کد خبر: ۲۱۶۲۸

روزنامه «شهرآرا» در مطلبی با عنوان «پشت پرده شایعاتی مبنی‌بر استفاده از گوشت‌های غیر‌مجاز در فراورده‌های گوشتی؛ ذبح مجازی سگ و الاغ در مشهد!» نوشت:

تقریباً از چند هفته پیش شروع شد؛ استفاده از گوشت‌های غیرمجاز در سوسیس و کالباس‌های یک برند خاص! تا همین روزهای پیش، شبکه‌های اجتماعی آبستن خبرهای ناخوشایند استفاده از گوشت‌های حیوانات متفرقه در فراورده‌های گوشتی یک کارخانه در مشهد بود و تا آنجا پیش رفت که انتشار تصویر یک سگ پوست کنده شده که تنها سرش سالم بود، به شایعاتی مبنی بر استفاده از گوشت سگ در همان برند خاص سوسیس و کالباس دامن زد.

همان روزها اداره کل دامپزشکی‌خراسان‌رضوی خبر سرو گوشت الاغ در یکی از رستوران‌های مشهد را تکذیب کرد و مسئولان این اداره کل به رسانه‌ها اعلام کردند که تصاویر گوشت الاغ مربوط به چند سال پیش بوده و در سال‌های گذشته هیچ گزارشی مبنی‌بر استفاده از گوشت حیوانات متفرقه در مشهد نداشته‌ایم.

شایعه‌افکنان که با این روشن‌گری مسئولان تیرشان به سنگ خورده بود، این‌بار تهیه سوسیس و کالباس را هدف قرار دادند و مدعی شدند که یک شرکت در مشهد، فراورده‌های گوشتی‌اش را با این روش تهیه می‌کند و به دست مشتریان می‌رساند. شایعه‌ای که منجر به ضرر هنگفت اقتصادی این شرکت شد.

اما دبیر انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا، این ادعاها را تنها شایعاتی با هدف‌های خاص تبلیغاتی عنوان می‌کند و با تکذیب شایعات، از ورود پلیس فتا به پرونده خبر می‌دهد.

سعید کافی درخصوص این شایعات، دفاعیات سازمان نظام پزشکی را ادامه می‌دهد که این عکس‌ها مربوط به دو سال گذشته است و حتی گاهی حیوانات دیگری نظیر سگ را هم به این شایعات وارد کرده‌اند که نه تنها استفاده از گوشت سگ در مشهد، بلکه در استان و حتی کشور بی‌سابقه است.

وقتی صحبت از اهداف این شایعات در فضای مجازی می‌شود، بیشتر بر منافع شخصی افراد تکیه می‌کند و خصومت‌های شخصی و انتقام‌گیری از سوی افراد ذی‌نفع را در این شایعات دخیل می‌داند. البته اگر به یاد داشته باشید دو سال پیش نیز همین شایعات بر سر زبان‌ها افتاد؛ با این تفاوت که رستورانی در تهران از گوشت گربه استفاده می‌کند! در این خصوص باید توجه داشت که هیچ تولیدکننده‌ای حاضر نیست که چندصد میلیون سرمایه‌گذاری خود را با این کارها به خطر بیندازد و چنین کار خطرناکی را انجام دهد.

این شایعات آن‌چنان دردسرساز می‌شود که پای پلیس فتا به پرونده باز می‌شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی خراسان‌رضوی در خصوص پیگیری قضایی این پرونده می‌گوید: این شایعات منجر به تشویش اذهان عمومی شد و ما را بر این داشت که وارد فاز پیگیری قضایی شویم و حکمی که از معاون دادستان مشهد گرفتیم، پیگیری آن به پلیس فتا واگذار شد و آخرین خبری هم داریم این است که پلیس توانسته یک مظنون در این پرونده را دستگیر کند.

هشدار رئیس پلیس فتای استان به شایعه‌آفرینان

وقتی رسیدگی به این پرونده را از رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی پیگیر می‌شویم، اولین خواسته و البته هشدار او به شهروندان این است که به این شایعات دامن نزنند.

سرهنگ محسن عرفانی به مراجعه تولید‌کننده‌های برخی شرکت‌های فراورده‌های گوشتی و مواد غذایی اشاره می‌کند و می‌گوید: تولیدکننده نوعی مواد غذایی نیز مدعی شده است، عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شایعه کرده‌اند که در محصولات این شرکت حشره و موش پیدا شده است و موجب شده تا عملکرد این کارخانه زیر سوال برود.

وی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا پیگیری و ردزنی‌های فنی خود را آغاز کرده‌اند، می‌افزاید: ماموران توانستند در مدت کوتاهی متهمان این دو پرونده را که دو جوان ٢٦‌و ٢٣‌ساله بودند، شناسایی و دستگیر کنند.

وی با بیان اینکه یکی از متهمان در تهران و دیگری در مشهد شناسایی و دستگیر شدند، خاطر‌نشان میکند: این دو متهم در اعترافاتشان، علت جرم خود را دشمنی و بدهکار بودن اعلام کردند و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

عرفانی با اشاره به اینکه در این پیام‌های کذب از کاربران خواسته شده بود که این پیام‌ها را تا می‌توانند منتشر کنند تا به دست همه برسد، اظهار میکند: این امر باعث شده بود که تعداد پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی گسترش یابد که در این انتشارها یکی از کاربران به اشتباه نام یک برند معروف دیگر را با تصاویر موش به اشتراک گذاشته بود که این امر باعث شکایت صاحب کارخانه آن محصول نیز شده بود.

جزای نقدی و زندان در انتظار متهمان

رئیس پلیس فتای استان با هشدار اینکه تمام افرادی که این‌گونه پیام‌ها را منتشر می‌کنند برای آن‌ها پیگرد قانونی دارد و آن‌ها نیز شریک جرم محسوب می‌شوند، بیان میکند: برخی از افراد به علت‌های بسیاری مانند دشمنی یا مشکلات روانی این کار را انجام می‌دهند. هیچگاه نباید بدون آنکه از صحت این‌گونه پیام‌ها و منبع آن مطمئن شوید، این‌گونه پیام‌ها رابا توجه به درخواست انتشاری که در زیر آن‌ها درج شده انتشار دهید و برای دیگران دردسر بسازید؛ بنابراین به شایعات دامن نزنید.

وی عنوان میکند: برای افرادی که اقدام به انتشار تصاویر و پیام‌های کذب در فضای مجازی می‌کنند جزای نقدی و حبس با توجه به شدت جرم متهم در قانون در نظر گرفته شده است.

 

 

نظر شما
ادامه