کد خبر: ۲۱۵۶۹

با موافقت بازرسان فدرال روسیه، صادرات محصولات لبنی چهار شرکت تأییدشده بازرسان روسی و همچنین تولید کننده گوشت مرغ به کشور روسیه مجوز گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی دقایقی پیش با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران دو خبرگزاری و چند نشریه تخصصی گفت: پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به کشور روسیه و دیدار با مقامات بهداشتی و دولتی آن کشور، توافقاتی مبنی بر صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفت که پس از تکمیل پرسشنامه، هیئت‌های بازرسی فنی از سوی طرف روسی عازم ایران شد.

هومن فتحی افزود: در آذرماه سال گذشته و پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به کشور روسیه، مجوز محصولات شیلاتی به این کشور اخذ شد و 19 شرکت برای صادرات محصولات شیلاتی به کشور روسیه اقدام کردند، اما برای صادرات محصولات لبنی و طیور، روند پیچیده‌ای توسط کشور روسی درخواست شد که پس از پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی و مقامات عالی‌رتبه ایرانی، آخرین هیئت روسی در اسفندماه سال گذشته از سوی بازرسی آژانس فدرال روسیه به ایران آمد و پس از بازدید از واحدهای تولیدی، امروز صادرات محصولات ایرانی از چهار شرکت درخواست‌کننده به این کشور را بلامانع اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بازار مناسب کشور روسیه، جمعیت زیاد و رقابت کشورهای تولیدکننده برای قبض بازارهای این کشور، استانداردهای سختگیرانه فنی پیچیده‌ای برای محصولات دامی و لبنی توسط کشور روسی به ایران ارسال شد که پس از سفر سه هیئت روسی، نظام بهداشتی ایران مناسب برای صادرات تشخیص داده شد.

مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گزارشی از سوی هیئت بازرسی روسی به ایران ارسال شده است که از صادرات محصولات لبنی به سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس در روابط نوین بلامانع خواهد بود.

چهار شرکت کاله، پگاه گلپایگان، پگاه فارس و پگاه تهران؛ مجاز به صادرات لبنیات

فتحی تصریح کرد: در میان شرکت‌های درخواست‌کننده محصولات صادراتی به کشور روسیه که پیش از این بازاریابی‌های متعددی برای صادرات صورت داده بودند، چهار شرکت کاله، پگاه گلپایگان، پگاه فارس و پگاه تهران دارای استانداردهای پیچیده طرف روسی بودند که این شرکت‌ها به همراه دو شرکت درخواست‌کننده صادرات گوشت مرغ پس از طی مراحلی صادرات محصولات خود را به کشور روسیه به‌زودی آغاز خواهند کرد.

وی یادآور شد: صدور گواهی سلامت مشترک سازمان دامپزشکی ایران با طرف روسی و امضای پروتکل بین سازمان دامپزشکی و طرف روس که هم‌اکنون دکتر مهدی خلج در پاریس در حال انعقاد آن است، از پیش‌شرط‌های شروع صادرات محصولات لبنی و طیور خواهد بود.

فتحی تأکید کرد: در آینده‌ای بسیار نزدیک، صادرات محصولات لبنی و طیور به کشور روسیه آغاز می‌شود که ممکن است در ماه‌های آینده باشد.

هیچ رانتی برای صادرات به روسیه وجود ندارد

مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به استانداردهای سختگیرانه کشور روسیه در مقایسه با اروپا اظهار داشت: کشورهای منتخب برای صادارت محصولات لبنی و طیور، شرکت‌هایی بودند که پیش از این اعلام درخواست برای صادرات محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده بودند.

وی همچنین گفت: همه شرکت‌ها و مؤسسه‌هایی که استانداردهای مورد نیاز کشور روسیه را در تولید محصولات خود اعمال می‌کنند، می‌توانند برای شروع صادرات محصولات خود اعلام آمادگی کنند که این وزارتخانه زمینه صادرات را فراهم خواهد کرد.

مشکلات تبادل پول به روسیه مرتفع شد

فتحی در ادامه افزود: مسیر طولانی طی‌شده به همت رئیس جمهوری در ملاقات‌هایی که با رئیس جمهوری روسیه داشت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی و سفیر ایران در مسکو و رئیس اداره کل مشترک‌المنافع ایران و روسیه باعث شد زمینه صادرات بلندمدت ایران به این کشور فراهم شود.

وی با اشاره به توافق‌های صورت‌گرفته برای تبادل پول بین دو کشور خاطرنشان کرد: مشکلات تبادل پول بین ایران و روسیه برای تسهیل فعالیت صادرکنندگان طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مرتفع شده و صادرکنندگان برای انتقال ارز با طرف روسی و مبادلات ارزی مشکلی نخواهند داشت.

صادرات محصولات کشاورزی ایران هموار شد

مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی در ادامه اظهار داشت: پروسه کسب مجوز صادرات به روسیه و اتحادیه گمرکی اوراسیا که شامل قزاقستان، پاریس و روسیه می‌شود، با تأکید وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری سازمان دامپزشکی صورت گرفت.

حسن اختیارزاده ادامه داد: از آنجا که ضوابط درخواست‌شده توسط کشور روسی برای شروع صادرات، حجم بالایی داشت که نسبت به اتحادیه اروپا نیز سختگیرانه‌تر ارزیابی می‌شود، در کمتر از یک سال زمینه صادرات محصولات لبنی و طیور به کشور روسیه فراهم شد که موفقیتی برای بازار صادراتی ایران به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین شاخص‌های مورد نیاز کشور روسی، تجهیز مرغداری‌ها به سیستم HACCP یا مدیریت بر سلامت مواد غذایی بود که شرکت‌های پذیرفته‌شده برای صادرات دارای چنین استانداردهایی بوده است.

اختیارزاده یادآور شد: تنوع به محصولات، بار میکروبی سختگیرانه، میزان فلزات سنگین ازجمله مواردی بود که در چارچوب خواسته‌شده روسیه وجود داشت.

تعرفه‌های گمرکی روسیه به نفع صادرکنندگان ایرانی کاهش می‌یابد

مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به ضرورت پشتیبانی نهادهای دولتی و خصوصی از صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه گفت: هرچند راه سختی توسط وزیر جهاد کشاورزی برای شروع صادرات به کشور روسیه که می‌تواند بازار خوبی برای محصولات کشاورزی ایران باشد پیموده شد، اما تجارت امری خصوصی است که وزارت جهاد کشاورزی تنها زمینه تحقق آن را فراهم کرد؛ لذا انتظار می‌رود بخش‌های مختلف مثل حمل و نقل، هواپیمایی، بیمه، بسته‌بندی و گمرک به کمک صادرکنندگان بخش خصوصی برای پایداری صادرات بیاید.

فتحی تأکید کرد: به‌منظور تسهیل فعالیت صادرکنندگان، تعرفه‌های گمرکی به نفع صادرکنندگان بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت که مذاکرات آن در حال پیگیری و رایزنی است.

صادرات 26 هزار تنی آبزیان به کشور روسیه

وی با اشاره به انعقاد قرارداد اولیه محصولات آبزی به کشور روسیه اظهار داشت: در قرارداد اولیه منعقدشده بین دو کشور، 26 هزار تن ماهی قزل‌آلا، میگو و انواع محصولات آبزی با تخریبات تعرفه‌ای و ترجیحی به این کشور صورت خواهد گرفت.

فتحی از واردات غله، خوراک دام، دانه‌های روغنی و چوب پس از توافقات قرنطینه گیاهی خبر داد و افزود: برخی از محصولات وارداتی به کشور روسیه به شکل سنواتی از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته، اما برای تسهیلات واردات نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وی از تبادلات 200 میلیون دلاری محصولات زراعی و باغی بین دو کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: روسیه بستر مساعدی برای بازرگانان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی به شمار می‌رود که باید از فرصت ایجادشده با هوشیاری استفاده کرد.

 

 

برچسب ها: صادرات, روسیه،
نظر شما
ادامه