کد خبر: ۲۱۱۲۹

خبرگزاری فارس: اعطای نشان ایمنی و سلامت به ۳۶ محصول غذایی

در یازدهمین دوره اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات سلامت‌محور غذایی، محصولاتی که در تولید از حداقل استانداردها در جهت ارتقای سلامت عبور کرده‌اند، مجوز نصب سیب سبز ایمنی و سلامت محصول را دریافت کردند.

در این مراسم، دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی و دکتر هدایت حسینی، دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذایی و مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی نیز حضور داشتند.

فراهم آوردن شرایط تولید و تأمین غذای سالم و ایمن از مهمترین مصوبات شورای عالی سلامت و از جمله احکام برنامه پنجم توسعه بوده که طی سال‌های گذشته در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد توجه قرار گرفته است به دنبال تحقق این هدف و به منظور شناسایی فرآورده‌های غذایی سلامت محور در این راستا سازمان غذا و دارو اعطای نشان ایمنی و سلامت به این محصولات را در دستور کار قرار داد و یازدهمین دوره این برنامه امروز با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس سازمان دامپزشکی، استاندار تهران و جمعی از صنعتگران حوزه تولید مواد غذایی برگزار شد.

محصولاتی که در تولید از حداقل استانداردها عبور کرده و در جهت ارتقای سلامت مردم تولید آنها صورت می‌گیرد مجوز نصب سیب سبز رنگی که نشان ایمنی و سلامت محصول است را دریافت می‌کنند و این آرم حاکی از مورد تأیید بودن سلامت محوری محصول توسط سازمان غذا و دارو است.

بر این اساس به حداقل رساندن میزان نمک، چربی و قند مصرفی در تولید مواد غذایی استفاده از افزودنی‌های طبیعی کاهش عموم باقیمانده در محصولات، آلاینده‌ها و فلزات سنگین توزیع و تولید بهداشتی و صنعتی فرآورده‌های غذایی از جمله معیارهای اعطای این نشان است.

بر اساس این گزارش طی 10 دوره گذشته اعطای نشان ایمنی و سلامت 109 محصول موفق به کسب این نشان شده و در

یازدهمین دوره نیز 36 محصول جدید از گروه‌های مختلف فراورده‌های غذایی این نشان را دریافت کردند که 18 محصول از فرارده‌های لبنی، 3 محصول آب میوه ارگانیک، 9 محصول از انواع زعفران، 3 محصول ماکارونی با آرد سمولینا، 2 محصول رب گوجه فرنگی طبیعی و 1 محصول عسل با موم نشان سیب سلامت دریافت کردند.

علاوه بر تشویق و شناسایی محصولات سلامت‌محور آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص اطلاعات تغذیه محصول از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار سازمان در سال گذشته در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفته و در همین راستا در مراسم امروز هر شرکتی که به صورت داوطلبانه علامت راهنمایی تغذیه‌ای را نصب کرده بودند نشانه آنها توسط داوران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت از 36 شرکت و فرآوده غذایی تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است نشانگرهای راهنمای تغذیه‌ای راهنمایی صریحی است برای نشان دادن اطلاعات تغذیه‌ای محصول هستند که در آنها میزان نمک، چربی و سایر اطلاعات محصول با رنگ‌های زرد، سبز و قرمز مشخص می‌شود و بدین وسیله مردم می‌توانند نسبت به محصول مورد نظر کسب کنند.

 

 

 

نظر شما
ادامه