کد خبر: ۲۱۱۰۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
دکتر مهدی خلج در همایشی که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: تعداد مراکز آموزش عالی دامپزشکی بسیار فراتر از نیاز کشور است ...
44

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر جمع زیادی از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی داریم که آموخته‌ها و تعداد آنها منطبق بر نیاز کشور نیست. به همین منظور با کمک سایر بخش‌های ذیربط به دنبال این هستیم که که آموخته‌های این دانشجویان را منطبق با نیاز کشور و پذیرش دانشکده‌های دامپزشکی را منطقی کنیم.

دکتر مهدی خلج، دیروز در همایشی که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تعداد مراکز آموزش عالی دامپزشکی بسیار فراتر از نیاز کشور است و متعاقب آن تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان در این بخش نیازمند بازار کار هستند.

وی افزود: دامپزشکی می‌تواند 25 درصد تولیدات در عرصه دام، طیور و آبزیان را افزایش دهد، زیرا نیروهای فارغ‌التحصیل با اثرگذاری در اقتصاد ملی، ثروت ملی و سلامت و رفاه جامعه می‌تواند قدم‌های بزرگی را در این عرصه بردارند.

وی با بیان اینکه تعداد دامپزشکان و فارغ‌التحصیلان این بخش از نیاز کشور بیشتر است گفت: جمعی از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در کشور وجود دارد که منتظر شغل هستند و تعداد دانشکده‌های دامپزشکی فراتر از نیاز جامعه است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به نقل از یکی از مسئولان این سازمان گفت: برزیل با داشتن 200 میلیون رأس گاو و جمعیت گسترده طیور، تعداد دانشکده‌های دامپزشکی‌اش حدود یک ششم کشور ما است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: امروز بر اساس مصوبه سازمان تجارت جهانی در سال 1995 تمام معیار صادرات از کشوری به کشور دیگر، الزامات بهداشتی و بر اساس این موضوع سازمان‌های دامپزشکی کشورها مرجع صلاحیت‌داری هستند که اجازه ورود کالایی را صادر و اجازه خروج آن را بر اساس گواهی سلامت تأیید می‌کند.

وی افزود: بنابراین مُهر و امضای رئیس دامپزشکی کشور به دلیل جایگاه قانونی به منزلت اجتماعی آن در 180 کشور جهان ارتباط داشته و به پشتوانه این اعتبار سال گذشته مجوز صادرات 31 هزار دام زنده، دام سبک، دام زنده و جوجه یک روزه صادر شده است.

خلج تصریح کرد: ارزش اقتصادی جمعیت دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و تولیدات سالیانه آنها در کشور حدود 103 هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: رتبه کشور در تولید گوشت در جهان 7 یا 8 و رتبه تولید تخم‌مرغ کشور در جهان حدود 12 است.

وی بیان داشت: کشور به لحاظ مرزی با برخی از کشورهای پرخطر در زمینه سلامت و بهداشت دام و طیور قرار دارد، بنابراین داشتن مرز مشترک با این کشورها اهمیت دامپزشکی را چندین برابر می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه حدود 6500 نفر در سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌کنند و حدود 22 هزار دامپزشک نیز در عرصه‌های غیردولتی در حال فعالیت هستند، گفت: اگر بخواهیم شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره غذا» را اجرایی کنیم، حتی حدود 13 هزار دامپزشک نیز در این عرصه نیاز است.

وی بیان داشت: 65 درصد کل فرآورده‌های خام دامی کشور را شیر تشکیل می‌دهد و اگر شیر خام بهداشتی و سالم موجود نباشد، با فرآوری خوب هم نمی‌توانیم صنایع لبنی خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به طرحی در سال 83 اشاره کرد و گفت: این طرح را از آن سال پیگیری می‌کنم تحت عنوان طرح بازرسین بهداشتی شیر در محل جمع‌آوری شیر که بر اساس آن تیمی از دامپزشکی برای اجرای عملیات بهداشتی نظارت و تولید شیر در این فرآورده و همچنین دام نظارت کنند.

وی افزود: اگر کاردان‌ها و کارشناسان دامپزشکی حلقه‌های تولید شیر خام را در همان محل تولید کنترل کنند با توجه به اینکه حدود 8 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود، بخش زیادی هزینه‌ درمان که ممکن است بر اثر عدم سلامتی ماده تولیدی ایجاد شود، از بین می‌رود.

وی افزود: بر اساس این طرح اگر به ازای هر کیلوگرم شیر تولیدی در کشور 5 هزار تومان هزینه شود، در مجموع سالیانه 40 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی افزود: در سال 1999 در کشور آمریکا 76 میلیون نفر به دلیل بیماری غذازاد راهی مراکز بهداشتی شدند و 350 هزار نفر بستری شدند و حدود 4800 نفر به کام مرگ کشیده شدند.

خلج اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داد از عوامل این مسئله بیماری سالمونلا بود که از طریق گوشت مرغ و تخم‌مرغ و نهایتاً غذای آلوده دام به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: تا مادامی که غذای بهداشتی برای دام تولید نشود، نمی‌توان غذای سالم برای انسان تولید کرد.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. ضمن تشکر از این اظهار نظر جناب دکتر خلج و با امید به عملیاتی شدن آن، همانطور که قبلاً هم بارها عرض کرده ام اگر قرار است دامپزشکی در کشورمان به درستی شناخته شود و جایگاه واقعی خود را بیابد باید به سمت پژوهشهای کاربردی برود. قطب عملی و غیره خوب است اما در دل دانشکده های دامپزشکی و در میان آموزش گم می شود و شده است. مجدداً پیشنهاد تبدیل حداقل نیمی از دانشکده های دامپزشکی با حفظ پرسنل و اساتید به پژوهشکده های تخصصی دامپزشکی را تکرار می کنم. ان شاء الله که به آن توجه گردد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
شبتون بخیر
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
ظرفیت کار وجود دارد اما مدیریت کار ضعیف است. ظرفیت استخدام در ادارات کل دامپزشکی، شبکه های دامپزشکی ،محیط زیست و بیمه و ...وجود دارد ولی مدیریت و الزام قوی در جذب نیرو نیست. بخش خصوصی هم که فعال است و در حال گسترش.
دکتر رحیمی
|
-
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
جناب آقای دکتر لطفی زاده
با سلام
به استحضار میرساند که ظرفیت پذیرش در رشته دامپزشکی زیر نظر وزارت علوم میباشد و رییس سازمان دامپزشکی اختیاری در این زمینه ندارد. در ضمن مشکل اصلی حرفه دامپزشکی، تعدد دانشکده های دانشگاه آزاد و ظرفیتهای نجومی آنها میباشد. بطور مثال هر دانشکده دانشگاه آزاد سالی 100 نفر را تربیت میکند، با آن کیفیت عالی آموزشی که همه در جریان هستند!!!!!!
پس تبدیل چند دانشکده نوپا که سر جمع در سال 300 نفر پذیرش دانشجو دارند دردی را دوا نمیکند. و تنها، راه ورود افراد متوسط و ضعیف را به دانشگاه سخت و دشوار مینماید.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
بسمه تعالی. جناب دکتر رحیمی با اهداء سلام و احترام و تشکر از اظهار نظر جنابعالی. سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هر دو در این زمینه هم مسئول و هم مؤثر هستند. ضمناً بنده عرض نکردم دانشکده نوپا تبدیل به پژوهشکده شود هرچند این هم اشکالی ندارد اما باید با طرحی واقعاً کارشناسی اولویت ها مشخص و با رتبه بندی دانشکده ها از هر مجموعه یک یا دو دانشکده به پژوهشکده تبدیل گردد. ان شاء الله که عزمی در مسئولین باشد تا به این موضوع فکر کنند پیش از آنکه دیر شود!
نظر شما
ادامه