کد خبر: ۲۱۶۳۸

رئیس شرکت پشتیبانی امور دام گفت: از ابتدای سال تا کنون 8 هزار تن گوشت قرمز از برزیل وارد شده است.

مصطفی یاسایی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در پاسخ به این سئوال که گوشت قرمز از چه کشورهایی وارد می شود افزود: این شرکت، گوشت قرمز مورد نیاز را فقط از برزیل خریداری می کند.

وی گفت: گوشت قرمزی که وارد می شود مستقیم به مصرف می رسد، بنابراین از لحاظ کیفیت و سلامت مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور است.

رئیس شرکت پشتیبانی امور دام افزود: گوشت بوفالوی هندی معمولاً مصرف صنعتی دارد و در کارخانجات تولید کننده فرآوردهای گوشتی استفاده می شود.

یاسایی درباره واردات گوشت بوفالو از هند گفت: شرکت پشتیبانی امور دام از آنجا که تامین کننده نیاز بازار مصرف است و گوشت قرمز مستقیم به مصرف می رسد از هند هیچگونه وارداتی ندارد.

وی درباره کیفیت گوشت بوفالوی هندی افزود: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع ذی صلاح است و نظری در این باره ندارم.

سعید سلطانی سروستانی رئیس اتحادیه دامداران کشور نیز درباره واردات گوشت قرمز به خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: اتحادیه با هر گونه واردات گوشت قرمز مخالف است، اگر علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری تامین شود و 35 درصد ظرفیت خالی تولید این واحدها فعال شود هیچ نیازی به واردات نیست.

وی افزود: افزایش بهره وری از دام های موجود بویژه دام سبک نیز از دیگر اقدامات برای افزایش تولید گوشت قرمز است.

رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: میانگین وزن دام سبک در کشتارگاههای کشور 16 کیلوگرم است در حالی که این عدد در جهان 25 کیلوگرم است بنابراین اگر حتی میانگین وزن را به 22 کیلوگرم برسانیم 25 درصد افزایش تولید خواهیم داشت و کل نیاز بازار داخل را به گوشت قرمز تامین می کنیم.

سلطانی علت پائین بودن عدد بهره وری را در دام سبک بی ثباتی بازار دانست و افزود: دامدار به محض اینکه پیشنهاد خوبی از طرف صادرکنندگان دریافت می کند دام خود را با هر وزنی که باشد می فروشد، بنابراین اگر این روند مدیریت شود دام با وزن مناسب تری از واحد پرواربندی خارج خواهد شد.

وی گفت: از 27 هزار واحد پرواربندی حدود 8 هزار واحد تعطیل است و باقی نیز با 30 درصد ظرفیت خالی فعالیت می کند.

رئیس اتحادیه دامداران کشور تاکید کرد: با مدیریت و برنامه ریزی دقیق و ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار دیگر چه نیازی به واردات گوشت قرمز بویژه از کشورهایی مثل هند و پاکستان است.

حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره اینکه آیا واردات گوشت بوفالو از هند هنوز ادامه دارد یا خیر در گفتگوی تلفنی گفت: تا جایی که اطلاع دارم میزان واردات بسیار محدود است و حتی در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر بوده است.

آزاد فلاح، دامپزشک مستقر در یکی از کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی درباره کیفیت گوشت وارداتی از هند و پاکستان گفت: این گوشتها کیفیت مناسبی ندارد، اما گوشت وارداتی از برزیل کیفیت مطلوبی دارد.

این دامپزشک افزود: کارخانجات تولید سوسیس و کالباس عمده وارد کنندگان گوشت قرمز هستند و برخی از آنها گوشت مورد نیاز واحد صنعتی خود را از هند و پاکستان وارد می کنند.

دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در مصاحبه های اخیر خود با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره کیفیت و سلامت گوشت بوفالوی هندی گفت: هند از جمله کشورهای عمده صادر کننده گوشت قرمز به بازارهای جهانی است و پروتکل های بین المللی بهداشتی را رعایت می کند.

وی افزود: گوشت بوفالوی هندی فقط مصرف صنعتی دارد و از آنجا که در فرآیند تولید حرارت می بیند از لحاظ سلامت مشکلی ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هر نوع محصول خام دامی که از مبادی رسمی وارد می شود تحت نظارت و پایش سازمان دامپزشکی کشور و با تایید این سازمان است.

افروشته، مدیر یکی از کارخانجات تولید فرآورده های گوشتی نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در پاسخ به این سوال که گوشت قرمز مصرفی در خط تولید را از کجا تامین می کند گفت: برای واردات گوشت قرمز از هندوستان به وزارت جهاد کشاورزی درخواست دادیم، اما وزارتخانه هیچکدام از درخواست ها را تایید نمی کند.

وی افزود: مدتی است برای واردات گوشت قرمز محدودیت داریم و برای تامین مواد اولیه خط تولید با مشکل مواجه شدیم.

مدیر عامل کارخانه تولید فرآورده های گوشتی گفت: گوشت قرمز مورد نیاز را به سختی از تولیدات داخل و گوشت وارداتی برزیلی تامین می کنیم.

افروشته افزود: قیمت گوشت قرمز تولید داخل و گوشت قرمز واراداتی از برزیل در مقایسه با گوشت هندی گران تر است، بنابراین قیمت تمام شده محصولات با 35 درصد افزایش در مقایسه با گذشته عرضه می شود.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور با واردات گوشت قرمز از هند مخالفتی ندارد، اما وزارت جهاد کشاورزی درخواست های واردات را تایید نمی کند.

 

 

نظر شما
ادامه