کد خبر: ۲۱۳۳۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
وی افزود: مجلس باید از بسته سلامتی که برای وزارت بهداشت تصویب کرده، سهمی را هم برای سازمان دامپزشکی در نظر بگیرد ...
jahanpeyma

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی از نظر فنی و کارشناس هیچ مشکلی برای مبارزه با بیماری تب مالت ندارد، گفت: مجلس باید بودجه بیشتری را برای این منظور مصوب کند.

به گزارش خبرگزاری فارس بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام شناخته شده است. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است جمعیت وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و این بیماری به علت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به‌دلیل شیوع تب مالت در کشور و انتقاد از واردات بی رویه گوشت در سال گذشته اعلام کرده که با احضار وزیر جهاد کشاورزی به کمیسیون سؤالاتی را از وی مطرح می‌کنیم و در صورت قانع نشدن نمایندگان وزیر جهاد را به صحن خواهیم کشاند.

دام‌های مبتلا به تب مالت معدوم می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با فارس مورد بیماری تب مالت، گفت: سال گذشته تعداد 768 راس دام مبتلا به تب مالت از تعداد 945 هزار و 300 راس گاو نمونه‌برداری شناسایی شد.

دکتر خلج افزود: تمامی دام‌های مبتلا به تب مالت را در کشتارگاه‌ها از بین بردند و غرامت ناشی از آن‌ را به صاحبان آن پرداخت کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی با توجه به اهمیت و لزوم مبارزه با بیماری تب مالت، گفت: نتایج اقدامات انجام شده در آینده نمایان می‌شود ولی از آنجا که در برخی مواقع راجع به افزایش موارد انسانی این بیماری گزارشاتی اعلام می‌شود از وزارت بهداشت و درمان خواسته‌ایم، امکانات مالی را برای خرید واکسن مؤثر و کیفی فراهم کند.

بودجه سازمان دامپزشکی برای مبارزه با تب مالت کافی نیست

دکتر داریوش جهان‌پیما، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت‌ بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی هم در مورد بیماری تب مالت به فارس، گفت: سازمان دامپزشکی کشور مشکلات متعددی را در مورد مبارزه و پیشگیری با بیماری تب مالت (بروسلوز) دارد، زیرا هنوز برخی از مردم به استفاده از شیر و مواد لبنی غیر پاستوریزه با عنوان ارگانیک و داشتن کیفیت بهتر علاقه بیشتری دارند.

وی افزود: مسئله دیگر بودجه ناکافی برای مبارزه با بیماری تب مالت (بروسلوز) است و برای اینکه بتوان جمعیت دامی بیشتری را تحت پوشش واکسیناسیون قرار داد، سازمان نیاز به بودجه بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان با بیان اینکه وضعیت شیوع این بیماری در بین جمعیت دامی چگونه است، گفت: در جمعیت دامی با افزایش شیوع این بیماری مواجه نبوده‌ایم، اما در بین جمعیت انسانی بخصوص استان‌های پرمخاطره، مصرف لبنیات غیر پاستوریزه بیشتر از سایر استان‌هاست.

جهان‌پیما تصریح کرد: سازمان دامپزشکی دو سیاست در مورد جمعیت دامی مبتلا به تب مالت (بروسلوز) دارد، یکی اینکه دام سبک روستایی و عشایری را با واکسیناسیون عمومی تحت پوشش قرار می‌دهد و در مورد دام سنگین هم واکسیناسیون و هم تست کشتار انجام می‌‌دهد و در صورتیکه تست مثبت بود اقدام به حذف و معدوم سازی دام مبتلا می‌کند.

وی افزود: برای توسعه عملیات پیشگیری و مبارزه با بیماری تب مالت (بروسلوز) باید هزینه‌های بیشتری در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد، ولی با بودجه‌های انقباضی دولت و کسری بودجه‌ها مسلماً در مبارزه با این بیماری دچار اختلال می‌شویم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی از نظر فنی و کارشناسی هیچ مشکلی ندارد و توانایی لازم را برای پیشگیری این بیماری دارد، اما باید مجلس بودجه بیشتری را برای این منظور مصوب کند.

جهان پیما با انتقاد از اینکه در کارهای عملیاتی برای مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌ها سهم سازمان دامپزشکی مهم عنوان می‌شود، ولی در اختصاص بودجه این سازمان فراموش می‌شود، اظهار داشت: مجلس باید از بسته سلامتی که برای وزارت بهداشت تصویب کرده، سهمی را هم برای سازمان دامپزشکی در نظر بگیرد.

وی گفت: گسترش عملیات پیشگیری و مبارزه با هر نوع بیماری نیازمند بودجه است، چرا که طبق قانون باید در صورت معدوم سازی دام، غرامت آن باید پرداخت شود.

وی افزود: باید فرهنگ استفاده از شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه در بین مردم از بین برود که این کار نیازمند همکاری رسانه‌های برای فرهنگ‌سازی است.

 

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
دکتر جهان پیما بازم به تو
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
خب با اين بودجه ها ميريد نيروهايي را ....... جذب مي فرماييد كه نميدونند عامل بيماري سل چيه؟مگه نه؟
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
تا وقتی مدیران کل شما در استان ها بجای معرفی درست دامپزشکی وتشریح فعالیت ها وکارهای سازمان با مانور دادن وظاهر سازی وتملق واز راه های غیر قانونی وغیر اصولی با باج دادن به استانداری ها وغیره بودجه میگیرند ومسئولان ارشد سازمان کلی ذوق میکنند و هورا میکشند اوضاع همینه جناب دکتر جهان پیما.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
جناب دکتر جهان پیما آیا اطلاع دارید چه میزان واکسن تاریخ گذشته در استانها وجود داره وهمين الان دارند از اونا مصرف میکنند؟ توقع داری با این توصیف و بی انگیزگی کارکنان دامپزشکی شق القمر بشه؟ خواستی آمار دقیقشو برات میفرستم. بشرطی که اعلام کنید نه مدیرکل رو تشویق.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
سلام. دامهای بروسلوزی کشتار می شوند و لاشه به مصرف می رسد (سوسیس و کالباس )معدوم نمی شوند.بین کشتار و معدوم سازی فرق است .کامیاب قیصربیگی
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
واکسن با تاریخ مصرف یک هفته،با حجم بسیار بالا تر از حد توان اداره میفرستن بعد میگن حالا یه کاریش بکنید دیگه!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
سلام تستی روی واکسن انجام شود که باکتری به انداز های دارد تا در دام ایمنی ایجاد کند یا اینکه فقط آب خالی به دامها تزر یق می شود یک ایار سنجی روی واکسن انجام گیرد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
سلام
دکترجان لبنیات پاستوریزه بخوریم که توش پالم میریزید؟؟؟؟؟؟
خداییش قبول دارید ما ایرانی ها معدمون به مواد غذایی آلوده عادت کرده؟اگه غذای سالم بخوریم مریض می شیم!!!!!
اینم مدیون سران بهداشتی جامعمون هستیم
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
منظور رئیس محترم سازمان از خرید واکسن موثر و کیفی چیه مگر این واکسن هایی که الان استفاده میشود کیفیت نداره؟؟؟ وامصیبتا
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
چرا وزارت بهداشت به عدم کارایی واکسنهای دامی تولید داخل اعتراف نمیکند؟ چرا با جان و زندگی مردم بازی میکنید؟
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
با سلام وقتی اعتبار نیست ، نیروی انسانی نیست و کیفیت واکسن مشکوک(لازم به ذکر است بارها همکاران گفته اند که باید کیفیت واکسن در فیلد تست شود) ، چگونه بیماری باید کنترل شود .با حرف زدن نمی توان با بیماری مبارزه کرد باید واقعیت گفته شود تا شاید برای آینده چاره اندیشی شود با نیروهای سرباز ، طرح که هر یک نفر باید کار 10 نفر را انجام دهد و بدون دریافتی، به جایی نخواهیم رسید . باید واقعیت را دید و گفت تا شاید روزی به دامپزشکی نیز در شان و جایگاه خود توجه شود . به امید روزهای بهتر و اتحاد بیشتر.
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
مدیریت در سازمان دامپزشکی بسیار ضعیف است .اکثر آمارها ساختگی است.افراد نالایق درشهرستان ها واستان ها مسئول ودر راس کارند.در صورت مدیریت صحیح وایجاد انگیزه با نصف نیروهای موجود میتوان راندمان بیشتری داشت.کارمند ساده
ناشناس
|
-
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
با تشکر از آقای دکتر جهان پیما
با سلام سهن وزارت بهداشت در کنترل بهداشت چقدر است چرا مدام در این مورد هشدار می دهند و لی در عمل خود را کنار می کشند چرا برای دندان دیابت نمک و .. کلی بروشور وتبلیق دارند ولی در مورد تب مالت نه کلیپی حتی در خانه های بهداشت نیز یک اطلاعیه بهداشتی در خصوص بروسلوز مشاهده نمی شود چرا با این تعداد زیاد خانه بهداشت و کارمند در هر روستا به آموزش روستاییان نمی پردازند و چرا سعی درمعرفی تماس بادام به عنوان بیشترین راه ابتلا دارند در صورتی که هیچ تحقیق و بررسی علمی در اینخصوص وجود ندارد (در کشور ما
همکار
|
-
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
من از سخنان دکتر جهان پیما به عنوان معدود مسئولین پرجرات سازمان تشکر می کنم.
ما نمی گوئیم ازتولید داخل حمایت نشود ولی باید کیفیت داشته باشد یعنی هر محصول موسسه رازی را نباید به اسم حمایت از تولید داخل خرید آیا در صورت خرابی واکسن چه کسی ضرر می کند ؟ به غیر از دامدار واقعا کسی ضرر خواهد کرد. خواهشمند است در مواقعی که واکسن کارآ نیست به صراحت اعلام و تمام محصولات دور ریخته و یا معدوم شوند
2- دکتر جهان مطلبب سیار مهمی فرمودند :
اگر کل سلامتی کشور دست وزارت بهداشت است چرا مسئولیت های مبارزه با بیماریهای مشترک از سازمان دامپزشکی هم خواسته می شود. پول مبارزه با بروسلوز نیست آنوقت اکر بروسلوز انسانی زیاد شد سازمان دامپزشکی مسئول است و حقوق پزشکان هم باید حداقل 10 میلیون باشد. در حالیکه دامپزشک معادل باید باحقوق حدود یک میلیون هر روز برای صدها کار به روستاهای مختلف سرزده و عملیات های مبارزه با بیماریهای مشترک انجام دهد3
3- انتظار آن دارد سابر مسئولین محترم سازمان دامپزشکی به صراحت در این موضوع اظهار نظر کنند.
4- انتظار آن دارد سهم سازمان دامپزشکی در احیای سلامت انسانی از تجدید نظر در بودجه سالیانه احیا شود. چرا یک مسئول سازمان نسبت به مصاحبه پیرامون دریافتی های وزارت بهداشت و سازمان نظر نمی دهد.
نظر شما
ادامه