کد خبر: ۲۱۲۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

۵۰ درصد مرگ پلنگ ها تقصیر انسان‌ها است

مدیر دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش ۷۵ میلیونی ضرر و زیان کشتن پلنگ‌ها و نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق حادثه‌خیز خبر داد و گفت: در ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد مرگ و میر پلنگ‌ها به دلیل عوامل انسانی بود.

علی تیموری در گفت‌وگو با فارس‌، با اشاره به کشته شدن 6 پلنگ در ماه اخیر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای گونه‌های در حال انقراض که پلنگ‌ها نیز یکی از این گونه‌ها هستند برنامه خاصی دارد. این برنامه از 3 سال پیش برای حفاظت پلنگ ایرانی شروع شده و کارگاه‌هایی برای اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها گذاشته شده است و در بهمن ماه سال گذشته چارچوب اصلی برنامه عمل ملی حفاظت از پلنگ ایرانی ایجاد شد.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به امار 10 ساله گذشته در خصوص علل مرگ پلنگ‌ها گفت: در 10 سال گذشته 50 درصد مرگ و میر پلنگ‌ها به دلیل شکار و طمعه‌های آلوده که از آن به عنوان علل انسانی یاد می شود بوده همچنین 13 درصد به دلیل تلفات جاده‌ای، 4 درصد ناشی از بیماری ها، 2 درصد دلایل ناشناخته و مابقی آنها دچار مرگ طبیعی شده‌اند.

وی ادامه داد: برای کاهش عوامل انسانی تلفات پلنگ بنا شده تا ادارات کل محیط زیست استان‌ها گزارشات مکتوب تلفات دام‌هایی که بر اثر حمله پلنگ از دست رفته‌اند را بدهند و سازمان با کمک صندوق ملی محیط زیست خسارات دامدار را بپردازد.

تیموری با اشاره به نامه ابتکار به وزیر کشور گفت: بر طبق این نامه قرار شد اعضایی از سازمان حفاظت محیط زیست در شورای ترافیک و ایمنی استانی عضو شوند و آنها نقاط حادثه‌خیز را پیدا کنند و نسبت به نصب تابلوهای هشداردهنده اقدام شود.

مدیر دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین افزایش میزان ضرر و زیان گونه‌های جانوری از جمله پلنگ از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان افزایش یافت و شورای عالی محیط زیست نیز کلیات آن را تصویب کرد و همین امر موجب بازدارندگی شکار پلنگ می‌شود.

 

 

برچسب ها: پلنگ،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
چشم بسته غیب میگن! خب خودمون می دونیم علتش عوامل انسانی و تخریب زیستگاه و کاهش طعمه و غیره و ذلک بوده! 3 ساله برنامه خاص دارید؟؟؟ بابا دست بجنبونید دیگه چیزی به انقراضش نمونده! هنوز دارند حرافی می کنند و از زیر بار مسئولیت شونه خالی می کنند! 3 ساله برنامه خاصتونم دیدیم! طی 30 روز 6 پلنگ مرده، 4 تا تابلو نصب کردید؟ عزیزان من 75 میلیون ضرر نکردیم! میلیون ها دلار ضرر کردیم! برید ببینید هزینه ی معمول یک پروژه ی کانزرویشن حیات وحش چقدر در میاد برای یک گونه گربه سان وحشی بعد رقم 75 میلیون تومن(!!!) رو ذکر کنید تا همه ی دنیا بخنده به این رقم های اندک و غیر واقعی.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
جریمه ی کشتن عمدی هر پلنگ حداقل باید 500 میلیون تومن در نظر گرفته بشه.
نظر شما
ادامه