کد خبر: ۲۱۱۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
به گفته دکتر معماریان، استفاده از شیر نامناسب مثل شیر گاو و سر پستانک گشادتر از حد معمول موجب ایجاد پنومونی استنشاقی، اسهال و نهایتاً مرگ این دو توله کاراکال گردیده است ...

حکیم مهر - دو توله کاراکالی که پس از مرگ مادرشان، چند روز قبل توسط محیط بانان شهرستان سیرجان پیدا شده بودند، از بین رفتند. این در حالی است که بر اساس تصاویر منتشر شده بیش از یک ماه از عمر توله ها گذشته و هر دو توله سالم بوده اند.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، مرگ توله کاراکال ها در شرایطی اتفاق افتاد که بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان کلینیک حیات وحش پردیسان، توله ها می بایست در کوتاه ترین زمان ممکن به تهران منتقل شده و تحت رژیم غذایی (تغذیه با شیر مخصوص گربه سانان) و شرایط درمانی ویژه ای قرار می شدند.

اما اتلاف وقت و ناهماهنگی موجود در بین بخش های مرتبط و تصمیم گیرنده در سازمان حفاظت محیط زیست، انجام بروکراسی اداری و نامه نگاری جهت اخذ یک تصمیم اورژانسی، منجر به از اتلاف زمان و مرگ هر دو توله کاراکال شد.

 

توله کاراکال های کشف شده در شهرستان سیرجان پیش از تلف شدن

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در توضیح ماجرا گفت: پس از پیدا شدن توله کاراکال ها در سیرجان، موضوع به دفتر حیات وحش و دفتر حفاظت، شکار و صید سازمان اطلاع داده شده و در انتظار تصمیم گیری دفاتر مذکور در این خصوص بودیم.

محمود صفرزاده اظهار داشت: در طی این مدت توله کاراکال ها تحت نظر اساتید دامپزشکی قرار گرفتند که بر اساس گزارش ارائه شده از سوی دامپزشکان، توله ها دچار مشکلات متعددی بودند.

این اداره نهایت تلاش خود را برای نجات توله کاراکال ها انجام داده و از هیچ اقدام و هزینه ای برای نجات آنها مضایقه نشده و تحت نظارت تیمی از بهترین اساتید دامپزشکی کرمان بودند، اما بر اساس نظر دامپزشکان مشکلات متعدد ایجاد شده برای توله کاراکال ها قابل درمان نبود و در نهایت منجر به مرگ آنها شد.

 

دامپزشک کلینیک حیات وحش پارک پردیسان در این باره گفت: در تصاویر منتشر شده از دو توله کاراکال مشخص است که بر خلاف توضیحات ارائه شده، سن توله ها چند روزه نبوده بلکه حدود ۴۵ روز از تولد آنها گذشته و در شرایطی نبودند که از بین بروند و نتوان آنها را زنده نگه داشت.

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد استفاده از شیر نامناسب مثل شیر گاو و سر پستانک گشادتر از حد معمول، منجر به وارد شدن میزان زیادی شیر به معده و ریه توله کاراکال ها شده است.

همین امر موجب بروز اسهال و مشکلات تنفسی در توله کاراکال ها شده و عدم اصلاح شیوه تغذیه و ادامه اسهال نیز منجر به مرگ آنها شده است.

از ابتدا پیگیر انتقال فوری توله کاراکال ها به تهران بودیم تا بتوانیم اقدامات لازم برای بهبود و نجات آنها را انجام دهیم، اما متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت و دو گونه جانوری با ارزش از بین رفتند.

 

مقایسه تاریخ درج شده بر روی نخستین گزارش دامپزشکی (۹۴/۱/۲۹) با تاریخ دومین گزارش (۹۴/۲/۱) نشان می دهد حداقل چهار روز (و شاید بیشتر) از زمان مشاهده و کشف توله کاراکال ها در سیرجان گذشته و در این مدت شرایط آنها هر لحظه وخیم تر شده است.

درصورتی که اگر از همان ابتدا به توصیه کارشناسان عمل شده بود و فارغ از ملاحظات و بروکراسی اداری، انتقال فوری توله کارکال ها به تهران در دستور کار قرار می گرفت، به احتمال فراوان دو توله کاراکال ارزشمند تحت شرایط تغذیه و درمان مناسب قرار گرفته و از بین نرفته بودند.

 

خبر مرتبط:

مرگ یک کاراکال در تصادف جاده‌ای و نجات توله‌هایش توسط محیط‌بانان سیرجان (+تصاویر)

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
.......... هنوز بلد نیستن به یه بچه گربه شیر بدن متاسفم
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
واقعا خسته نباشید؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه