کد خبر: ۲۱۵۰۴

بر طبق تحقیقات صورت گرفته شده توسط یک دانشجوی دکتری در موسسه منابع طبیعی لوک فنلاند، ترکیبات موجود در تخم مرغ می توانند رشد ویروس ها را مهار نمایند.

به گزارش واحد بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «جاکو هیدن نووی» که تز وی در دانشگاه «تورکو» در ماه می مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت گفت: تاثیر فوق الذکر از طریق ایجاد شکافهای ریز که از ماده پروتئین Ovomucin  موجود در سفبده تخم مرغ جدا شده بود، شناسایی گردید.

وی همچنین از تخم مرغ بدلیل برخورداری از مواد مغذی غنی ، یکی از متنوع ترین مواد غذایی نام برد.

با این حال یک مرغ برای تولید غذای بسیار عالی برای بشر تخم گذاری نمی کند ،بلکه هدف او از تخمگذاری بوجود آوردن جوجه می باشد. به این دلیل است که تخم مرغ حاوی بسیاری اجزا فعال زیستی می باشد.

وی همچنین اظهار داشت: تخم مرغ یک منبع بالقوه مواد اولیه برای انواع کاربردهای جدید در صنایع بیوتکنولوژی، آرایشی، غذایی و دارویی می باشد.

یکی از ترکیبات بالقوه تخم مرغ اووموسین می باشد؛ پروتنینی در سفیده تخم مرغ که حالت ژل مانند آن را حفظ می کند.

وی کشف کرد که آماده سازی اووموسین ایجاد شده با استفاده از روش های فیزیکی و آنزیمی، رشد ویروس هایی را که باعث شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی و نیوکاسل می گردد را مهار می کند. هر دو ویروس یاد شده از نوع پاتوژن بوده که هر ساله باعث وارد آمدن خسارات جدی به صنعت طیور می گردد. همچنین انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان از حیولپانات به انسان همچنان یکی از نگرانی های اساسی در مبحث سلامت می باشد.

در خلال آزمایشات و مطالعات وی از یک متد آسان و سریع برای جدا سازی اووموسین از سفیده تخم مرغ به کار گرفت، در حالیکه سایر متدهای موجود نیاز به 1 الی 2 روز زمان دارند.

وی خاطر نشان ساخت که هر ترکیب و ماده ای که بتواند رشد ویروس آنفلوآنزای پرندگان را مهار نماید، اهمیت و ارزش تحقیقات آتی را پررنگ تر می سازد.

با وجود اینکه نتایج آزمایشات امیدوارکننده هستند، ولی همچنان نیازمند تحقیقات بیشتر در زمینه مدلهای انسانی و حیوانی از جمله مکانیسم های فیزیولوژیکی هستیم.

 

 

برچسب ها: تخم مرغ،
نظر شما
ادامه