کد خبر: ۲۱۱۲۷

جامعه جهانی دامپزشکی روز جهانی دامپزشکی را به تمام دامپزشکان در سرتاسر کره زمین تبریک میگوید.

دامپزشکان گروه خاصی از دانشمندان و متخصصین بهداشتی هستند زیرا باعث پیشگیری از بیماری در حیوانات و درمان گونه های مختلف آنها به هنگام بیماری میشوند و بر همین اساس دام سالم در تحقق هدف جامعه سالم و شاد نقش مهمی را ایفا می نماید.

در سال 2000 جامعه جهانی دامپزشکی آخرین شنبه آپریل هرسال را به نام روز جهانی دامپزشکی نامگذاری نمود تا نگاهها را در سرتاسر دنیا به سمت راههای مختلفی که دامپزشکان در سلامت و رفاه دام و انسان نقش دارند معطوف نماید. بسیاری از مردم دامپزشکان را تنها به عنوان پزشک حیوانات می شناسند پزشکانی که با حیوانات خانگی ، گله های دام و طیور ، اسب و یا بسیاری از حیوانات حیات وحش همچون پرندگان ، خزندگان و یا پستانداران کوچک سر و کار دارند.

ولی امروزه دامپزشکان مشارکتها و مسئولیتهای مهمی در زمینه بهداشت عمومی دارند که باعث تقویت بهداشت و رفاه دامها ، انسانها و محیط زیست میگردد که این فعالیتها متضمن واژه (( بهداشت واحد)) خواهد بود. دامپزشکان وقایع بیماریهایی را مورد بازرسی و دقت قرار میدهند که از دامها به انسانها سرایت می یابد و به عنوان بیماریهای مشترک شناخته می شوند، بیماریهایی همچون هاری ، آنفلوآنزای طیور و ابولا.

دامپزشکان در خصوص ساخت و اختراع واکسن و روشهای درمانی جدید بیماریهای دامی تحقیقات می نمایند که این تحقیقات منجر به درمان و یا پیشگیری از بیماریها در انسان خواهد شد. همچنین به دنبال تدوین سیاست ها و گسترش قوانینی هستند که منجر به مراقبت و رفاه دام در سرتاسر دنیا گردد. آنها به دنبال مراقبت از دامهایی هستند که به عنوان منبع غذایی برای انسان شناخته می شود تا این اطمینان برای جامعه حاصل گردد که منابع غذایی همچون گوشت گاو، آبزیان، طیور در درجه اول ایمن بوده و در درجه دوم مغذی و تامین کننده احتیاجات باشد.

دامپزشکان در سرتاسر دنیا در امور ذیل مشارکت فعالانه دارند:

آموزش و ترویج ، مسئولیت مصرف داروها در دامها به منظور کاهش درد و بیماری، مراقبت به منظور شناسایی وضعیت بیماریهای دامی و حفاظت از محیط زیست.

دامپزشکان به دنبال مراقبت از بهداشت و رفاه برای دام، انسان و محیط زیستی است که با یکدیگر به اشتراک گذاشته ایم به دلیل اینکه بهداشت دام بهداشت انسان را متاثر خواهد ساخت.

در سال 2008 جامعه جهانی دامپزشکی همراه با سازمان جهانی بهداشت دام جایزه روز جهانی دامپزشکی که به بهترین همایشی که مشارکت اجتماعی دامپزشکی در جامعه را به تصویر بکشد اعطا خواهد شد . موضوع انتخاب شده برای سال 2015 عبارتست از : بیماریهای مشترک منتقله از طریق ناقلین

 

منبع: جامعه جهانی دامپزشکی

مترجم: دکتر صمد بختیاری

 

نظر شما
ادامه