کد خبر: ۲۱۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

هشدارمحیط زیست به حمله گرگ در استان

در تابستان ۱۳۸۷ در کمال ناباوری ۳ قلاده گرگ با ورود به منزل مسکونی در یکی از روستاهای اطراف همدان کودک ۲ساله را به دندان گرفتند و پس از بی‌هوش شدن مادر کودک از ترس، متواری شدند.

جست‌وجوی اهالی روستا و نیروهای انتظامی چیزی به جز پیدا شدن قطعه‌هایی از بدن و مقداری از لباس‌های کودک را در پی نداشت.

چند ماه پس از این حادثه بار دیگر کودک ۲ ساله‌ای به نام "علی" از اهالی روستای گنج‌تپه از توابع شهر بهار طعمه گرگ‌ها شد.

عموی "علی" در مورد این حادثه گفت: ساعت ۵ یا ۶ بعدازظهر بود که خانواده علی در کپر مزرعه همراه مهمانان در حال استراحت بودند. علی با خواهرش بازی می‌کرد که ناگهان گرگی به او حمله کرد و علی را ربود. به دنبال گرگ دویدم اما در میانه راه گرگ را گم کردم. همان لحظه پدر علی با موتورسیکلت آمد و همراه او به جست‌وجوی علی رفتیم تا اینکه پس از طی چند کیلومتر در داخل یونجه‌زار وقتی گرگ قصد داشت علی را در دهان خود جابجا کند، با رسیدن پدر کودک فرار کرد و او را به زمین انداخت. در این حادثه اقدام به‌موقع پدر و عموی کودک موجب نجات جان علی شد.

17 شهریورماه سال 88 هم، کودک ۳ ساله‌ای به نام زینب در شهرستان بهار مورد حمله یک قلاده گرگ قرار گرفت. زمانی که مادر این کودک در اراضی کشاورزی پشت منزل خود مشغول کار بود، کودک ۳ ساله‌ به همراه برادر ۹ ساله‌اش مشغول بازی بودند که متوجه حضور گرگ ‌شدند. پسر ۹ ساله به گمان اینکه سگی در حال نزدیک شدن به آنهاست به مادرش اطلاع داد تا برای دور کردن سگ اقدام کند. در همین لحظه مادر متوجه شد که گرگ دختر ۳ ساله‌اش را به دهان گرفته و در حال فرار است. با صدای فریادهای مادر، مردم به کمک می‌شتابند، اما گرگ بیرون از اراضی روستا کودک را از ناحیه گلو خفه و او را می‌خورد.

با توجه به حوادث تلخ و ناگوار حمله گرگ‌ها به انسان و دام‌ها هرساله سرپرست اداره کل محیط زیست هشدارهایی در این‌باره می‌دهد اما باز هم شاهد بی‌توجهی و خسارت جانی و مالی برخی از شهروندان هستیم.

امسال نیز سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان نسبت به خطر حمله گرگ در برخی نواحی استان هشدار داد و گفت: در چند سال اخیر بخصوص از سال 87 به بعد بارها شاهد حمله گرگ به انسان و دام بوده‌ایم که این حملات اتفاقات ناگواری را رقم زده است.

سید عادل عربی افزود: حمله گرگ به انسان و دام غیرطبیعی نیست و از زمان‌های قدیم نیز این موضوع بوده اما به دلیل ارتباطات کم، مردم اطلاع چندانی از این حوادث ناگوار نداشتند.

وی گرگ‌ها را حیواناتی بسیار مقاوم، صبور و البته مغرور دانست و اظهارکرد: این حیوانات در عین مقاوم و صبور بودن نقطه ضعفی دارند که آن‌هم بچه‌هایشان است به طوری که این حیوان می‌تواند مدت‌ها گرسنگی را تحمل کند اما وقتی پای بچه‌هایش به میان بیاید صبرش تمام می‌شود.

عربی ادامه داد: خوی درندگی، طبیعت گرگ است این حیوان وحشی و درنده هیچ‌گاه دوست ندارد به انسان‌ها نزدیک شود اما زمان زاد و ولد به دلیل نیاز غذایی مجبور می‌شود برای سیر کردن شکم توله‌ها به گله گوسفندان هجوم بیاورد و از این طریق نیاز خود را برطرف کند.

وی یادآور شد: خوی درندگی این حیوان و دوست داشتن بوی خون تازه سبب می‌شود تا به گله گوسفندان حمله کند و اغلب 20 تا 50 رأس را زخمی و تلف کند در صورتی که ممکن است تنها یک رأس را با خود ببرد.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان گفت: سال 87 دانشگاه تهران با اعتبار 50 میلیون تومان مطالعه‌ای را برای حمله گرگ‌ها در نواحی مختلف همدان انجام داد که براساس این مطالعه مشخص شد که در چند سال اخیر طعمه گرگ کم شده و تصرفات اراضی نیز زیاد شده است.

عربی، شکار غیرمجاز را از دیگر عوامل مهم حمله گرگ در چند سال اخیر دانست و افزود: در چند سال اخیر صدور مجوز اسلحه بسیار زیاد شد در حالی که فرهنگ و آموزش استفاده آن صحیح نیست و اغلب می‌بینیم برخی افراد برای تفریح و سرگرمی حیواناتی را شکار می‌کنند که حتی گوشت آنها قابل خوردن نیست که این موضوع منجر به افزایش حمله گرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان مقصر اصلی حمله گرگ‌ها هستند، ادامه داد: بارها کشاورزان به محیط زیست مراجعه و از برخی خسارت‌های هرچند کم گراز به محصولات خود شکایت کرده‌اند و خواستار از بین بردن آنها شدند در صورتی که گراز طعمه گرگ است و باید در طبیعت وجود داشته باشد؛ لذا از مردم می‌خواهیم در اینگونه موارد صبور باشند تا برای یک خسارت کوچک مالی جان انسانی در خطر نباشد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه حیوانات نیز حقی از طبیعت دارند، افزود: افزایش شکار مجاز و غیرمجاز، تصرفات اراضی و پراکندگی زباله از دلایل مهم حمله گرگ و حیوانات درنده است.

عربی به ساماندهی زباله‌های روستایی اشاره کرد و گفت: استان همدان در بحث ساماندهی زباله‌های روستایی مشکل دارد و باید زباله‌های روستایی ساماندهی شود تا از حمله حیوانات درنده کاسته شود.

به گفته وی، سگ‌های ولگرد عامل مهمی برای جلوگیری از حمله حیوانات درنده از جمله گرگ، شغال و روباه است که باید به جای سگ‌کشی کنترل جمعیت سگ‌ها مدنظر باشد.

عربی هشدار داد: شهرستان رزن و کبودراهنگ از لحاظ حمله گرگ به انسان در خطر هستند و در شهرستان همدان و تویسرکان، نهاوند و ملایر نیز خطر حمله به دام‌ها وجود دارد.

وی توصیه کرد: خانواده بیشتر مراقب فرزندان و افراد سالخورده باشند همچنین برای چوپانی یک گله از بچه‌ها استفاده نشود.
به گفته عربی، نزدیک‌های صبح، ظهر و غروب بیشترین مواقع حمله گرگ‌هاست که در این زمان‌ها به هیچ‌وجه بچه‌ها و افراد سالخورده در حاشیه مزارع و روستاها تنها نباشند.

وی یادآور شد: گرگ خاصیت انتقام‌گیری دارد؛ لذا به هیچ‌وجه نباید به گرگ و توله‌هایش آزاری رساند؛ زیرا همین مسأله موجب حمله این حیوان درنده می‌شود.

عربی با بیان اینکه گرگ هیچ‌گاه اهلی نمی‌شود، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر گزارش‌های مستندی در سازمان محیط زیست موجود است که جوامع محلی همچون گله‌داران و چوپانان با عقاید غلط و غیرکارشناسانه خود اقدام به زنده‌گیری گرگ‌های نر کرده و به منظور جفت‌گیری، آنها را در کنار سگ‌های ماده قرار می‌دهند که پس از این امر هیبریدی با نام محلی "گرگاس" یا همان "سگ گرگ" به وجود می‌آید که خلق و خوی گرگ را دارد.

 

 

برچسب ها: گرگ،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
0
این آقای عربی در مورد گرگ خیلی ........ می گوید
نظر شما
ادامه