کد خبر: ۲۱۵۸۵

بررسی‌ها برای حل مشکل دامداران در دولت بررسی می‌شود و به‌زودی شاهد اخبار خوش در این بخش خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی امروز به نیابت از این وزارتخانه و در بازدید از بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی، صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.

حسن رکنی درباره مشکلات پیش‌آمده برای دامداران گفت: معتقدیم که مجموعه فعالیت‌ها در بخش کشاورزی باید زنجیره‌ای پیش رود که این امر هم برای تولیدکننده مطلوب‌تر است و مصرف‌کننده نیز سود مناسبی را خواهد برد.

وی همچنین افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند ضمن بیان توانمندی‌های کشور، فرصت مناسبی را بین تولیدکنندگان و صنایع مرتبط برقرار کند و فروشگاه‌های بزرگ نیز می‌توانند با این صنایع آشنا شوند.

رکنی خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده که پا را فراتر گذاریم و به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 1392 حدود 550 هزار تن محصولات لبنی را به کشورهای مختلف صادر شد، ادامه داد: در سال 1393 خورشیدی رقم صادراتی محصولات لبنی به 650 هزار تن ارتقاء پیدا کرد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه کشورهای همسایه اولویت نخست صادرات را دارند، تصریح کرد: کشورهایی چون عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان، ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان بسیار مناسب هستند که محصولات لبنی و سایر محصولات دامی کشور به آنها صادر شود.

رکنی یادآور شد: از آنجا که سیاست وزارت جهاد کشاوزی افزایش سرانه لبنیات در کشور است و وزارت بهداشت نیز رسیدن به رقم 160 کیلوگرم شیر به ازای هر نفر را تأکید کرده است، باید بتوانیم به سوی افزایش تولید و مصرف پیش رویم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر سرانه تولید 107 کیلوگرم و سرانه مصرف 98 کیلوگرم است. پس باید با ترویج محصولات لبنی به سمت مصرف سرانه 160 کیلوگرم پیش رویم.

وجود 60 نوع پنیر متناسب با هر ذائقه‌ای در کشور

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر اتفاق‌هایی در بخش صنایع شیر کشور افتاده است، به‌گونه‌ای که تنوع صنایع لبنی بسیار زیاد شده و تولید 60 تن محصول در بخش پنیر از امکاناتی است که هر نوع ذائقه می‌تواند آن را انتخاب کند.

رکنی که طی چند ماه اخیر به عضویت هیئت‌مدیره شرکت صنایع شیر ایران نیز درآمده است، گفت: تنوع در صنایع غذایی و لبنی ایران باعث شده که بتوانیم مخاطبان صادراتی بیشتری را جذب کنیم.

وی همچنین افزود: از شش ماه گذشته نمایندگان کشور روسیه بازدیدهایی را از ایران داشتند و پس از برگزاری جلسات متعدد، سرانجام گوشت مرغ و لبنیات ایرانی برای صادرات آماده شد.

رکنی خاطرنشان کرد: روسیه به جمع مخاطبان ایرانی پیوسته و با توجه به جمعیت بالای آن کشور، پیش‌بینی می‌شود که درخواست‌های زیادی برای محصولات مختلف داشته باشیم.

وی ادامه داد: به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که محموله‌های مختلف شیلاتی، دامی و لبنی به کشور روسیه سرازیر شود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای حل مشکلات دامداران به‌زودی خبرهای خوبی از سوی مسئولان دولتی خواهیم شنید، زیرا درخواست دامداران منطقی است و دولت به‌دنبال راهکاری است که بتواند مشکلات فوق را مرتفع کند.

رکنی یادآور شد: باید تولید را به سمتی هدایت کنیم که با حمایت بیشتر دامدار و صنایع همراه باشد تا استمرار تولید انجام شده و مشکلات مرتفع شود.

وی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم نقدینگی دامداران کم شود و در این راستا مدت پرداخت‌ها را کوتاه‌تر کنیم.

رکنی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اثرات آن بر محصولات مصرفی مردم اظهار داشت: تغییرات قیمتی به اندازه‌ای نیست که سیستم را دچار اختلال کند.

وی در پایان درباره قیمت مرغ نیز گفت: در بهمن و اسفندماه سال گذشته 60 هزار تن مرغ ذخیره‌سازی و وارد بازار شد و دولت نیز برای هر کیلوگرم مرغ منجمد دوهزار تومان یارانه داد، چون معتقدیم نباید دغدغه‌ای برای عرضه انواع محصولات داشته باشیم.

گفتنی است، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با حضور در پاویون فرانسه و شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) و بازدید از سالن‌های صنایع غذایی، نمایشگاه امسال را پربار توصیف کرد.

 

 

نظر شما
ادامه