کد خبر: ۲۱۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

با تامین اعتبار لازم و اجرایی شدن استفاده از تمام ظرفیت تولید ترکیب ژنتیکی شال- رومانوف، امکان بهره برداری اقتصادی بیشتر پرورش دهندگان نژاد شال فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به قزوین، مهندس علی اصغر مسگر محقق دام های کوچک که طرح او در قالب شرکت تعاونی تولیدکنندگان گوسفند نزاد شال بویین زهرا در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل حضور داشت و به عنوان واحد برتر فناور منتخب استان قزوین در سال 1393 خورشیدی برگزیده شده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران اعزامی از تهران به بویین زهرا و مشاهده یکی از ایستگاه های این طرح تحقیقاتی- تجاری گفت: در فاز نخست طرح پیش بینی شده تا در صورت تامین اعتبار لازم از شهریور ماه سال جاری با استفاده از ظرفیت یک هزار راسی پیش بینی شده گام جدی برای تجاری شدن و احیای نژاد شال فراهم شود.

بر اساس این طرح با استفاده از اسپرم های منجمد وارداتی نژاد برتر رومانوف از کانادا که اصالتا روسی اما اصلاح شده در کاناداست، متناسب با اهداف مورد نظر طراحان پروژه که شرکت تعاونی تولیدکنندگان گوسفند نژاد شال بویین زهرا به مدیرعاملی حسین زاده است، این نژاد در تمام طول سال امکان تولید مثل دارد و قوچ های رومانف در تمام فصول امکان بارور کردن میش-ها را خواهند داشت.

توانایی این نژاد برای تولید مثل خارج از فصل از یک سو و بالاترین نرخ چند قلوزایی از سوی دیگر، باعث شده است در اقصی نقاط دنیا، این نژاد به سرعت تکثیر پیدا کند. پتانسیل ژنتیکی بالای این نژاد و نتیجه تلاش های اصلاح نژادی و آمار ثبت رکوردها، نشان می دهد که در نژاد رومانوف به طور معمول در نخستین زایش بره های دوقلو و در زایش های پی آیند بره های سه قلو به دنیا می آیند.

رکورد تعداد بره سالم متولد شده در یک زایش متعلق به این نژاد بوده وتعداد 9 بره است که در روسیه اتفاق افتاده است. شایان ذکر است که میش های با سهم خونی 50درصد رومانف نیز قادرند چند قلوزایی بالا در حدود 200 درصد داشته باشند.

میش های رومانف مادران فوق العاده ای از نظر تغذیه و رسیدگی به بره ها هستند و از نظر خصوصیات مادری کمتر نژادی با رومانف قابل مقایسه است.

بره ها در زمان تولد وزن بدن بالائی ندارند، ولی رشد روزانه مطلوبی دارند. زمان مناسب برای جفت گیری برای بره های رومانف در سن 8 ماهگی است که میش ها به 2.3 وزن بلوغ رسیده باشند.

مسگر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا که پس از آمیخته گری نژاد برتر شال از ایران و نژاد رومانوف در چه موعد زمانی نژادی جدید به دامداران ایرانی معرفی خواهد شد، گفت: از انجا که هر نسل 1.5 سال طول می کشد و این فرایند برای شش نسل زمان بر است، بعد از 9 سال می توان گفت که کشورمان به یک نژاد ترکیبی جدید با مختصاتی که مد نظر خود ماست، دست خواهد یافت.

به گفته وی، تنها در آن زمان است که می توان به عنوان یک نژاد جدید حاصل آمیخته گری های چند ساله از مرحله نام نژاد آمیخته رومانوف- به نام اختصاصی یک نژاد با مختصات خاص تعریف شده رسید.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
0
0
سلام. فکر می کنم منظور از ((محقق دام های کوچک)) محقق ((دام های سبک)) باشد. مگر این که گوسفند و بز هم اخیرا به فهرست دام های کوچک اضافه شده باشند!!
نظر شما
ادامه