کد خبر: ۲۱۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان با نگارش پاسخی رسمی و مکتوب به اظهارات روسای سازمان های دامپزشکی و سازمان شیلات ایران در رد وجود انحصار برای صادرات به روسیه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، به دنبال انتشار خبری به نقل از ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان که معتقد است صدور مجوز صادرات به روسیه با شبهه انحصار برای شرکت هایی خاص توام بوده است و به دنبال این نظر، روسای سازمان های دامپزشکی و سازمان شیلات ایران نیز در اظهاراتی به تکذیب ادعای هرگونه انحصار پرداختند، مدیرعامل اتحادیه یادشده، در جوابیه ای که متن آن عیناً و بدون دخل و تصرف منتشر می شود، کوشیده تا بر ادعای خود صحه گذارد و مخالفت با صادرات از سوی سایر شرکت های آبزی را بدون عذر موجه بداند.

بسمه تعالی

سردبیر محترم خبرگزاری محترم کشاورزی ایران (ایانا)

سلام علکیم.

احتراما"، پیرو انتشار خبر ایجاد انحصار در صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه و مطالب عنوان شده در پاسخ به آن توسط روسای محترم سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران در آن رسانه، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارسال می گردد. مزید امتنان خواهد بود که نسبت به درج آن اقدام گردد.

1- برابر آمار موجود در سال 2013 روسیه بیش از 8/2 میلیارد دلار واردات محصولات شیلاتی از نقاط مختلف جهان داشته که فقط 180 هزارتن انواع میگو یکی از اقلام وارداتی به آن کشور بوده. لذا با توجه به موقعیت ممتاز ایران در منطقه و وجود راه دریایی فی مابین دو کشور اهمیت این بازار بزرگ برای صادرات محصولات شیلاتی ایران بیش از پیش روشن می گردد.

لذا در راستای اجرای بند 6 ماده 43 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، این اتحادیه با همکاری صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران خود را مکلف به پیگیری رفع موانع صادرات محصولات شیلاتی به این بازار بزرگ و استراتژیک دانسته و از این رو با بررسی های انجام داده، نبود موافقتنامه قرنطینه دامی فی مابین دو کشور از مهم ترین موانع غیر تجاری پیش رو بود که از سال 1389 از طریق مراجع ذی ربط مانند وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات ایران )، وزارت امورخارجه و سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق تعاون ایران، سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ... این امر را پیگیری نمود. به گونه ای که با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران موضوع در بند 9-10 یادداشت تفاهم نهمین نشست کمیسیون همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور (که درتاریخ 20/6/1390 در تهران برگزار گردید) مورد تاکید قرار گرفت. با وجود این تفاهم و عدم اجرای عملی آن مجددا صندوق توسعه صادرات آبزیان در تاریخ 14/10/1390 چرایی عدم انجام موضوع را از سازمان دامپزشکی پیگیری کرد. در ادامه راه سازمان دامپزشکی نبود اعتبار برای دعوت از طرف های روسی را یک مشکل عنوان کرد که بلافاصله صندوق طی نامه شماره 168/3-02 مورخ 25/12/1390 هزینه های این دعوت را متقبل شد که درصورت جلسه نشست مشترک سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی و صندوق مورد تاکید قرار گرفت که باز نتیجه ای حاصل نشد و با پیگیری های انجام شده موضوع مجددا در بند 8-11 یادداشت تفاهم دهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری های تجاری واقتصادی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و دوباره صندوق هزینه های پذیرش هیات روسی را تقبل نمود که موضوع طی نامه شماره 7866/70/92 مورخ 10/2/1392 مدیر کل محترم وقت دفتر قرنطینه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی به مراجع ذیربط منعکس و باز هیچگونه نتیجه ای حاصل نگردید!!!! تا در ادامه این داستان و پیگیری های متعدد از مراجع مختلف با طرح مشکل و موضوع عدم همراهی جدی وزارت جهاد کشاورزی در حل این معضل، درجلسه ای که با حضور جناب آقای حجتی، وزیر محترم جهادکشاورزی برگزار گردید طرح موضوع توسط این اتحادیه صورت گرفت و بادستور اکید ایشان مجموعه وزارت مذکور و از جمله سازمان دامپزشکی کشور، مکلف به حل مشکل شدند تا در نهایت دربند 7-6 یادداشت تفاهم یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و سفر رئیس سازمان شیلات ایران به روسیه و حضور کار شناسان روسی بعد ازنزدیک به چهار سال در ایران مشکل یکی از موانع غیر تجاری صادرات محصولات شیلاتی به این بازار بزرگ حل شد. اما گویا این تازه آغاز راه بود، چرا که سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور با ایجاد انحصار در صادرات به روسیه عملا نتیجه پیگیری های چند ساله را به باد دادند که شاهد مدعا نیز آمار صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه منتشره توسط گمرک جمهوری ایران است که در ذیل تعرفه شماره 03031900 (ک سایر ماهی ها بجز ماهی های آزاد اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و ماهی آزاد دانوب و ماهی قزل آلا یخ زده باستثنای یخ زده، باستثنای جگر و تخم ماهی )به وزن 8950 کیلوگرم وارزش 46987 دلار صادرات توسط این شرکت ها داشته ایم و خوب است که آقایان مدعی صادرکننده، به این آمار توجه ویژه داشته باشند و آن را با حجم این بازار مقایسه کنند که آمار صادرات ما جز نشان از (...) ندارد.

2-

1-2-در ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات آمده است که " مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است " بنا براین هرکس که دارای کارت معتبر بازرگانی است می تواند در این عرصه وارد شود .

2-2- در بند و ماده 3 قانون سازمان دامپزشکی آمده است که" نظارت بهداشتی کشتارگاه ها وکارخانه ها ی تولید وتهیه فرآورده های خام دامی " ودر هیچ کجای این قانون وظیفه ای دیگر برای دخالت غیر فنی و بهداشتی برای محدودیت تجارت دیده نشده است .

3-2- سازمان شیلات ایران نیز با توجه به بند 5 ماده 3 قانون حفاظت وبهره برداری از منابع آبزی تنها موظف به " هدایت ونظارت برکلیه فعالیت های صیادی، تکثیر و پرورش آبزیان، عمل آوری، صادرات و واردات آبزیان توسط اشخاص حقیقی وحقوقی "بدون دارا بودن قید ایجاد انحصار است.

4-2- اما با تغییرات در فضای اقتصادی کشور و پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تبدیل این سیاست ها به قانون و صراحت آن در بند و ماده 44 فروش یا خرید اجباری (مشابه این موضوع) ممنوع اعلام شده است.

5-2- و قوانین متعدد دیگری از جمله قانون برنامه پنجم و.... که می توان به آن برای جلوگیری از این انحصار اشاره کرد، وجود دارد.

از این رو ملاحظه می فرمایید که سازمان دامپزشکی که حسب گفته رئیس محترم آن مسئولیت تشخیص واسطه تجاری و تولید کننده و.... را ندارد و تنها بایستی در چارچوب قانونی تعیین شده انجام وظیفه نماید و کار تجارت را به اهل فن آن بسپارد در این امر مداخله نموده است. وخود به وظیفه نظارت بر بهداشت و کنترل کیفی بپردازد.

اینجا خوب است به نکته ای که خالی از لطف نیست هم اشاره کنم. برادر گرامی جناب آقای عسگراولادی، رئیس محترم اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان خشکبار به روسیه هم می باشد؛ خوب است که جناب آقای دکتر خلج، رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور آدرس مزارع و باغات ایشان را نشان دهد، چرا که از دید ایشان تولیدکننده تنها می تواند صادرکننده باشد (با عرض پوزش از جناب آقای عسگراولادی). ضمن آنکه عملکرد آن سازمان در عدم رفع مانع صادرات سایر محصولات دامی به روسیه نیز جای سوال و ابهام فراوان دارد.

اما جناب آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان شیلات ایران نیز باید پاسخگو باشند که چرا لیست اعضای این اتحادیه را که متقاضی کار در روسیه بودند نادیده گرفته و عنوان نموده اند که متقاضی دیگری وجود ندارد. مناسب است که ایشان به عنوان یک متخصص بازاریابی محصولات شیلاتی، به جای بیان اصطلاحاتی نظیر دلال، واسطه تجاری و ...، در حل سایر مسایل و مشکلات پیش روی صادرات به روسیه از جمله مشکل حمل و نقل، مسایل بانکی و تخصیص یارانه های مناسب جهت بازاریابی و بازارسازی و.... ( با توجه به قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی ) همراهی و اقدام نمایند تا حداقل بخشی از پیش بینی ایشان برای صادرات محصولات شیلاتی به روسیه در سال جاری محقق گردد. همچنین با حذف حضور واسطه ها و دلال های در بازارهای داخلی نیز آرامشی در بازار به وجود آورند./

 

ارسلان قاسمی

مدیرعامل

 

خبر مرتبط:

رئیس سازمان دامپزشکی: اجازه صادرات آبزیان به روسیه به تولیدکنندگان داده می‌شود، نه واسطه‌های تجاری

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خواننده قدیمی
|
-
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
0
چقدر خبراتون چرت و پرت و آبکی شده. اصلا این خبرا واسه هیچکدوم ارزشی نداره. یک کم از درد بگید.یا حداقل یکم خبرای خوب. مثلا جوجه تیغی تیغاشو انداخته رو پای یه کشاورز خبر خوبیه؟ کاش یه کم مث سابق بودید و هر چی رو نمیذاشتید تو جاییکه اینقدر خواننده داره. محدود شدید به چهار تا خبر زرد ز این ور و اون ور که بیشترم تو بخش کشاورزیه
نظر شما
ادامه