کد خبر: ۲۱۳۶۰

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از توقف کشتار دام سبک در اهواز در دو روز گذشته به دلیل کارشکنی تعدادی از کارکنان کشتارگاه خبر داد.

دکتر مصطفی کنارکوهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز به کار کشتارگاه صنعتی اهواز از هفته گذشته، اظهار کرد: با راه اندازی این کشتارگاه تمام کشتار دام سبک و گوسفندی از کشتارگاه سنتی اهواز به کشتارگاه صنعتی منتقل شد.

وی تصریح کرد: در اهواز نیز مانند بسیاری از نقاط کشور عده ای از کارکنان کشتارگاه سنتی و افرادی که سودهای سرشاری از کشتار دام به صورت سنتی و دستی می برند با صنعتی شدن کشتار کار خود را از دست می دهند به همین دلیل با راه اندازی کشتارگاه صنعتی مخالفت می کنند.

کنارکوهی تصریح کرد: این مخالفت ها باعث شده که علیرغم تکمیل پروژه از زمستان پارسال، کشتارگاه صنعتی اهواز به بهره برداری نرسد.

وی با بیان اینکه 250 نفر در کشتارگاه سنتی اهواز به کار سلاخی اشتغال داشتند افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف کشتارگاه صنعتی جلوگیری از کار دستی لاشه دام است، با استقرار سیستم صنعتی سلاخ ها و دیگر کارکنان عملا از سیستم کشتار حذف می شوند.

به گفته وی شهرداری اهواز اعلام آمادگی کرده که پرسنل کشتارگاه را در بخش فضای سبز به کار بگیرند اما به دلیل مخالفت تعدادی از آنها این طرح به سرانجام نرسید.

دبیر کارگروه کشتارگاه های استان با اشاره به مزایای کشتارگاه صنعتی در تامین بهداشت شهر اظهار کرد: در کشتارگاه صنعتی علاوه بر گوشت مصرفی، سایر بخش های دام مانند خون، پوست، روده و چربی استحصال می شوند و هیچ موادی غیرقابل مصرف نمی ماند و بازیافت می شود.

حدود 50 درصد کشتار استان در اهواز انجام می شود و متوسط کشتار روزانه این کشتارگاه یکهزار و 300 راس در روز است.

کشتارگاه سنتی اهواز، در سال 72 به صورت موقت و مشروط از درون شهر به محل فعلی خود در جاده بقایی منتقل شد تا پس از ساخت کشتارگاه صنعتی (در منطقه زرگان) تعطیل شود.

به دلیل اجرا نشدن کشتارگاه صنعتی و فشارهای بهداشت و دامپزشکی شهرداری اهواز واحدی را با عنوان کشتارگاه صنعتی، جنب کشتارگاه سنتی ساخته است که اکنون به بهره برداری رسیده است.

علیرغم بهبود وضعیت کشتار با راه اندازی این کشتارگاه اما این واحد صنعتی به دلیل محل استقرار که در نزدیکی چند روستا قرار دارد، نتوانسته مجوزهای لازم را از دامپزشکی و محیط زیست اخذ کند.

 

 

برچسب ها: کشتارگاه، اهواز،
نظر شما
ادامه