کد خبر: ۲۱۴۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرعامل مجتمع ورزشی و فرهنگی ارم سبز گفت: باغ وحش ارم به اتحادیه باغ وحش داران اروپا ثابت کرده است که توانایی نگهداری حیوانات خاص مانند شیر ایرانی، فیل، ببر سفید و هر گونه حیوان خاص و در معرض انقراض را دارد.

ایرج جهانگیر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باغ وحش ارم سبز توانست بعد از دو سال با وجود شرایط سخت بین المللی و عدم قبول صلاحیت به عضویت افتخاری اتحادیه باغ وحش داران اروپای (EEP) درآید.

وی با اشاره به اینکه اعضای اصلی این اتحادیه ملیت اروپایی دارند اظهار کرد: باغ وحش ارم سبز با توجه به ملیت ایرانی آسیایی توانست عضویت افتخاری این اتحادیه را کسب کند که از نظر مزیت تمایزی با اعضای اصلی ندارد.

جهانگیر با تاکید بر لزوم رعایت یک سری شروط توسط اعضای این اتحادیه اظهار کرد: پرداخت حق عضویت سالانه، بهبودسازی قفس حیوانات (براساس نقشه تعیین شده از سوی اتحادیه با اختصاص جایگاه هایی مناسب برای حیوانات)، بهبودسازی جیره غذایی حیوانات (بر مبنای دستورالعمل تغذیه حیوانات) از جمله شروط عضویت این اتحادیه محسوب می شود.

بنابه اظهار وی حق عضویت این اتحادیه از دو سال پیش تاکنون به صورت سالانه پرداخت شده است.

مدیرعامل مجتمع ورزشی و فرهنگی باغ ارم افزود: بعد از انجام تغییرات و اصلاحات لازم و حضور کارشناسان در باغ وحش ارم سبز مبنی بر تطبیق شرایط موجود با ضوابط و دستورالعمل های این اتحادیه، عضویت افتخاری این باغ وحش در اتحادیه باغ وحش داران اروپا (
EEP) تایید و صادر شد.

جهانگیر افزود: براساس ضوابط این اتحادیه در صورت نیاز هر یک از اعضا به دریافت حیوانی خاص، در صورت رعایت شروط اعلام شده به صورت رایگان حیوان درخواستی به آن باغ وحش واگذار می شود.

این مقام مسوول افزود: باغ وحش ارم بعد از مکاتبات لازم با اتحادیه و کسب شرایط لازم توانست یک ببر سفید بنگال را از طریق آفریقای جنوبی به آلمان ارسال و از آنجا وارد ایران کند.

وی با اشاره به اینکه این ببر سفید بعد از ورود به ایران به مدت سه روز در گمرک تهران بوده است گفت: در همین مدت علاوه بر انجام یکسری کارهای اداری و گمرکی برای ترخیص ببر سفید، مراقبت های ویژه از این حیوان ازسوی باغ وحش ارم در همین مکان نیز انجام می شد.

جهانگیر افزود: در شامگاه روز دوشنبه 21 اردیبهشت ببر سفید (به نام براوو) به باغ وحش ارم منتقل شد که پس از یکماه قرنطینه و انجام معاینات پزشکی توسط سازمان های دامپزشکی و محیط زیست در صورت کسب تایید نهایی سلامت پزشکی به جایگاه اصلی در باغ وحش منتقل می شود.

وی به تبادل حیوانات بین باغ وحش ارم سبز و اتحادیه باغ وحش داران اروپا (
EEP) اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این باغ وحش یک ببر نر بنگالی (معمولی) دارد، مقرر شده است این اتحادیه جفت ماده آن را چند ماه دیگر به صورت امانی به منظور تکثیر در اختیار این باغ وحش قرار دهد.

جهانگیر ادامه داد: براساس ضوابط اتحادیه باغ داران اروپا توله های ببر بنگالی بعد از تولد به این اتحادیه تحویل و به ازای آنها توله ببرهای دیگری به منظور اصلاح در نژاد و همخونی این حیوانات در باغ وحش های حل شود.

وی با اشاره به اینکه ببر سفید به دلیل اختلالات ژنتیکی بوجود آمده است، گفت: بنا به توصیه این اتحادیه برای تکثیر هر حیوانی در باغ وحش باید مسئله همخونی و حفظ ژن برتر رعایت شود به همین دلیل ببرهای سفید نباید جفت گیری کنند تا تعداد آنها محدود باقی بماند.

جهانگیر در مورد ورود شیر ایرانی به کشور نیز گفت: مسئله اصلی در این مورد ساخت جایگاه و قفس مناسب براساس استانداردهای اعلام شده و تایید آن توسط کارشناسان این اتحادیه است.

وی با اشاره به ارسال تصاویری از جایگاه آماده شده برای شیر ایرانی در باغ وحش ارم اظهار کرد: عکس هایی از فضای باز و قفس شیر ایرانی به اتحادیه ارسال شده که دو کارشناس از آلمان برای بازرسی و تایید نهایی باغ وحش ارم به تهران سفر خواهند کرد.

جهانگیر با بیان اینکه تا پایان ماه می (10 خرداد) سفر کارشناسان انجام می شود افزود: در صورت تایید نهایی از سوی کارشناسان آلمانی در اواسط تابستان امسال شاهد ورود شیر ایرانی به باغ وحش ارم سبز خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه دو پلنگ ایرانی نر و ماده برای نخستین بار در یک قفس کنار هم قرار گرفته اند اظهار کرد: در صورت جفت گیری ، این اتفاق نخستین بار در اسارت رخ خواهد داد که در غیر اینصورت توسط کارشناسان سازمان های دامپزشکی و حفاظت محیط زیست با استفاده از روش و لقاح مصنوعی انجام می شود.

وی افزود: در صورت موفقیت در اجرای این روش علمی و توله دار شدن پلنگ ایرانی کمک قابل توجهی برای جلوگیری از انقراض این حیوان ایرانی شکل خواهد گرفت.

جهانگیر با اشاره به اینکه برای نخستین بار تله استیژ در پارک ارم سبز نصب شده است گفت: طول مسیر رفت و برگشت این تله استیژ با یک کیلومتر از شهربازی شماره یک شروع و پس از عبور از روی دریاچه پارک ارم به شهربازی شماره سه و بالعکس کشیده شده است.

وی افزود: هریک از مهمانان پارک ارم در صورت ورود به پارکینگ بدون طی مسیر با استفاده از این دستگاه می توانند به مقصد مورد نظر خود بروند.

مدیرعامل مجتمع ورزشی و فرهنگی ارم سبز با اشاره به اینکه موتور و قطعات این دستگاه بلژیکی است گفت: هزینه نصب و راه اندازی این دستگاه که توسط بخش خصوصی انجام گرفته حدود 20 میلیارد ریال تمام شده است.

 

 

برچسب ها: باغ وحش ارم،
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
بسه دیگه
چندتا حیوون در معرض انقراضو میخواین منقرض کنید!!!؟؟؟ به جای این کارا زودتر باغ وحش رو از تهران جمع کنید تا بیشتر گل نکاشتید
اگه از حیوونا خون بگیرید متوجه میشید که چه سطحی از سرب، جیوه و .... رو دارن. واقعاً متاسفم
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
میخواین کرگدن سفید رو هم مثل ببر سفید بهتون بدن!!!؟؟؟
رکورد میزنینا!!!!
اصغری
|
United States of America
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
0
سلام بنده،یه حیوان جالب رو میتونم بیارم واسه بازدید کننده ها خالی از لطف نمیباشد،این حیوان بسیار باهوش اندازه خرگوش مینیاتوری بوده که سرش کاملا شبیه خرگوشه پاهایش وراه رفتنش شبیه کانگوروست دم دراز سر دمش شبیه پر پرنده هس.عکسشو دارم
نظر شما
ادامه