کد خبر: ۲۱۲۰۱

Image result for ‫خلج دامپزشکی‬‎

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از احداث اسکله اختصاصی تخلیه خوراک دام در بندر امام خبر داد.

دکتر مهدی خلج در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه 90 درصد خوراک دام مورد نیاز از بندر امام وارد می شود، گفت : ارتقای بهداشت و سلامت خوراک دام از اولویت های سازمان دامپزشکی کشور است ، بنابراین برای این طرح و تأمین سلامت و بهداشت دام طرح احداث اسکله اختصاصی برای نهاده های دامی اجرا می شود.

وی افزود : علاوه بر این کیفیت حمل و نقل خوراک دام در کشورهای مبدأ به منظور حفظ بهداشت با همکاری متخصصان دامپزشکی کشورمان پایش می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت : انبارهای اختصاصی نگهداری خوراک دام و دیگر نهاده ها نیز در بنادر در صورت اختصاص اعتبار احداث خواهد شد.

دکتر خلج افزود: خوراک دام در کیفیت سلامت و بهداشت گوشت مصرفی تأثیر زیادی دارد و به همین علت برای جلوگیری از آلودگی باید حمل و نقل و نگهداری خوراک دام بر اساس استانداردهای سازمان دامپزشکی انجام شود.

وی از توسعه فعالیت بازرسان بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و گفت: دامپزشکان از سال گذشته تاکنون 2 میلیون و 225 هزار مورد از دامداریها ، کشتارگاهها ، شبکه حمل و نقل و نگهداری و توزیع مواد خام دامی بازدید و 8500 تن فرآورده خام دامی را به علت آلودگی نابودسازی کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود : همچنین از سال گذشته تاکنون 12 میلیون و 566 هزار راس گوسفند و بز و یک میلیون و 144 هزار گاو در کشتارگاه ذبح و در مجموع 7 میلیون و 577 لاشه کشتار شده ضبط و از مصرف انسانی خارج شد.

دکتر خلج درباره گزارش عملکرد بازدیدهای نوروزی بازرسان که از 25 اسفند تا 15 فروردین انجام شد هم گفت: بازرسان دامپزشکی 184 هزار و 510 مورد را بازدید کردند و 462 تن مواد خام دامی ضبط و از مصرف انسانی خارج شد.

وی افزود: بازرسان در کنار نظارت و بازرسی از مراکز توزیع و عرضه مواد خام دامی ، 38 هزار و 500 مورد آزمایش برای پایش سالم خوراک دام تولید شده در کارخانه ها را انجام دادند و 39 مورد آلاینده در خوراک دام تولیدی 17 کارخانه ارزیابی شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از حذف ماده ضدعفونی مالاشیت گرین در بخش آبزی پروری خبر داد و گفت: این ماده برای ضدعفونی حوضچه ها و استخرهای پرورش استفاده می شود و چون بقیه مواد آن در گوشت ماهی می ماند سازمان دامپزشکی مصرف آن را در مراکز پرورش ماهی قزل آلا ممنوع کرده است.

دکترخلج افزود : ماده ضدعفونی کننده دیگری جایگزین مالاشیت گرین شده است.

وی گفت: طرح پایش سلامت و بهداشت ماهی های پرورشی قزل آلا با نظارت سازمان دامپزشکی در سراسر کشور با نمونه برداری از ماهی های صید شده انجام می شود که به محض مشاهده باقیمانده ماده ضدعفونی کننده مالاشیت گرین محموله از مصرف انسانی خارج می شود.

 

 

نظر شما
ادامه