کد خبر: ۲۱۱۶۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
وی افزود: متاسفانه هربار از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سلامت دام‌ها سوال می‌پرسیم، پاسخ شفافی ارائه نمی‌شود ...
888
ناتوانی جهادکشاورزی در تامین سلامت دام‌ها

مسئولیت‌های حوزه دام به وزارت بهداشت واگذار شود

۱۳۹۴/۰۲/۰۷ - ۱۴:۳۸ - کد خبر: 145879

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد جهادکشاورزی نسبت به بی‌توجهی سلامت دام‌ها در کشور،‌ افزود:‌ متاسفانه هربار از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سلامت دام‌ها سوال می‌پرسیم پاسخ شفافی ارایه نمی‌شود.

حسن تامینی‌لیچائی در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه دامپزشکی کشور می‌تواند زیرمجموعه وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: امروزه نبود مدیریت واحد منجر به مشکلاتی در دامپزشکی کشور شده است و همین امر باعث نبود شرح وظایف و عدم پاسخگویی مسئولان شده است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تعیین متولی مشخص برای پاسخگویی درباره سلامت دام‌ها، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون وقتی از جهاد کشاورزی که امروزه مسئولیت سلامت دام را عهده‌دار است نسبت به تامین سلامت دام‌ها سوال داریم این سازمان پاسخ روشن و مشخصی نمی‌دهد چراکه معتقد است این موضوع به وزارتخانه متبوعش ارتباطی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه امروزه صدها بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد درحالی که این معضل متولی مشخصی ندارد، تصریح کرد:‌ طی جلسه‌ای با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، زمانی که معضل بیماری انسان و حیوان مطرح شد مسئولان عنوان کردند که این مهم باید از سوی متولیان سلامت تعیین تکلیف شود و از این طریق نسبت به این موضوع سلب مسئولیت کردند.
وی یادآور شد:‌ با توجه به اینکه برخی از موضوعات حوزه دام‌پزشکی مانند تامین غذای دام مربوط به وزارت جهاد کشاورزی می‌شود لذا به نظر می‌رسد اگر قرار باشد وزارت بهداشت مسئولیت حوزه دام‌پزشکی و سلامت دام‌ها را متقبل شود باید مسئولیت حوزه دام را نیز بپذیرد چراکه در غیر این صورت ممکن است در آینده نسبت به این موضوع نیز فرافکنی شود.
تامینی‌لیچائی تاکید کرد: امروزه وزارت جهاد کشاورزی تعهدی نسبت به معضلات حوزه دام ندارد و کوتاهی و کم‌کاری زیادی در حوزه دام انجام می‌دهد درحالی که امروزه بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و حیوان در اثر بی‌توجهی‌های این وزارتخانه شیوع پیدا کرده است تاجایی که بارها شاهد بودم که ده‌ها گاو از زباله تغذیه می‌کنند که همین عامل می‌تواند بیماری‌های زیادی را منتقل کند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به این معضلات به نظر می‌رسد ابتدا باید زیرساخت‌های انتقال دام‌پزشکی به وزارت بهداشت صورت گیرد و پس از انجام اقدامات کارشناسی مسئولیت این حوزه به این وزارتخانه منتقل شود.


سلامت نیوز: مسئولیت‌های حوزه دام به وزارت بهداشت واگذار شود

حکیم مهر - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد جهادکشاورزی نسبت به بی‌توجهی سلامت دام‌ها در کشور،‌ افزود:‌ متاسفانه هربار از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سلامت دام‌ها سوال می‌پرسیم پاسخ شفافی ارایه نمی‌شود.

حسن تامینی‌لیچائی در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه دامپزشکی کشور می‌تواند زیرمجموعه وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: امروزه نبود مدیریت واحد منجر به مشکلاتی در دامپزشکی کشور شده است و همین امر باعث نبود شرح وظایف و عدم پاسخگویی مسئولان شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تعیین متولی مشخص برای پاسخگویی درباره سلامت دام‌ها، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون وقتی از جهاد کشاورزی که امروزه مسئولیت سلامت دام را عهده‌دار است نسبت به تامین سلامت دام‌ها سوال داریم این سازمان پاسخ روشن و مشخصی نمی‌دهد چراکه معتقد است این موضوع به وزارتخانه متبوعش ارتباطی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه امروزه صدها بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد درحالی که این معضل متولی مشخصی ندارد، تصریح کرد:‌ طی جلسه‌ای با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، زمانی که معضل بیماری انسان و حیوان مطرح شد مسئولان عنوان کردند که این مهم باید از سوی متولیان سلامت تعیین تکلیف شود و از این طریق نسبت به این موضوع سلب مسئولیت کردند.

وی یادآور شد:‌ با توجه به اینکه برخی از موضوعات حوزه دام‌پزشکی مانند تامین غذای دام مربوط به وزارت جهاد کشاورزی می‌شود لذا به نظر می‌رسد اگر قرار باشد وزارت بهداشت مسئولیت حوزه دام‌پزشکی و سلامت دام‌ها را متقبل شود باید مسئولیت حوزه دام را نیز بپذیرد چراکه در غیر این صورت ممکن است در آینده نسبت به این موضوع نیز فرافکنی شود.

تامینی‌لیچائی تاکید کرد: امروزه وزارت جهاد کشاورزی تعهدی نسبت به معضلات حوزه دام ندارد و کوتاهی و کم‌کاری زیادی در حوزه دام انجام می‌دهد درحالی که امروزه بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و حیوان در اثر بی‌توجهی‌های این وزارتخانه شیوع پیدا کرده است تاجایی که بارها شاهد بودم که ده‌ها گاو از زباله تغذیه می‌کنند که همین عامل می‌تواند بیماری‌های زیادی را منتقل کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به این معضلات به نظر می‌رسد ابتدا باید زیرساخت‌های انتقال دام‌پزشکی به وزارت بهداشت صورت گیرد و پس از انجام اقدامات کارشناسی مسئولیت این حوزه به این وزارتخانه منتقل شود.

 

 

برچسب ها: وزارت بهداشت،
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی
|
-
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
خدایا چه کاری می توانیم بکنیم وقتی غیر متخصصها مناصب قانونی را گرفته ودر قبال مسائل تخصصی اظهار نظر می کنند و فکر می کنند چون نماینده مجلس هستند همه مسائل تخصصی را می دانند آخه یکی نیست به این نایب رئیس بگه اگه سوال راجع به بیماریهای دام داری چرا از سازمان دامپزشکی سوال نمیکنی
آخه وزارت بهداشتی که خودش تو کارهای خودش مونده چه کاری در حوزه تامین سلامت دام میتواند انجام دهد
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
اميدوارم اين انتقال زودتر انجام بشه تا بلكه دامپزشكي كشور يه متولي قوي داشته باشه
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
حکیم مهر پیشنهاد می کنم یک نظر سنجی در سایت ترتیب بدید تا همگان بدانند بدنه دامپزشکان همه مشتاقانه دوست دارند که به وزارت بهداشت ملحق شوند و تنها صاحب منصبان و کرسی نشینان سازمان مخالف این الحاق خواهند بود!.
حسینی
|
-
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
پیشنهاد نظرسنجی خیلی عالی است لطفا عملی سازید.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
ب جای اینک از این وزارتخونه به اون وزارت خونه پاسمون کنن ی وزارتخونه چرا واس دامپزشکی نمیذارن.مگه دام پزشکی کم اهمیته ب جز بخش بیماریهای مشترک مگ معضل دیگ تو دامپزشکی نیست؟اگ این بخش سازماندهی درستی انجام بشه ن تنها کشور قابلیت تولید گوشت و خودش داره بلکه میشه انقدر تولید بشه ک صادرات گوش انجام بشه.ما نیاز ب کارهای بنیادی داریم.تا زمانی هم ک دامپزشکها با هم متحد نشن بقیه ی اقشار براشون تصمیم میگیرن
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
سلام
دامپزشکی یک وزارت مجزا می خواهد که سازمان غذا و سازمان دامپزشکی باهم اقدام شوند و یک وزارتخانه ای به اسم وزارت سلامت تشکیل دهند
با چرا نمیخواهیم قبول داشته باشیم که عقل کل نیستیم تقلید کردن همجا بد نیست
به نظر من بهترین راهکار این است که الگو برداری از کشورهای توسعه یافته جهان کنیم
دل خسته
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
سازمان دامپزشکی سالهاست که به صورت سازمانی منزوی و ضعیف به حیات خودش ادامه میده.امیدوارم مردم و مسئولین هر چه سزیعتر به اهمیت این سازمان و عملکرد اون پی ببرن .به هر حال جای این سازمان به صورت زیر مجموعه ای از جهاد کشاورزی قابل قبول نیست. امیدوارم این سازمان به صورتی مستقل و با الگو برداری از وزارت بهداشت و در کنار این وزارتخانه به حیاتش ادامه بده. تعداد پذیرش در دانشگاه ها در رشته های دامپزشکی و سایر رده ها محدود بشه تا شاهد رشد و اعتلای این سازمان باشیم.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
امیدوارم به زودی همه به این نتیجه برسند که بردن دامپزشکی زیر نظر جهاد کشاورزی ظلم بزرگی در حق مردم و دامپزشکان است و برای رفع این مشکل کاری کنند.
متخصص طیور
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
این آقا کوچکترین اطلاعاتی نه در حوزه پزشکی دارد و نه در دامپزشکی .چرا برای بیماری های دامی از وزرتخانه سوال میکند؟آ قا هنوز معنی سازمان مستقل در درون یک وزرتخانه را نمی داند!! کارشناس دامپزشکی
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
کاملا با شما موافق هستم دامپزشکی باید زیر مجموعه وزارت بهداشت باشه
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
ماندن در وزارت جهاد بهتر از اینه که جزء نیروهای دسته چندم بهداشت بشیم!! این همه متخصص و نیروی تحصیل کرده,باعث عدم دیده شدن دامپزشکی میگردد.در ثانی بهداشت در امرات خودش مونده:هزینه های تحمیلی به مریضها وتجارتی کردن علم پزشکی,زیر میزی,روغن پالم و ............-کارشناس مطلع
دامپزشک
|
-
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
دوستان عزیز
من به عنوان یکی از همکاران شما که مدتها در وزارت بهداشت کار کرده و تجربه خوبی از انجا دارد میگویم پزشکانی که همیشه در کنکور رتبه بالاتری داشته ارزش اجتماعی بالاتری داشته و کلا مغرورترند در صورت ادغام هیچگاه فرصت عرض اندام به دامپزشکان را در وزرات خانه ای که بطور ذاتی مال خودشان است به ما نخواهندداد و خیلی سریع پشیمان خواهیم شد.
علت طرح این دید گاه ها چند موضوع است:
1- دامپزشکی برخورد رسانه های قدرتمندی تابحال نداشته
2- و مسئولین مربوطه عمدتا ضعیف برخورد کردند و هم اینکه برخی مدیریت ها واقعا ضعیف عمل می کنند که باید فکری برایشان شود.بطور مثال نحوه برخورد سازمان با اپیدمی های بزرگ بخصوص در بحث دام و طیور قوی و کارآمد نبوده است.
3- نظام دامپزشکی هم مانند نظام پزشکی کارامدنبوده است.
4- NGO های دامپزشکی کوچک و ضعیف اند در حالیکه در پزشکی وضعیت برعکس است . بهتر است با تقویت آنها لابی های مربوطه در انتخاب مسولین قوی و کارآمد بکار گرفته شود بطور مثال نگاه کنید معمولا وزارت بهداشت وزیر ضعیف ندارد زیرا همیشه برای انتخاب هر وزیری همیشه لابی ها افراد قوی را معرفی می کنند.
5- بودجه گیری خوبی هم نداشتیم که هیچ بلکه بودجه دامپزشکی هر ساله کمتر هم شده است که علت عدم اطلاع بودجه ریزان کلان کشور از حوزه دامپزشکی است. بطور مثال تابحال یک مطالعه درست و حسابی برای معرفی خسارات کلان و هنگفت اقتصادی بیماریهایی مانند تب برفکی ، لامپی اسمکین یا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مسئولین و مردم نشده است خساراتی که اگر برآورد شود 100 درصد به نفع دامپزشکی است. خوب چه انتظار داریم وقتی خودمان نمی گوییم که چه خبر است.
6- حمایت از همکاران از هم نیز در دامپزشکی به مراتب ضعیف تر است و بیشتر از بحث های فنی و علمی بحث های مالی غلبه پیدا کرده است که خود موجب تضعیف جایگاه شده است.
اصلا فردا در صورت ادغام ، مسئول بخش دامپزشکی در وزارت بهداشت هم یک پزشک خواهد شد که دیگر فاتحه دامپزشکی خوانده خواهد شد وصد البته به نظر من در وضعیت بیماریهای دامی بدتر هم خواهد شد.
دوستان به نظر من باید آنقدر قوی برخورد کنیم (علمی و عملی ) که کسی جرات ورود به این عرصه را نداشته باشد. والا سرنوشت خوبی نخواهیم داشت.
همکار
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
با عرض احترام
من هم با نظر دوستان موافقم ، یک نظر سنجی کارشناسانه در سطح کشوری و البته رسمی، شاید رهیافتی باشد برای بررسی و تدوین برنامه ای که دامپزشکی را به جایگاهی در خور بهداشت عمومی برساند . وزارتی متشکل از دامپزشکی ، غذا و دارو ، استاندارد می تواند نگاهی تخخصی تر به بحث سلامت و بهداشت داشته باشد ، در واقع قسمت بهداشتی ، وزارت بهداشت درمان ، از آن جدا و در قالب یک وزارت جدید متشکل از سازمان های مذکور ایجاد گردد .
البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که دولت محترم سعی در کوچک نمودن بدنه خود دارد ، و ایجاد نهادی جدید شاید قدری دشوار به نظر برسد ، اما امکان پذیر است .
ناشناس
|
-
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
نظر سنجی راه بندازید لطفا. حتی نظام دامپزشکی میتونه یه نظرسنجی وسیع انجام بده البته اگه ....................
دکتردامپزشک
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
تا زمانی ک دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نره هیچی درست نمیشه چرا کسی نیس یه کاری کنه این وضع بد رو یه سر وسامانی بده
همکار دامپزشک
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
0
حداقل حسنی که اینکار داره اینه که از رشد بی رویه و قارچ گونه ی دانشگاه ازادکه متاسفانه حداقل استانداردهای اموزش رو هم رعایت نمیکنن جلوگیری میشه
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
0
0
انتقال سازمان دامپزشکی کشور به شکلی که رئیس سازمان زیر نظر مستقیم شخص وزیر بهداشت کار کند هر جور هم که باشد بسیار بهتر از وضعیت تأسف بار، تحقیر کننده و آرار دهنده فعلی در وزارت جهادکشاورزی است که با الگو برداری قطعاً شکست خورده از فرانسه و انگلستان در شرایط کشور ما ایجاد شده است.

باید توجه داشت که پزشکان بر خلاف دیگران به لحاظ مالی و مدرک تحصیلی دکتری اتفاقا کمبود ندارند که به دکتر دامپزشک حسادت کنند یا بخواهند آن را تحقیر کنند!

البته ممکن است فردی از نظر توان دامپزشکی ضعیف باشد و آبروی دامپزشکی را از نظر علمی ببرد که این بحث دیگری است. این تجربه ثابت شده است که هر جا توان علمی بالای دامپزشکی عرضه شود همگان سر تعظیم را در برابر آن پایین خواهند آورد.

ضمن اینکه بنیه مالی وزارت بهداشت بسیار زیاد است و از نظر حقوقی بایستی به مجلس پاسخ گوی تب مالت، سل، مشمشه، هاری و سایر بیماری های زئونوز و حتی آلودگی های میکربی و شیمیایی و باقیمانده های دارویی در مواد غذایی باشد.

جالب است که همین چند روز پیش وزارت بهداشت استفاده از هورمون رشد را در گوجه فرنگی به این دلیل که ممکن است برای محیط زیست و انسان زیان آور باشد در راستای سیاست جهانی سلامت غذایی از مزرعه تا سفره غذا ممنوع کرده است و با قدرت قضایی تمام وارد صحنه شده است.

این در حالی است که در وزارت جهاد کشاورزی ناله سازمان دامپزشکی برای تعقیب قضایی افرادی که بهداشت انسان را در دامداری ها، مرغداری ها و کشتارگاه ها با دخالت در کار دامپزشکان به خطر می اندازند، معمولاً به جایی نمی رسد.

بنابراین خواه ناخواه وزارت بهداشت این التزام حقوقی و وظیفه سازمانی را دارد که به دامپزشکی در صورت انتقال رسیدگی کند.

توجه شود که در کشور ایتالیا دهها سال است که سازمان دامپزشکی با موفقیت زیر نظر شخص وزیر بهداشت ایتالیا بدون هیچ گونه تداخل کاری فعالیت می کند و در کتابچه سازمانی وزارت بهداشت ایتالیا با افتخار از این جامعیت کامل همه جوانب بهداشت جامعه یاد می کند. به قول سازمان بهداشت جهانی One World, One Health!
22 اردی بهشت 94
نظر شما
ادامه