادر می کنیم همه مسئولیت ما نیست هر چند غیرقانونی هم نیست. یادمان باشد ممکن است کاری قانونی اما غیرموجه باشد.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
0
0
ببخشید که این جمله از کامنت قبلی جا افتاد : در متن دو نکته مطرح شده که اولی مستقیم به تیتر یعنی سخنی با مسئولین سازمان دامپزشکی مربوط است (از حیث بهداشتی) و دومی به مسئولین (بطور عام) در ستاد تنظیم بازار (از جمله سازمان دامپزشکی) مرتبط است. با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
0
خدای مهربان نگهدارمسئولینی باشد که دلسوز برای مردم ایران هستند وتمام دغدغه آنها سلامتی مردم شریف ایران است
نظر شما
ادامه