کد خبر: ۲۱۵۳۲

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری و دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی به‌رغم آنکه شمار محققان آن کمتر از حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی بوده، پیشرفت چشمگیر بوده است، گفت: با تولید این محصولات توسط شرکت‌های دارویی داخل کشور با فناوری بومی شده، هزینه تولید دارو کاهش یافته و داروهای تولیدی که کیفیتی مشابه داروهای خارجی دارند حتی به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

کسری اصفهانی افزود: نخستین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران از سوم تا پنجم خردادماه امسال در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود یک‌هزار و 200 مقاله از کشورهای مختلف به دبیرخانه این همایش ارسال شده که تعدادی از آنها به‌صورت سخنرانی و بیشتر آنها به‌صورت پوستر ارائه خواهند شد.

اصفهانی با اشاره به اینکه آخرین یافته‌های علمی در حوزه بیوتکنولوژی و همچنین دغدغه‌ها و مشکلات موجود در این باره در همایش پیش رو به بحث و بررسی گذاشته می‌شود، ادامه داد: حدود 30 نفر از اساتید، دانشمندان و فعالان اقتصادی برجسته خارج از کشور برای حضور در همایش و جشنواره زیست فناوری که قبل از همایش در روزهای 31 اردیبهشت تا دوم خردادماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.

وی تصریح کرد: رؤسای برخی مراکز علمی کشورهای منطقه نیز برای شرکت در همایش دعوت شده‌اند که با توجه به بودجه‌های تحقیقاتی در اختیار این افراد، خریدهای خوبی از محصولات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه جنبی همایش خواهند کرد.

به گفته معاون مرکز رشد زیست فناوری، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی گیاهی شامل کشت بافت گیاهی، کاربرد میکروبیولوژی در کشاورزی، مهندسی ژنتیک گیاهی و ژنومیکس گیاهی، بیوتکنولوژی صنایع دارویی، صنایع غذایی و معدن، بیوتکنولوژی ریزسازواره‌ها، بیوتکنولوژی جانوری، بیوتکنولوژی محیط زیست، بیوانفورماتیک، زیست سامانه‌ها و مباحث اخلاقی در بیوتکنولوژی از جمله محورهای این همایش هستند.

اصفهانی یادآور شد: بخش عمده تحقیقات در کشور مربوط به حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی است، اما متأسفانه به دلایل مختلف، این اجازه داده نشده است که این فناوری در کشاورزی رشد کند، بنابراین این تحقیقات تبدیل به محصولات نشده و سر سفره مردم نیامده است. البته با بررسی‌های کارشناسی، تمهیداتی در نظر گرفته شده که با حمایت‌های ستاد توسعه زیست فناوری، نتایج پژوهش‌های دانشمندان کشورمان در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی وارد بازار شود.

وی درباره برنامه‌های جنبی همایش اظهار داشت: در این همایش قرار است برنامه‌های ویژه خردسالان و کودکان مثل نقاشی و ساخت کارهای حجمی پس از آشنایی کودکان با اصول اولیه علم ژنتیک و دانش بیوتکنولوژی داشته باشیم. همچنین سخنرانی‌های بخش بین‌الملل که صبح‌ها در سالن اصلی محل برگزاری همایش ارائه می‌شوند به‌صورت زنده از رادیوی همایش به نشانی اینترنتی http://live.biotechcongress.ir بخش خواهند شد و خلاصه‌ای از سخنرانی‌ها به‌صورت بخش‌های خبری از همین رادیوآنلاین برای محققانی که امکان حضور در این همایش را نداشته‌اند، پخش خواهد شد.

به گفته اصفهانی، اجرای دو تئاتر در افتتاحیه و اختتامیه همایش در حضور مسئولان بلند پایه کشور از دیگر برنامه‌های فرهنگی این همایش علمی است.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند به پایگاه اینترنتی همایش به نشانی http://biotechcongress.ir مراجعه کنند.

 

 

نظر شما
ادامه