کد خبر: ۲۱۵۰۲

تکنولوژی تعیین جنسیت گاوها در ایران عملیاتی می‌شود

سومین همایش همایش سالانه ژنتیک و اصلاح نژاد دام صبح امروز چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 94 با حضور مدیران ارشد اجرایی، قانون گذاری و بخش خصوصی ایران، آمریکا و کانادا در پژوهشکده نفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در آغاز این همایش مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد پس از پخش فیلمی کوتاه از پتانسیل‌ها و اقدام‌های شرکت یاد شده در سالن برگزاری مراسم، گفت: با توجه به سیاست توسعه گام به گام و سیاست‌های اتخاذشده متناسب با نیازها و اهداف تولیدکنندگان، برنامه‌ریزی شد تا گاوهای هلشتاین، جرزی و سیمنتال و... وارد چرخه تولیدات دامی کشور شود که هم‌اکنون در حال انجام است.

حمید ورناصری با بیان اینکه اجرای چنین سیاست‌های ژنتیکی و اصلاح نژاد موجب شده تا قدرت انتخاب دامداران بیش از گذشته شود، افزود: در واقع از آنجا که بحث ژنتیک و اصلاح نژاد به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها و معضلات این صنعت به‌صورت ساختاری اثر خود را بر اقتصاد دامداران می‌گذارد، لذا تمام رویکردهای شرکت نهاده‌های دامی جاهد بر این مبنا گذاشته شده است تا با افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده، دامداران بتوانند در نظام قیمت‌گذاری محصولات خود را با نرخ‌های روز جهانی منطبق کنند.

وی با یادآوری اینکه گاوهای ژنومیک از سال 1391 خورشیدی و از شرکت‌های شناخته‌شده دنیا وارد ایران شده است، خاطرنشان کرد: اما از آنجا که قیمت اسپرم‌های تعیین جنسیت شده بالا بود، توافق‌هایی با شرکت‌های صاحب نام این صنعت شده است تا به‌زودی بحث "تعیین جنسیت" نیز همچون بحث "ژنتیک" در ایران عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد با بیان اینکه با کاهش قیمت تمام‌شده و قیمت فروش گوشت و شیر اقتصاد این صنعت برای دامداران و مصرف‌کنندگان به صرفه خواهد شد، اظهار داشت: به‌طور قطع با حصول این دستاوردها، دامدار نیز با ژنتیک و تعیین جنسیت مدیریت بهتری بر گله خود خواهد داشت.

 

 

نظر شما
ادامه