کد خبر: ۲۱۴۰۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
مدیر کل دفتر بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی افزود: در کشورهای دیگر دنیا سازمان دامپزشکی متولی نظارت بر همه فرآورده‌های دامی است ...
jahan

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: یکی از عوامل انتقال تب مالت به انسان مصرف محصولات لبنی سنتی و فله‌ای است که وزارت بهداشت مجوز عرضه آن را در مغازه‌های سطح شهر صادر کرده و از سوی دیگر مصرف شیر پاستوریزه پرچرب را منع کرده است.

دکتر داریوش جهان‌پیما در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال 1350 که قانون تشکیل سازمان دامپزشکی تدوین شد نقایصی در این زمینه وجود داشت که تاکنون کسی به آن توجهی نکرده است، چراکه در آن قانون سازمان دامپزشکی متولی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و وزارت بهداشت متولی نظارت بر فرآورده‌های صنایع تبدیلی با منشأ دامی مانند صنایع لبنی، فرآورده‌های گوشتی و ... شد در حالی که باید مانند دیگر کشورهای دنیا، سازمان دامپزشکی متولی نظارت بر همه فرآورده‌های دامی باشد و از سوی دیگر برای اجرای این وظایف نیز نیروی انسانی، اعتبارات و امکانات لازم در اختیار این سازمان قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال وضعیت بیماری تب مالت و ابتلای آن در کشور به گونه‌ای است که در سال‌های 1388 تا 1391 روند چشمگیر کاهشی داشته و از حدود 90 هزار مورد به 11 هزار مورد ابتلا در میان جمعیت انسانی رسید اما از سال 1391 تا کنون مجددا روند افزایش ابتلا به این بیماری آغاز شده است.

مدیر کل دفتر بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: بودجه، نیروی انسانی و امکانات سازمان دامپزشکی تنها امکان واکسیناسیون 30 تا 35 درصد جمعیت دامی کشور را می‌دهد و اگر بودجه و اعتبار برای مبارزه با این بیماری افزایش یابد می‌توانیم به همان میزان جمعیت تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری را افزایش دهیم. از سوی دیگر برای تست و کشتار جمعیت دامی آلوده به این بیماری نیز به اعتبار کافی برای پرداخت غرامت به دامداران نیاز داریم و این در حالی است که سازمان دامپزشکی هم اکنون میلیاردها تومان به دامداران برای دام‌های معدوم ‌شده‌شان و موسسه رازی برای واکسیناسیون بدهکار است.

جهان پیما تصریح کرد: در زمینه ابتلا به بیماری تب مالت باید گفت که یکی از عوامل ابتلا به این بیماری ارتباط مستقیم انسان (دامدار، دامپزشک و ...) با دام و دیگر عامل ابتلا مصرف محصولات لبنی غیرپاستوریزه است. در حالی وزارت بهداشت بارها توصیه کرده که مردم از مصرف لبنیات پرچرب پاستوریزه خودداری کنند و از سوی دیگر نیز به توزیع‌کنندگان لبنیات سنتی و فله‌ای مجوز می دهد.

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان دامپزشکی دستورالعمل عرضه شیر فله‌ای را صادر کرده است؟ گفت: اگر سازمان دامپزشکی این دستور العمل را صادر کرد می‌خواست براساس آیین‌نامه‌ای مشخص و تحت نظارت کامل ناظران خود، شیر فله‌ای را آن هم با سخت‌ترین ضوابط بهداشتی و به صورت بسته‌بندی شده از مبدأ دامداری‌های عاری از بیماری عرضه کند؛ نه اینکه هر کس با هر شرایط و امکاناتی برای خود مغازه‌ای در گوشه‌ای از شهر راه بیندازد و مجوز عرضه فله‌ای شیر دریافت کند.

مدیر کل دفتر بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه اگر بودجه و امکانات سازمان دامپزشکی افزایش یابد می‌توانیم به غیر از پوشش دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی، جمعیت دامی روستایی و عشایری را هم تحت پوشش مبارزه با این بیماری قرار دهیم، گفت: سازمان دامپزشکی پیشنهادی ارائه کرد تا جمعیت دامی کشور از نظر چهار بیماری مشمشه، هاری، سل و بروسلوز (تب مالت) از سوی صندوق بیمه کشاورزی بیمه شوند و این سازمان سهم دامداران را نیز از محل اعتبارات خود پرداخت کند اما صندوق بیمه کشاورزی علیرغم موافقت وزیر جهاد کشاروزی همچنان طفره می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کوچک‌سازی دولت به سازمان‌های تخصصی مانند سازمان دامپزشکی ضربه مهلکی وارد کرد، افزود: قانون منطقی شدن اندازه دولت به کوچک‌سازی تعبیر شد و اجرای سبب شد تا سازمان‌های تخصصی مانند سازمان دامپزشکی نیروهای تخصصی خود را از دست بدهند و این در حالی است که سازمان دامپزشکی که در همه عرصه‌های روستایی حضور دارد به این نیروی متخصص نیاز دارد.

 

خبر مرتبط:

دکتر جهان‌پیما: برای مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌ها سهم سازمان دامپزشکی مهم عنوان می‌شود، ولی در اختصاص بودجه این سازمان فراموش می‌شود

دکتر گویا: برای کاهش بروز تب مالت باید پوشش واکسیناسیون دام‌ها و کیفیت واکسن‌های مصرفی افزایش یابد

دیدار رئیس سازمان دامپزشکی با استاندار کرمانشاه (+عکس)

افزایش 50 درصدی موارد ابتلا به تب مالت در کشور طی سه سال

 

 

برچسب ها: جهان پیما،
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
سلام.آقای دکتر جهان پیما خسته نباشید .وزرات درمانیها چیزی برای گفتن ندارند و فقط تریبون دارند و کم فروشیهای خود را به دیگران نسبت می دهند .باید مسولین سازمان فعال باشند و با اطلاع رسانی به موقع افکار عمومی را آگاه سازند و این تهدیدها را به فرصتی برای رسیدن به استقلال سازمان و احقاق حقوق فراموش شده سازمان تبدیل کرد .کامیاب قیصربیگی
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
تو فرآوردهای خام که الاماشالله اینهمه گندکاری وجود دارد، حالا فرآورده های گوشتی را هم به سازمان دامپزشکی بسپارند اونوقت دیگه برادران چینی ما هم تو تقلبات بهداشتی از ایرانی ها کم میارند!!ا
DVM
|
-
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
دامپزشکی تو وظایف خودش مونده میخواد صنایع تبدیلی رو هم نظارت کنه؟؟؟!!!! خنده دار نیست این حرفا؟؟!!!! مسئول فنی بهداشتی شرکت لبنی
دكتر حسام ر ش
|
-
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
سلام
دكتر خود دامپزشكى بايد بره زير نظر وزارت بهداشت تا نظارت بر مواد فرآورى شده را در زير سايه وزارت بهداشت انجام بده الانش هم كه دامپزشكى زير نظر وزارت جهاده نظارتش بخاطر مسائله بودجه اى ناقص
كلى دام برسلوز مثبت هست كه بخاطر عدم پرداخت غرامت به دام دار هنوز معدوم نشده و تو گله هستند
يا عدم اجراء ماده ١٩ قانون سازمان دامپزشكى و مستقل شدن حقوق مسئول فنى بهداشتى سازمان دامپزشكى از كارفر يا صاحبان صنايع بخاطر اين كه صاحبان صنايع توليد فرآوردهاى خام دامى تمايل دارند روى نظارت بر توليد محصول اوليه دست داشته باشند كه منافعه بيشترى به دست بيارند
هفت خط
|
-
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
همكاران عزيز توجه كنند كه با حمايت نيروهاي مخلص و نيز توليد كننده هاي برتر(همانهايي كه يك شبه مي تونند ١٠٠٠تن مرغ تاريخ گذشته را آپديت كنند) همه چيز ممكن است ...........
میلاد
|
-
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
سلام اینا همش حرفه الان 5 ساله رشته بهداشت مواد غذایی با منشا دامی اومده یکی میاد بگه فارغ التحصیلان چه جایگاهی تو دامپزشکی دارن!!!
دامپزشکی از یکی استانها
|
-
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
قابل توجه دوستانی که آرزوی الحاق سازمان دامپزشکی به وزرات بهداشت را دارند چند مورد عرض می کنم
1- به محض الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت در بهترین حالت به عنوان یک زیر بخش در وزارت خواهد بود.
2- مسئول بخش دامپزشکی یک نفر پزشک خواهد شد زیرا که آنها خودشان را برتر از دامپزشکان می دانند.
3- برای حقوق دامپزشکان در بخش های دولتی و خصوصی پزشکانی تصمیم خواهند گرفت که هیچ سر رشته ای از کار دامپزشکی ندارند.
4- طرح سلامت در بخش دامپزشکی اجرا نخواهد شد یعنی هیچگاه دامپزشکان احکامی مانند پزشکان دریافت نخواهند کرد زیرا محلی از اعراب در سلامت افراد در درمان انسانی ندارند.
5- برای صادرات و واردات محصولات دامی و کلا برای روابط بین الملل آنها تصمیم خواهند گرفت که ناگفته پیداست چه خواهد شد.
6- دامپزشکان به مانند سیاه پوستان در مقابل تبعیض صنفی پزشکان سفید پوست قرار خواهند گرفت که به علت رتبه بالاتر کنکور خود را ارجح می دانند.
7- به علت مدیریت پزشکان بر بخش دامپزشکی و تضییع حقوق دامپزشکان بیماریهای دامی بیشتر از گذشته خواهد شد اما مقصر باز دامپزشکان وزارت بهداشت خواهند بود که کارشان را درست انجام نمی دهند.
8- سازمان نظام دامپزشکی که بازوی حامی بخش خصوصی است نیز عملا بی معنی شده و احتمالا در نظام پزشکی ادغام خواهد شد که دیگر فاتحه کامل بخش خصوصی خوانده خواهد شد.
9- دوستان اگر به حرف های دکتر جهان پیما که به نظر من تنها مدیر با شهامت رده بالای سازمان دامپزشکی است دقت شود از نقطه ای درست موضوع را مطرح کردند .واقعا احساس می کنم با دلسوزی مطالب را مطرح می کنند و اهل پست و مقام هم نیستند.
10 بیایید دست در دست هم خودمان را به دامن دیگران نیانداخته و با استقلال کامل مالی و سازمانی که انشاله یک روزی حاصل شود در جهت اعتلای این رشته بکوشیم.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
انتصاب مدیران کل ..... در مراکز استانها و عدم برخورد قاطع سازمان دامپزشکی با گوشت قاچاق و عرضه غیر بهداشتی خمیر مرغ و واردات گوشت از کشورهایی که خودشان در رابطه با بهداشت دام و بهداشت گوشت مشکل دارند از قبیل هندوستان و مغولستان کافیست که طرحی دو فوریتی به ریاست محترم مجلس داده شود برای استیضاح وزیر محترم جهاد کشاورزی و سپس واگذاری سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت و درمان مطرح گردد- دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
دکتر جهان پیما طوری صحبت کردید که فکر میکنم شوخی می کنید، شما کجایید تو یک کشوریم !! شما از تعداد نیروهای دامپزشکی ادارات خبر ندارید!!?? شما تا بحال مثل ما در استانهای دیگر تا 8 شب هر روز از مغازه ها و رستورانها بازرسی کردید?@! با گستردگی و پراکندگی کار ما آشنا هستید??هر طرف را میگیریم طرف دیگر ول میشود .نمی د ونیم مبارزه رابگیریم بچسبیم یا بهداشت، با سختیهای واکسن زدن در دامداریهای سنتی و پراکندگی و وقت گیریش و دامداران بیسواداشنا هستید، دامداریهای همه استانها شهرستاها مثل تهران و اصفهان ...و نیستند که راحت گاوها خودشون را بیایند تو باکس و شیردوشی که براحتی بشود واکسن بشون زد.دکتر جان شاید کره ما با شما خیلی فرق داشته باشد.
فعال دامپزشکی
|
-
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
اقای دکتر جهان پیما به شما تبریک میگویم هرکسی کوچکترین شناختی از وضعیت دامپزشکی در سایر کشورها دارد صحبتهای دکتر جهان پیما را تصدیق میکند شعار جهانی از مزرعه تاسفره یا چنگال وقتی محقق میشود که تمام زنجیره مواد غذایی با منشا دامی در تمام مراحل اولیه و صنایع تبدیلی مثل سوسیس و کالباس - شیر پاستوریزه صنایع کنسرو و .... زیر نظر دامپزشکی باشد الان وقت ان رسیده که همه و همه متحد بسمت واگذاری نظارت بر فراورده های دامی فراوری شده از وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی باشیم .
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
همه نظرات را خواندم به نظرم کارشناس فعال اصلا کار نکردند و حرفاشون غیر منطقی.
مسعود دلال
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
0
0
سلام دکتر جهان پیما. حظور شما در دانشگاه برای ما افتخاری بی نظیر هست متاسفانه بعضی افراد با ایجاد دلالی در دامپزشکی ضربه سنگینی بر این سازمان زدند بطوری که دارند از دست دامپزشکی دولتی به بخش پزشکی پناه میبرند مطمئنن آنهایی که منافعشان به خطر میافتد ساکت نخواهند ماند
دکتر دامپزشک
|
-
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
به نظر می رسد که برخی از افراد توهم زده باشند!!!
با دامپزشک مثل سیاه پوستان برخورد کردن در وزارت بهداشت را از کجا آورده اند. یا خبر ندارند یا خودشان را به بی خبری زده اند.
حیف نمی شود اسم برد ولی در همین وزارت بهداشت متخصصین دامپزشک در بالاترین جایگاه و ارج و قرب و احترام قرار دارند. بله افراد بی سواد و غیر ذی صلاح که آبروی دامپزشکی را می برند در هیچ کجا کمترین جایگاهی نخواهند داشت.
نظر شما
ادامه