کد خبر: ۲۱۶۱۷

شش سند همکاری در زمینه‌های شیلات و آبزیان، زراعت، باغبانی، دام، دامپزشکی با حضور بخش‌های تحقیقات و خصوصی دو کشور امروز بین نمایندگان ایران و فرانسه امضاء شد.

هومن فتحی، مدیرکل دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زمینه دامپزشکی توافقات مهمی انجام شده، به‌گونه‌ای که خواهرخواندگی آزمایشگاه دامپزشکی ایران و آزمایشگاه مرجع فرانسه در زمینه برخی بیماری‌های دامی از نکات شاخصی محسوب می‌شود که مورد تأکید بیشتر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در نخستین کمیته مشترک کشاورزی ایران و فرانسه که از روز گذشته در سالن نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برپاست، امروز شش سند همکاری بین نمایندگان دو کشور به امضاء رسید.

مدیرکل دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: به‌دنبال بازدید وزیر جهاد کشاورزی از کشور فرانسه در خردادماه سال گذشته و ملاقات با وزیر کشاورزی، شیلات و جنگل‌داری این کشور بر توسعه روابط در بخش کشاورزی با وجود تحریم‌ها تأکید و در این راستا مقرر شد که روابط فنی، تحقیقات، توسعه‌ای و سرمایه گذاری مشترک افزایش یابد.

هومن فتحی افزود: با همکاری دو وزارتخانه در سالگرد این ملاقات، تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلف کشاورزی به امضاء می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش شیلات و آبزی‌پروری، سرمایه‌گذاری مشترک شکل گرفته و در ماه آینده شاهد افتتاح نخستین مزرعه مشترک در قشم خواهیم بود.

فتحی ادامه داد: در بخش دام، ورود گله‌های مادر که اخیراً به کشور وارد شده و موجبات افزایش عملکرد تولید را به همراه خواهد داشت، از دیگر پروژه‌های مشترک بین ایران و فرانسه است.

وی از امضای تفاهم‌نامه بین مؤسسه گنیس فرانسه و معاونت زراعت در زمینه بذر خبر داد و تصریح کرد: تبادل دانش فنی و ارقام گیاهی با توجه به شرایط اکولوژی کشور و ناحیه‌بندی‌های انجام‌شده از دیگر موارد همکاری مشترک است و علاوه بر آن در زمینه طراحی الگوی کشت و مبارزه با پدیده‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد تشدید آن بوده‌ایم نیز برنامه‌های مشترکی در دست انجام داریم.

صادرات محصولات باغی ارگانیک ایران به اتحادیه اروپا

مدیرکل دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در حوزه باغبانی، همکاری‌هایی برای ورود ارقام جدید میوه اعم از انگور، سیب و گلابی شکل گرفته و علاوه بر آن، زمینه‌های مناسبی برای صادرات محصولات باغی ارگانیک ایران به اتحادیه اروپا فراهم شده است.

فتحی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری مشترک در احداث باغ‌ها و تولید گیاهان دارویی، زینتی و قارچ، گلخانه‌ها و تکنولوژی‌های مناسب آن در بخش باغبانی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در زمینه حفظ نباتات توافق‌های بسیار خوبی شکل گرفته، بنابراین در حال حاضر چهار یادداشت بین شرکت فرانسوی و مرکز اصلاح نژاد دام، مؤسسه فرانسوی و تحقیقات امور دام در زمینه تکنولوژی‌های دامی، ایجاد مزرعه پایلوت بزهای شیری ایران و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه فنی‌سازی تولید گوسفند در ایران از دیگر تفاهم‌های منعقدشده است.

فتحی در ادامه گفت: همچنین چندین توافق‌نامه همکاری در تولید بز "آلپالاین" و "سانن" در بخش گوسفند، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه شیلات و دام نیز وجود دارد که به‌زودی به امضاء می‌رسد.

وی همچنین افزود: در زمینه دامپزشکی توافقات مهمی انجام شده، به‌گونه‌ای که خواهرخواندگی آزمایشگاه دامپزشکی ایران و آزمایشگاه مرجع فرانسه در زمینه برخی بیماری‌های دامی از نکات شاخصی محسوب می‌شود که مورد تأکید بیشتر قرار گرفت.

ارتقاء مرکز آبزی‌پروری کلاردشت با همکاری فرانسوی‌ها

مدیرکل دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ارتقاء مرکز آبزی‌پروری کلاردشت که در زمینه تولید قزل‌آلا است، از دیگر توافقات انجام شده است که در این راستا قرار است سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد واحدهای تکثیر و پرورش و تبادلات فنی و آموزشی انجام شود.

فتحی ادامه داد: همچنین در زمینه تعاونی‌های زنان کشاورز و تبادل اطلاعات فنی درباره واگذاری تصدی‌گری‌های دولت در بخش تعاونی‌های کشاورزی از تجارب کشور فرانسه استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: دومین نشست کمیته مشترک در خردادماه سال آینده در پاریس برگزار می‌شود و کنفرانس در زمینه تغییرات اکولوژیکی نیز در پاییز امسال تحت نظارت معاون بهبود زراعی وزارت جهاد کشاورزی در تهران برپا خواهد شد.

 

 

نظر شما
ادامه