کد خبر: ۲۱۲۰۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
سیاست یک بام و دو هوا در مورد سلامت مردم

واردات گوشت مانده به کشور با لابی گری همسایگان

۱۳۹۴/۰۲/۰۹ - ۱۲:۲۶ - کد خبر: 146107

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تاکنون بدون برنامه و استراتژی و بدون تعهد این حجم واردات گوشت به کشور صورت گرفته است، افزود: باتوجه به اینکه متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است ما در نظر داریم که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، ‌ اداره و نظارت شود زیرا ما نمی‌توانیم سیاست یک بام و دو هوا را در مورد سلامت مردم در پیش بگیریم زیرا وقوع چنین اتفاقات و تذکراتی به سلامت مردم کشور آسیب می‌رساند.

محمد حسین قربانی در گفت‌وگو با آنا از حضور حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان در جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت خبر داد و افزود: اعضا کمیسیون در بحث واردات گوشت و بسیاری از مباحث از وزیر بهداشت سوالاتی داشتند که ۹ تن از اعضا کمیسیون بهداشت از وزیر بهداشت سوالاتی داشتند در حوزه‌های مختلف از جمله نحوه عملکرد ارزش یک درصد افزوده، تفاوت پرداختی بین پزشکان و پرستاران در طرح تحول سلامت، مضرات امواج ماهواره‌ای و مخابراتی سوالات خود را مطرح کردند و با پاسخ‌های وزیر بهداشت همکاران ما قانع شدند.

واردات ۶۵ هزار تنی گوشت به کشور

وی افزود: سوالات در خصوص واردات گوشت گاو و گوسفند و بوفالو نیز بود که البته بحث گوشت بوفالو بسیار جزئی بود زیرا سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی آمار درستی برای واردات گوشت به کشور ندادند و آماری که دادند از ۳۵ هزار تا ۶۵ هزار تن متغییر و متفاوت است اما آنچه که واقعیت دارد آمار واردات ۶۵ هزار تنی گوشت به کشور است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: به هر حال تاکنون گوشت وارداتی به کشور مازاد نیاز مردم بوده و تدبیر و برنامه‌ریزی و مدیریت برای این مسئله وجود ندارد در حالی که اگر بتوانیم واردات گوشت به کشور را مدیریت کنیم و یارانه‌ای که برای واردات می‌پردازیم برای دامداران و کشاورزان کشور مهیا کنیم با یک عزم ملی و حرکت جهادی می‌توانیم در زمینه گوشت به خودکفایی برسیم.

سیاست یک بام و دو هوا در مورد سلامت مردم

قربانی با اشاره به اینکه تاکنون بدون برنامه و استراتژی و بدون تعهد این حجم واردات گوشت به کشور صورت گرفته است، افزود: باتوجه به اینکه متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است ما در نظر داریم که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، ‌ اداره و نظارت شود زیرا ما نمی‌توانیم سیاست یک بام و دو هوا را در مورد سلامت مردم در پیش بگیریم زیرا وقوع چنین اتفاقات و تذکراتی به سلامت مردم کشور آسیب می‌رساند.

وجود خلاء قانونی در مورد نظارت بر سلامت مواد غذایی

این عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: ما در زمینه تولید و واردات و تعرفه گذاری محصولات کشاورزی قانونی را تصویب کردیم و همه اختیارات را به اختیار جهاد کشاورزی دادیم و از وزارت بهداشت خواستیم که اگر طرحی یا قانونی نیاز دارد به ما ارائه کند تا در مجلس به آنان کمک کنیم تا امکانات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم زیرا متولی سلامت و غذای مردم کشور وزارت بهداشت است که باید نظارت کافی و لازم را داشته باشد در حالی که در این زمینه یک خلا قانونی داریم.

سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت

وی تصریح کرد: اگر سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت شود به نفع سلامت مردم کشور است زیرا در بحث واردات، نظارت برمواد غذایی سالم بر عهده وزارت بهداشت است که بسیاری از آزمایشگاه‌های مجهز وزارت بهداشت را سازمان دامپزشکی در اختیار ندارد و ما امروز در بحث بهداشت غذا ودارو در مورد واکسن دامی بسیاری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

واردات گوشت مانده به کشور با لابی گری همسایگان

قربانی در پاسخ به اینکه برای پیشگیری و مبارزه با واردات گوشت بوفالو که به صورت غیر رسمی و قاچاق از مرز هند به کشور صورت می‌گیرد و در گمرک کشور به ثبت نمی‌رسد چه اقداماتی در دست اجرا دارید، گفت: واردات گوشت به ثبت می‌رسد و ما در کشور با چنین موضوعی روبرو نیستیم همچنین بر روی بهداشت و سلامت گوشت‌های وارداتی نظارت دقیق صورت می‌گیرد اما باور داریم که بیش از حد نیاز کشور گوشت وارد می‌شود به هر حال سال خشکسالی بود و این گوشت‌ها روی دست کشورهای همسایه مانده بود و اینکه با لابی‌گری این گوشت را به کشور وارد کردند اینجای تعجب دارد.


سلامت نیوز: واردات گوشت مانده به کشور با لابی گری همسایگان

Image result for ‫محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‬‎

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تاکنون بدون برنامه و استراتژی و بدون تعهد این حجم واردات گوشت به کشور صورت گرفته است، افزود: باتوجه به اینکه متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است ما در نظر داریم که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، ‌ اداره و نظارت شود، زیرا ما نمی‌توانیم سیاست یک بام و دو هوا را در مورد سلامت مردم در پیش بگیریم، زیرا وقوع چنین اتفاقات و تذکراتی به سلامت مردم کشور آسیب می‌رساند.

محمد حسین قربانی در گفت‌وگو با آنا از حضور حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان در جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت خبر داد و افزود: اعضا کمیسیون در بحث واردات گوشت و بسیاری از مباحث از وزیر بهداشت سوالاتی داشتند که ۹ تن از اعضا کمیسیون بهداشت در حوزه‌های مختلف از وزیر بهداشت سوالاتی داشتند، از جمله نحوه عملکرد ارزش یک درصد افزوده، تفاوت پرداختی بین پزشکان و پرستاران در طرح تحول سلامت، مضرات امواج ماهواره‌ای و مخابراتی سوالات خود را مطرح کردند و با پاسخ‌های وزیر بهداشت همکاران ما قانع شدند.

واردات ۶۵ هزار تنی گوشت به کشور

وی افزود: سوالات در خصوص واردات گوشت گاو و گوسفند و بوفالو نیز بود که البته بحث گوشت بوفالو بسیار جزئی بود، زیرا سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی آمار درستی برای واردات گوشت به کشور ندادند و آماری که دادند از ۳۵ هزار تا ۶۵ هزار تن متغییر و متفاوت است اما آنچه که واقعیت دارد آمار واردات ۶۵ هزار تنی گوشت به کشور است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: به هر حال تاکنون گوشت وارداتی به کشور مازاد نیاز مردم بوده و تدبیر و برنامه‌ریزی و مدیریت برای این مسئله وجود ندارد در حالی که اگر بتوانیم واردات گوشت به کشور را مدیریت کنیم و یارانه‌ای که برای واردات می‌پردازیم برای دامداران و کشاورزان کشور مهیا کنیم با یک عزم ملی و حرکت جهادی می‌توانیم در زمینه گوشت به خودکفایی برسیم.

سیاست یک بام و دو هوا در مورد سلامت مردم

قربانی با اشاره به اینکه تاکنون بدون برنامه و استراتژی و بدون تعهد این حجم واردات گوشت به کشور صورت گرفته است، افزود: باتوجه به اینکه متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است ما در نظر داریم که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، ‌اداره و نظارت شود زیرا ما نمی‌توانیم سیاست یک بام و دو هوا را در مورد سلامت مردم در پیش بگیریم، زیرا وقوع چنین اتفاقات و تذکراتی به سلامت مردم کشور آسیب می‌رساند.

وجود خلاء قانونی در مورد نظارت بر سلامت مواد غذایی

این عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: ما در زمینه تولید و واردات و تعرفه گذاری محصولات کشاورزی قانونی را تصویب کردیم و همه اختیارات را به اختیار جهاد کشاورزی دادیم و از وزارت بهداشت خواستیم که اگر طرحی یا قانونی نیاز دارد به ما ارائه کند تا در مجلس به آنان کمک کنیم تا امکانات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم زیرا متولی سلامت و غذای مردم کشور وزارت بهداشت است که باید نظارت کافی و لازم را داشته باشد در حالی که در این زمینه یک خلاء قانونی داریم.

سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت

وی تصریح کرد: اگر سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت شود به نفع سلامت مردم کشور است، زیرا در بحث واردات، نظارت برمواد غذایی سالم بر عهده وزارت بهداشت است که بسیاری از آزمایشگاه‌های مجهز وزارت بهداشت را سازمان دامپزشکی در اختیار ندارد و ما امروز در بحث بهداشت غذا و دارو در مورد واکسن دامی بسیاری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

واردات گوشت مانده به کشور با لابی گری همسایگان

قربانی در پاسخ به اینکه برای پیشگیری و مبارزه با واردات گوشت بوفالو که به صورت غیر رسمی و قاچاق از مرز هند به کشور صورت می‌گیرد و در گمرک کشور به ثبت نمی‌رسد چه اقداماتی در دست اجرا دارید، گفت: واردات گوشت به ثبت می‌رسد و ما در کشور با چنین موضوعی روبرو نیستیم همچنین بر روی بهداشت و سلامت گوشت‌های وارداتی نظارت دقیق صورت می‌گیرد اما باور داریم که بیش از حد نیاز کشور گوشت وارد می‌شود به هر حال سال خشکسالی بود و این گوشت‌ها روی دست کشورهای همسایه مانده بود و اینکه با لابی‌گری این گوشت را به کشور وارد کردند این جای تعجب دارد.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی
|
-
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
من مطمئن هستم که این آقای سخنگو بری از علم بهداشت و سلامت گوشت هستند و قادر به تشخیص یک لاشه سلی نیستند حالا چطور به خودش اجازه میده راجع به بهداشت گوشت اظهار نظر بکنه . پیشنهاد میکنم ایشون یک بازدیدی از فرایند نظارت بر گوشتهای وارداتی را عملا واز نزدیک داشته باشند .
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
به نظر بنده یک ایده بسیار مفید و سازنده در راستای بهبود وضعیت سلامت و بخش خصوصی دامپزشکی است. متاسفانه سازمان دامپزشکی یک ارگان ضعیفی است شاید نظارت در زمان واردات و گمرک توسط بخش دولتی دامپزشکی و دقیق انجام گیرد ولی متاسفانه اتفاقاتی در کشتارگاهها و مراکز تولید و بسته بندی فرآورده های خام دامی اتفاق می‌افتد دارای وضعیت مناسبی نیست...!! از کجا معلوم گوشتی که به نام مصرف در فرآورده صنعتی و حرارت دیده وارد میشود سر از مراکز بسته بندی و گوشت چرخ کرده و... در نیاورد. بنده به عنوان دامپزشکی که چندین سال در مراکز بسته بندی مختلف به عنوان مسول فنی ناظر اداره دامپزشکی بودم هر موقع تخلفاتی صورت میگرفت و گزارش میدادم صاحب کارخانه به بهانه های مختلف به حقوق ماهیانه ام یا کسورات میزد یا چند ماه پرداختش و به تعویق می انداخت تا جایی که یک بار سر گزارش بنده که روی گوشت تاریخ مصرف گذشته دوباره تاریخ مصرف جدید نصب کرده بود و من گزارش دادم 9 ماه پیوسته حقوق ناچیز من و پرداخت نکرد در زمان تسویه هم 2و30 درصد کسورات برای 9ماه وارد کرد و اداره دامپزشکی هم درباره مباحث مالی کاری ازش ساخته نبود که با همکاران دامپزشک دیگر که صحبت میکنم سایر مراکز وضعیت همان است...!! معمولا این وضعیت در یک ارگان قوی مانند وزارت بهداشت دیده نمیشود...!!
علیرضا دامپزشک
|
-
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
آقای محمد مهدی درسته تشخیص لاشه سلی و بهداشت گوشت در صلاحیت دامپزشکان است ولی متاسفانه سازمان دامپزشکی قدرت نظارتی و اجرایی و برخورد کافی با سرمایه دارانی که تخلف و تقلب می کنند رو ندارد، وزارت بهداشت از قدرت اجرایی و لابی گری با سایر بخش های دولتی بسیار بسیار قوی تر است...!!
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
شما مشکل تون بحث وارداته -آخه یکی نیست به این نماینده بگه که مجوز واردات رو که سازمان نمیده!!!!! این کار معنی جز پاک کردن صورت مسئله نیست!ایت نماینده ها همه مشکلات رو اینجوری حل میکنن!در ضمن این نماینده بهتره بدونه دامپزشکی کارش سلامت دامه و بهداشت اطلاعاتی در این خصوص ندارد!
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
جناب آقای علیرضا
اگر قدرت وزارت بهداشت بالاتر از ما بود ، سوسیس و کالباس با قیمت 9000 تومان و 70 درصد گوشت زیر نظر مسئولین بهداشتی آنها تولید نمی شد. مسئولین بهداشتی اونها هم مثل ما هستند و انتظار معجزه نداشته باشید
ناشناس
|
-
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
0
0
این نماینده که دندانپزشک است کوچکترین اطلاعات فنی در پزشکی که ندارد بماند ودر دامپزشکی که اصلا هیچی دیگه.چه کسی گفته آزمایشگاههای بهداشت مجهز ترن!بهتره که یه مقدار مطالعه کنه!
یک شهروند
|
-
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
0
0
با سلام

متاسفم از این نماینده که اولا دندانپزشک است و هیچ اطلاعی از بهداشت گوشت و مواد غذایی ندارد صرفا با گزارش کارشناسان وزارت بهداشت این نظریه را می دهد. و با شناختی که از آقای دکتر قربانی دارم به ایشان بگویید چند ماه مسئولیت کار اجرایی را بر عهده داشتند ؟ مگر این است که صرفا در مطب دندانپزشکی خود در آستانه اشرفیه فقط ارائه خدمات دهان و دندان رو ارائه دادند .از سوی دیگر این سوال رو دارم که چقدر از امکانات و آزمایشگاههای مرجع سازمان دامپزشکی بازدید کردند و اطلاعات خودشونو از کجا کسب کردند ؟ مسئول واردات گوشت سازمان دامپزشکی نیست فقط با سوار شدن بر موج ایجاد شده دنبال جه هستند ؟ راه حل پاک کردن صورت مسئله رو حمله به سازمان دامپزشکی می دانند که اشتباه است .چرا وزیر بهداشت رو بخاطر آسیب رساندن به سلامت بینایی بیمارانی که از داروی تقلبی استفاده نکردن استیضاح نکردن ؟ مگر این است که با اخذ امتیازات از وزیر بهداشت اقناع شدند ؟؟!! من نمی گویم که مشکلات وجود ندارد نمی گویم در تمام کاهای اجرایی مشکلات است در تمام حوزه ها ،اما این سوال رو دارم اگه بر فرض سازمان دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت بود و این مسائل رو مطرح می کردند باز هم اینجوری در رسانه ها در سطوح گستره جار و جنجال به پا می شد ؟ در مورد روغن پالم چه کردند ؟ از این نماینده مجلس سوال دارم مستندا وبا دلایل مشهود به رسانه پاسخ بدهند .از ایشون سوال دارم که بگویند گلوگاه ورود مواد اولیه در کارخانجات کنسرو سازی و سوسیس کالباس کیست ؟ مگر وزارت بهداشت با استقرار یک نفر کارشناس صنای غذایی یا میکروبیولوژی در آنجا نظارت ندارد ؟ وقتی مسئول فنی یا بهداشت در این کارخانجات حقوقشونو از کارفرما می گیرند چطور نظارت صورت می گیرد ؟ چقدر مطمئن هستند از نظارت های وزارت بهداشت که آنجا را مدینه فاضله ای می دانند که با انتقال سازمان دامپزشکی مشکلات حل خواهد شد ؟ عزیزان من متولی و پشت پرده واردات گوشت کس دیگریست ، اگه می توانند قضیه مافیای همه کالاها رو بررسی و افشا کنند ،آقای نماینده محترم مطمئنم در مورد چای ، بادام زمینی و برنج ناگفته ها زیاد است که هنوز تکلیف آنها را مشخص ننموده اید . تکلیف بادام زمینی قاچاق رو که در شهرستان حوزه انتخابیه خودتان یعنی آستانه اشرفیه ورود می کند را چقدر بررسی نموده اید ؟ آیا آزمایشگاههای وزارت بهداشت توانسته اند بادام های قاچاقی رو که ضبط شده است آنالیز کنند ؟ اگه جوابتئ=ون مثبت است مدارک و نتایج آزمایشگاهی رو در همین سایت یا در رشت پرس ارائه بفرمایید .نماینده محترم آستانه اشرفیه شفاف بگویید اگر آزمایشگاههای وزارت بهداشت قوی است چرا بخاطر یک محموله بادام زمینی قاچاق ضبط شده ساعت ها وقت گذاشته شد ولی هیچ مدرکی از آنالیز آزمایشگاهی موجود نیست .در حالیکه بادام های عراق تحت عنوان بادام آستانه به مردم عرضه می گردد. چقدر اکیپ های نظارت بهداشت از این بادام ها نمونه برداری نموده اند و تا چه حدی آنرا تایید می نمایند ؟ ما منتظر جواب قانع کننده و با مستندات و گواهی های بهداشتی هستیم .چقدر خودتان آنرا بررسی نموده اید ؟ چند مسئول اجرایی و بهداشتی رو زیر ذره بین مجلس برده اید ؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
0
0
من بعنوان یک شروند و مصرف کننده از نگاه تیز بین و دقت نظر این نماینده محترم تشکر می کنم اما یک سوال دارم وآن اینکه در مورد بادام زمینی قاچاق چقدر کار کرده اند ؟ چقدر آزمایشگاههای وزارت بهداشت در استان آزمیش و آنالیز کرده اند ؟ لطفا وضعیت وجود آزمایشگاههای وزارت بهداشت رو در مورد تست و آزمایش بادام زمینی و نتایج حاصله رو جهت تنویر افکار عمومی به رسانه ها گزارش دهند . از مدیر محترم سایت هم خواهش می کنم این موضوع رو پیگیری فرمایند چراکه بادا های قاچاق در ترکیبات با عسل و شیره خرما ویا بصورت خلال یا سایر اشکال در کشور عرضه می گردد. چقدر این محصول قابل رد یابی است که طی چه فرایندی کنترل می شود ؟وقتی از سوسیس و کالباس یا خمیر مرغ صحبت می شود نگرانی مصرف کننده ها بالا رفته است در مورد بادام زمینی و حتی محصول چای چه اقدامات نظارتی و اطمینان بخشی صورت می گیرد ؟ منتظر پاسخ این نماینده محترم وهستیم تا لا اقل در صورت انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت مدینه فاضله ای که در مورد سایر کالا ها وجود دارد را شاهد باشیم
خواننده
|
-
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
0
0
از این نماینده محترم مجلس تقاضا دارم بفرمایند تچند کشور دنیا این قضیه رو تجربه کردهاند که دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت باشد اگر درست است می بایست کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چنین روشی را تجربه کرده باشند و اگر نیست پس چرا می خواهند روش آزمون و خطا رو طی کنند ؟ نمی توان صنعت طیور و دام کشور را اسیر بازیها و سلایق کرد و از طرف دیگر سلامت کشور را به میدان آزمایش تبدیل کرد که در این صورت جبران خسارات آن قابل نیست .
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
0
0
آفرین بر شما شهروند عزیز و تشکر از مطالب ارائه شده که جای بررسی و پی گیری دارد .
نظر شما
ادامه