کد خبر: ۲۱۴۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تولید خمیر مرغ اگر با نظارت و کنترل بهداشتی انجام شود، مصرف آن هیچ مخاطره ای ندارد.

دکتر فرهمند صالح زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه بازدید از کارخانه فرآوری مواد غذایی دامی و تولید خمیر مرغ، با اشاره به اینکه محصول خمیر مرغ از سال 1940 در اتحادیه اروپا و امریکا تولید و مصرف می شود، افزود : کنترل و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در تمام مراحل از کارخانه های تولید خوراک دام، مراکز تولید جوجه یک روزه، مراکز تولید و پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار، روند مقابله با بیماری ها، داروهای خوراکی، ویتامین ها و واکسن ها و روند کشتار و فرآوری انجام می شود ، بنابر این وقتی تمام مسائل بهداشتی رعایت شود مخاطره ای برای مصرف انسانی ندارد درست مثل سایر فرآورده های دامی قابل استفاده است.

وی گفت: سلامت و بهداشت مواد خام دامی در کشتارگاه ها تحت نظارت دامپزشکان بررسی و تایید می شود، بنابراین اگر مناسب مصرف انسانی باشد، بخشی از گوشت مرغ برای مصرف مستقیم وارد بازار می شود و بخشی دیگر برای تامین نیاز کارخانه های فرآوری به خمیر مرغ تبدیل می شود.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور افزود: اگر فرآیند تولید و فرآوری گوشت مرغ و تبدیل آن به خمیر مرغ تحت نظارت کارشناسان فنی تغذیه سازمان دامپزشکی در مراکز مجاز و با رعایت مراحل علمی و فنی تولید شود، مصرف آن هیچگونه مخاطره ای ندارد.

صالح زاده با بیان اینکه هیچ نظارتی 100 درصد نیست، گفت : خمیر مرغی که در کارخانه ها تولید می شود، ماندگاری سه ماهه دارد و به صورت منجمد عرضه می شود و کارشناسان بهداشت می توانند در این مدت خمیر مرغ را آزمایش کنند تا اگر ایرادی نبود، مصرف شود، در غیر این صورت به سازمان دامپزشکی گزارش کنند تا با متخلف برخورد و واحد تولیدی تعطیل شود.

وی افزود: کشورهای امریکا و اتحادیه اروپا برای تولید بهداشتی خمیر مرغ برنامه کنترلی و نظارتی دارند و با وجود اینکه سطح بهداشتی بسیار بالایی دارند، این محصولات را پس از تولید نیز آزمایش می کنند و محصولاتی که مشکل بهداشتی دارد، برگشت داده می شود.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: معمولاً در دیگر کشورهای جهان اگر خمیر مرغ تولیدی به لحاظ بهداشتی ایرادی داشت، از بازار مصرف بی می گردانند.

صالح زاده تاکید کرد: اگر نتوانیم با مشارکت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و درمان زنجیره نظارتی ایجاد کنیم ، آن وقت تولید این فرآورده زیرزمینی می شود و دیگر نه سازمان دامپزشکی و نه وزارت بهداشت نمی توانند نظارت دقیق داشته باشند.

وی گفت: معیار تعیین سلامت و بهداشت و تعیین سطح میکروبی خمیرمرغ در دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور در مقایسه با اتحادیه اروپا سختگیرانه تر است. در اتحادیه اروپا از 5 نمونه بیماری سالمونلا اگر دو نوع آن در خمیر مرغ باشد اشکالی ندارد اما سازمان دامپزشکی معتقد است که نباید هیچ نوعی از بیماری سالمونلا در فرآورده خام مشاهد شود.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور افزود: 151 کارخانه و کارگاه در کشور تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور خمیر مرغ تولید می کرد که 22 کارخانه مجوز خود را از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان دریافت کرده بود.

صالح زاده گفت: پس از اعلام ممنوعیت تولید خمیر مرغ کارخانه های فعال در زمینه تولید این فرآورده خام دامی به 50 تا 60 واحد رسید.

وی افزود: ظرفیت تولید خمیر مرغ در کشور 120 هزار تن با ارزش 360 میلیارد تومان در سال است.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: گوشت مرغی که درکارخانه های تولید خمیرمرغ تولید می شود، لزوما گوشت مرغ مادر یا تخم گذار نیست و 48 هزار تن از نیاز این کارخانه ها از واحدهای تولید مرغ گوشتی و 74 هزار تن دیگر از واحدهای مرغ تخم گذار تامین می شود.

صالح زاده تصریح کرد: اگر این صنعت تعطیل شود و تولیدکنندگان تخم مرغ نتوانند مرغ های مادر را پس از پایان عمر اقتصادی آنها از رده تولید خارج کنند و گوشت این مرغها در کارخانه های فرآوری و به خمیر مرغ تبدیل نشود، بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه به هدر می رود و آینده خوبی برای تولیدکنندگان متصور نخواهد بود.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، ایجاد شبکه یکپارچه قرنطینه و نظارت بهداشتی را از دیگر موارد مدیریت بهداشتی خمیر مرغ دانست و افزود: تمام مراحل تولید این فرآورده در شبکه یکپارچه قرنطینه و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی ثبت می شود ، بنابر این با مراجعه به اطلاعات این شبکه محصول تولیدی در تمام مراحل کنترل و پایش می شود و درصورت وجود هرگونه ایراد غیربهداشتی از توزیع و مصرف آن جلوگیری می شود.

صالح زاده تاکید کرد: خمیر مرغی که تحت کنترل و نظارت بهداشتی متخصصان دامپزشکی تولید شود ، هیچ مخاطره ای برای مصرف کننده ندارد.

وی از مسئولان وزارت بهداشت و درمان خواست در کنترل و نظارت بهداشتی در روند تولید خمیر مرغ در کشور با سازمان دامپزشکی همکاری کنند تا محصولی سالم و بهداشتی تولید و عرضه شود.

 

 

برچسب ها: خمیر مرغ،
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
0
خخخخخخخ...
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
قوانین بله ولی نظارت و وجدان کاری چطور؟
همکار
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
با توجه به اظهارات ایشان مبنی بر کنترل مستمر در تولید خمیر مرغ حین تولید آیا میتواننند بفرمایند که با توجه نتایج این گزارشات وبازرسی ها تا کنون چند درصد از خمیر مرغ های تولیدی معدوم وبا متخلفین چه برخورد قانونی شده است؟
نظر شما
ادامه