کد خبر: ۲۱۴۷۴

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه آبزیان کشور و سازمان دامپزشکی، عرضه انواع آبزیان به‌صورت تازه و فرآوری‌شده با شناسنامه صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق آبزیان کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه آبزیان با سازمان دامپزشکی مقرر شد همه محصولات آبزی عرضه‌شده در داخل کشور با شناسنامه محل و زمان صید صورت گیرد.

ارسلان قاسمی افزود: محصولات آبزی عرضه‌شده چه به‌صورت تازه خوری و چه به‌صورت فرآوری‌شده باید تحت استانداردهای اعلام‌شده سازمان دامپزشکی در بازار عرضه شوند.

ماهی‌فروشان سرچشمه، ساماندهی شوند

وی با اشاره به عرضه ماهی تازه در منطقه سرچشمه تهران خاطرنشان کرد: هرچند از 20 سال گذشته ساماندهی ماهی‌فروشان سرچشمه تهران در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده با جمع‌آوری این عرضه‌کنندگان و انتقال آنها به سازمان میادین و انبار مرکزی واقع در بزرگراه آزادگان انجام شود، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

قاسمی ادامه داد: عرضه ماهی در تابستان که دمای هوا افزایش می‌یابد، به‌صورت تازه باعث انتشار بوی بدی از ماهی می‌شود که بر سرانه مصرف ماهی بر فصل گرم اثر می‌گذارد؛ این در حالی است که در همه کشورها و در تمام فصول، عرضه ماهی به‌صورت یکنواخت ادامه دارد.

وی تصریح کرد: هرچند عرضه ماهی به‌صورت تازه در کشورهای توسعه‌یافته نیز وجود دارد، اما باید عرضه به شکل کاملاً استاندارد و در زمان محدود و با شناسنامه صورت گیرد.

مدیرعامل صندوق آبزیان کشور یادآور شد: از آنجا که ابزار اجرایی در اختیار تشکل‌ها نیست، برای ساماندهی عرضه‌کنندگان محصولات آبزی باید سازمان دامپزشکی، شیلات و سازمان میادین میوه و تره‌بار به‌صورت مجموع اقدام کنند.

قاسمی تأکید کرد: عرضه ماهی به‌صورت تازه که گاهی با یخ‌زدایی ماهی منجمد همراه می‌شود، باعث مسمومیت مصرف‌کنندگان شده و از آنجا که زباله‌های تولیدی در منطقه نیز با فاصله جمع‌آوری می‌شود، در میزان خرید و استقبال از انواع آبزی در فصل گرم مؤثر است.

وی اظهار امیدواری کرد که تفاهم‌نامه منعقدشده بین سازمان دامپزشکی و اتحادیه به سرعت اجرایی شده و برای ساماندهی عرضه‌کنندگان محصولات آبزی برنامه‌ریزی شود.

 

 

نظر شما
ادامه