کد خبر: ۲۱۵۸۷

خبرگزاری فارس: عسل چینی نداریم/ مردم عسل با موم بخرند

رئیس اتحادیه زنبورداران اردبیل گفت: در بازار ایران عسل چینی وجود ندارد چراکه صحت ندارد از کشور چین عسل‌هایی وارد ایران شده و دوباره بسته‌بندی می‌شوند.

فردین صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: چینی‌ها عسل طبیعی ناب و خالص ما را خریداری کرده و در قالب بسته‌بندی‌های جدید به کشور ترکیه روانه بازار می‌کنند.

وی یکی از مشکلات و موانع تولید عسل را در اردبیل معیوب بودن فرایند برندسازی و بسته‌بندی مناسب اعلام کرد و گفت: معتقدم برای رفع این مشکل باید از متولیان این امر حمایت جدی صورت گیرد تا با یک بسته‌بندی مناسب، زیبا و شیک بتوانیم هم در تولید و هم در صادرات عسل موفق عمل کنیم.

رئیس اتحادیه زنبورداران اردبیل افزود: تولیدکنندگان نه سربار دولت و نه مردم هستند و هیچگونه تشویق و ترغیب نیز نمی‌خواهیم اما انتظار داریم مسیر صادرات عسل فراهم شود و جلوی برخی از رانت‌خواری پرداخت تسهیلات به یک شرکت خاص گرفته شود چرا که برخی از این واحدها به رغم حمایت‌های مختلف به وضعیت ورشکستگی افتاده‌اند.

صفوی عنوان کرد: به هیچ‌وجه پرداخت تسهیلات با نرخ سود 21 درصد برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و تاکنون نیز دریافت‌کننده این تسهیلات نتوانسته‌اند شرایطی را به وجود آورند تا امکان تولید و صادرات محصولات فراهم آید.

وی فعال بودن تنها سه شرکت تعاونی را در تولید و عرصه محصولات یادآور شد و ادامه داد: اینکه در مسیرها و جاده‌های گردشگری عسل‌های رنگی عرضه می‌شود مربوط به رنگ شیشه‌ها است و اکثر این عسل‌ها تقلبی و مصنوعی بوده و مورد تأیید آزمایشگاه‌ها هم نیست.

رئیس اتحادیه زنبورداران اردبیل به مردم توصیه کرد که در خرید عسل همراه با موم توجه کرده و هرگز عسل بدون موم خریداری نکنند.

صفوی بهترین روش در تشخیص کیفیت عسل را آزمایشگاه اعلام کرد و یادآور شد: برای اینکه ارزش غذایی عسل معلوم شده و جلوی برخی از شایعات نیز گرفته شود باید به آزمایشگاه مجهزی که در دامپزشکی استان وجود دارد اعتماد کرده و نتایج آن را مورد پذیرش قرار داد.

وی با انتقاد از بکارگیری برخی از اصطلاحات نامتعارف در فروش عسل به عنوان عسل ملکه در کنار جاده‌ها و به صورت غیرکارشناسی مردم یقین داشته باشند که ملکه عسل تولید نمی‌کند بلکه تخم‌گذاری وظیفه اوست و این حرف گزافی است که بخواهیم عناوین مختلف برای عرضه عسل بکارگیری کنیم.

رئیس اتحادیه زنبورداران اردبیل در مورد رنگ عسل نیز علت سیاه بودن تولید عسل در برخی از مراکز و فروشگاه‌ها را برای ایجاد رضایت مشتریان بکارگیری اصطلاحات مشتری پسند اعلام کرد و افزود: اینکه موم سیاه‌تر باشد عسل طبیعی‌تر بوده حرف گزافی است چرا که رنگ طبیعی عسل همان رنگ معمولی و به اصطلاح رنگ عسلی است که روشن بوده و شفافیت آن نیز مشخص باشد.

صفوی فعالیت زنبورداران را در مناطق مختلف از باغات شمال گرفته تا مرکبات مازندران و عسل تولید شده را مربوط به مرکبات و گیاهان جنگلی عنوان کرد و یادآور شد: بعد از تیر و مرداد زنبورداران به اردبیل بازگشته و اقدام به تولید عسل با کیفیت دامنه‌های سبلان می‌کنند که قطعاً وجود هزار و 200 گونه گیاهی متنوع در دامنه سبلان فضایی را فراهم کرده تا بهترین محصول در این مناطق به دست آید.

وی عسل تولیدی در مناطق کلزاخیز را دارای شرایط خاص و کیفیت شکرکی توصیف کرد و افزود: اگر شاهد شکرک زدن عسل هستیم نشان از خام و نارس بودن آن است که قطعاً می‌توانیم در این زمینه تدابیری بیندیشیم تا برخی از شرایط نامطلوب از بین برود.

رئیس اتحادیه زنبورداران اردبیل در پایان سخنان خود با انتقاد از مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران که در مدیریت این حوزه فردی بی‌کفایت است، بیان کرد: اگر امروز برخی از سودجویی‌ها و رفتارهای متقلبانه را در تولید عسل و واحدهای تولیدی شاهد هستیم نتیجه کم‌کاری مدیرعامل اتحادیه است که نمی‌تواند مدیریت درستی را انجام دهد.

 

 

برچسب ها: عسل, موم،
نظر شما
ادامه