کد خبر: ۲۱۳۴۳

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به انتشار بیماری دامی 'لمپی اسکین' هشدار داد و از تمام دامداران این استان خواست تا برای مایه کوبی دام خود هر چه سریع تر اقدام کنند.

دکتر مصطفی کنارکوهی شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بیماری ویروسی 'لمپی اسکین' یا LSD با سرعت انتشار بسیار بالا توسط پشه های خونخوار و کنه ها به سایر دام های سالم ( گاو ، گوساله و گاومیش ) منتقل می شود.

وی گفت: این بیماری باعث بروز خسارات اقتصادی عمده ای به دام سنگین از جمله ایجاد ضایعات پوستی، کاهش تولیدات دامی و نیز تلفات می شود.

کنارکوهی از افزایش موارد تک گیر بیماری لمپی اسکین در سطح دامداری های خوزستان خبر داد و گفت: پوشش مایه کوبی دام های حساس بنا به دلایل مختلف از جمله آبستن بودن دام و همکاری نکردن دامداران کامل نیست، از سوی دیگر مایه کوبی دام های حساس نقش بسیار موثری در پیشگیری از بیماری
LSD را داراست.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دام های حساس، از همه دامداران خوزستان خواست تا برای انجام مایه کوبی دام حساس خود ( گاو، گوساله و گاومیش ) با گروه های مایه کوب بخش های دولتی و خصوصی تمام شهرستان ها همکاری کند تا بتوان سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام های هدف ایجاد و از خسارات وارده به دامداران جلوگیری کرد.

بیماری ویروسی 'لمپی اسکین' شبیه 'آبله' است و علایم آن در دام به صورت آب ریزش بینی، تب بالا و ضایعات پوستی ظهور و بروز می کند و در نهایت دام تلف می شود.

ضریب درمان بیماری 'لمپی اسکین' حدود60 تا 70 درصد است و در صورت پیشگیری نکردن از آن با شتاب شیوع می یابد.

خوزستان دارای حدود 404 هزار راس دام سنگین (گاومیش، گاو) است.

 

 

نظر شما
ادامه