کد خبر: ۲۱۴۷۹

یک ابزار ساده، موثر و قابل حمل برای پیش بینی بیماری آنفلوآنزای پرندگان در مرغداری ها توسط محققان دانشگاه گوئلف طراحی و ساخته شده است.

به گزارش واحد بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) محققان دانشگاه گوئلف موفق به ساخت یک ابزار جهت بررسی و آنالیز طیور فارم جهت شناسایی و پیش بینی ویروس آنفلوآنزای مرغی شده اند.

وسیله مذکور با استفاده از یک نمونه خون کوچک و با تکیه بر یک تغییر ساده شیمیایی رنگ نه تنها قادر به تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای جوجه آنفلوآنزا بوده بلکه از قابلیت تشخیص نوع و گونه ویروس نیز برخوردار می باشد.

آزمایشات کنونی نیازمند ارسال نمونه به آزمایشگاه بوده که بعد از ارسال نمونه، حداقل زمان مورد نیاز برای دریافت نتیجه بین هشت ساعت تا چند روز می باشد که به گفته پروفسورSuresh Neethirajan  از دانشکده مهندسی، این مدت زمانی طولانی می باشد.

وی می افزاید: «در صورت ابتلای انسان به ویروس مذکور نیازمند شروع درمان در اسرع و کوتاهترین زمان می باشیم، ولی در آزمایش توسط وسیله جدید، نیازمند دو تا سه دقیقه زمان هستیم و بلافاصله بعد از آن نتیجه آزمایش مشخص می شود. به علاوه متد فوق بسیار مقرون به صرفه می باشد. روش های معمول و رایج بسیار وقت گیر بوده و همچنین نیازمند کار فشرده و بهره گیری از امکانات ویژه و وسایل آزمایشگاهی گرانقیمت می باشند.»

بررسی و اطلاعات در خصوص دستگاه فوق بزودی در مجله علمی سنسور چاپ و ارائه خواهد شد.

این هفته، مقامات کانادا هشت فارم را در جنوب انتاریو پس از شیوع آنفولانزای پرندگان تحت قرنطینه قرار داده که این بیماری باعث مرگ ناگهانی هزاران پرنده در طی چند روز گردیده است. آزمایشات اولیه بر روی گونه مذکور توسط آزمایشگاه بهداشت حیوانات دانشگاه گوئلف صورت گرفته شده است.

شیوع آنفولانزای مرغی در کانادا در ماههای ژانویه و دسامبر سال 2014 اتفاق افتاد. پروفسور Neethirajan و دکترLongyan  خواستار ایجاد یک آزمون می باشند که امکان استفاده توسط هر شخصی حتی یک فرد غیر دانشمند وجود دارد.

Neethirajan  گفت: به همین دلیل است که ما آن را بر اساس تغییر رنگ نهایی طراحی بسته به نوع و گونه آنفلوآنزا طراحی نموده ایم، به طوری که دستگاه قادر به تشخیص تفاوت بین گونه انسانی و گونه مرغی خواهد بود. از بین بردن فاکتورهای شیوع آنفلوآنزا و قرار نگرفتن در مسیر آنفلوآنزا امری بیار حیاتی می باشد.گونه های متعددی وجود دارد و ما نیازمند شناسایی منبع گونه ها هستیم.

شناسایی گونه ویروس آنفلوآنزا در تعیین گزینه های درمان به ما کمک می کند. در دستگاه مزبور از قطعات طلای نانو (قطعات میکروسکوپی) به همراه ذرات درخشان کوانتومی استفاده گردیده است. محققان نظریه و رویکردی جدیدی را برای تشخیص و شناسایی سریع و حساس سطح پروتئین ویروسهای حاصل از نمونه خون بوقلمونها ابداع و ارائه داده اند.

نانوسنسورهای زیستی جدید می توانند گونه های H5N1 و H1N1 را تشخیص دهد.

Neethirajan  گفت: جدیدترین مورد شیوع اخیر ویروس آنفلوآنزا از نوع H5N2 بوده است که به H5N1 شباهت داشت. با اعمال برخی تغییرات ساختاری سنسورهای زیستی از قابلیت شناسایی و تشخیص ویروس نوع H5N2 برخوردار خواهد بود.

 

 

نظر شما
ادامه