کد خبر: ۲۱۵۲۹

دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد:

 

قابل توجه دامداران، گاوداران گرامی

برنامه واکسیناسیون همزمان و سراسری تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله کشور به منظور تحت پوشش قرار دادن حداکثر جمعیت گاوی کشور از نیمه اول خرداد ماه سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد.

فاز عملیاتی اشاره شده نسبت به روند اجرای عملیات مایه‌کوبی تب برفکی در سنوات گذشته تفاوت‌هائی را دارد که لازم است مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد.

زمان و مدت اجرای عملیات:

زمان در نظر گرفته شده برای اجرای عملیات مایه‌کوبی از هفته دوم خرداد ماه سال 94 (شروع عملیات در بازه زمانی یک‌هفته قبل و یا بعد با هماهنگی دفتر امکان پذیر می‌باشد) آغاز و مدت زمان اجرای عملیات 30 روز کاری خواهد بود.

واکسن:

واکسن مورد استفاده در فاز جاری واکسن تب برفکی با Potency بالای تولیدی موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی (از بچ 42 و 43 سال 93 و بچ‌های تولیدی سال 94) و یا واکسن تب برفکی پلی والان وارداتی خواهد بود.

واکسن تب برفکی تولیدی قبلی موسسه رازی (بچ‌های قبل از 42 سال 93) برای جمعیت گوسفند و بز در نظر گرفته شده است.

نظر به اینکه در هر فاز عملیاتی حدود 4 میلیون گاو و گوساله تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفته که برای تحت پوشش قرار دادن آن، میزان واکسن تولید داخل برابر با 2.5 میلیون دوز می‌باشد، لذا کسری واکسن مورد نیاز از محل واکسن وارداتی و با مشارکت دامداران تامین خواهد شد.

واکسن مورد استفاده برای واحدهای صنعتی شیری، پروار بندی ها، مجتمع ها و روستاهای با تراکم بالا از نوع وارداتی و برای سایر واحدهای اپیدمیولوژیک در سطح کشور واکسن تولید داخل خواهد بود.

در این راستا از مسئولین بهداشتی و صاحبان دامداریهای مذکور درخواست مساعدت و همیاری در اجرای بهینه عملیات مایه‌کوبی می‌گردد.

 

 

نظر شما
ادامه