کد خبر: ۲۱۸۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرعامل مجموعه ارم سبز: دوستداران محیط زیست تنها به دنبال تخریب اقدامات این باغ‌وحش هستند / حتی اگر شیرهای ایرانی را در جیبم قرار دهم آنها را وارد ارم می‌کنم ...
eram

حکیم مهر - فعالان حقوق حیوانات در حالی مدارک جعلی بودن عضویت باغ وحش ارم در اتحادیه باغ وحش های اروپا را منتشر کرده اند که مدیر عامل این مجموعه ادعای آنها را کذب دانست و گفت: مدارک عضویت در EEP موجود است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حدود ۹ ماه قبل مسئولان باغ وحش ارم از ورود شیر ایرانی از طریق موسسه اروپایی باغ وحش ها و آکواریوم ها موسوم به EAZA خبر دادند، اما چندی پیش اخباری مبنی بر جعلی بودن نامه باغ وحش ارم در خصوص ورود شیرهای آسیایی منتشر و اعلام شد این موسسه هرگونه عضویت باغ وحش ارم در این مجموعه را تکذیب می کند.

در واقع پس از آنکه اعتراضات به ورود ببر سفید و شیرهای ایرانی به باغ وحش ارم به اوج رسید، تعدادی از حامیان حقوق حیوانات در مکاتبات جداگانه ای که با مدیران «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» داشتند، پاسخ هایی را از طریق ایمیل از این موسسه منتشر کردند که ادعاهای مدیران و دامپزشک این باغ وحش در خصوص ارتباط با این موسسه را کاملاً تکذیب می کرد.

هماهنگ کننده اجرایی EAZA: نامه منتشر شده توسط دامپزشک باغ وحش ارم، از دفتر اجرایی اتحادیه آن سازمان ارسال نشده است

ماجرای این پیگیری ها و البته ادعاهای ضد و نقیض از آنجا شروع شد که دامپزشک باغ وحش ارم نامه ای را منتشر کرد که در آن گفته شده بود برنامه گونه‌های در خطر انقراض اروپایی (EEP) متقاعد شده با موسسه درخواست‌کننده [باغ‌وحش تهران] در برنامه حفاظت از شیر آسیایی، که برای مدیریت جمعیت در اسارت اروپا مهم است، همکاری کند. اما پس از پیگیری‌های فعالان حقوق حیوانات و تماس‌های متعدد با اتحادیه‌ باغ‌وحش‌ها و آکواریم‌های اروپایی (EAZA) این موسسه در ایمیل هایی که توسط حامیان حقوق حیوانات طی روزهای گذشته در فضای مجازی به طور گسترده منتشر شد، هر گونه همکاری با باغ وحش ارم را رد کرد.

«کاترین هرمن»، هماهنگ کننده اجرایی «اتحادیه باغ‌وحش‌ها و آکواریم‌های اروپا» در پاسخ به یکی از این ایمیل ها نوشت که آن نامه از دفتر اجرایی اتحادیه آن سازمان ارسال نشده است. به علاوه عضویت باغ‌وحش تهران نیز برای ملحق شدن به برنامه موسوم به EEP که توسط اتحادیه باغ‌وحش‌ها اجرا می‌شود مورد تایید قرار نگرفته است.

همچنین در مکاتبه دیگری که فعالان حقوق حیوانات با «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» انجام دادند، مدیر اتحادیه هرگونه ارتباط اتحادیه باغ وحشهای اروپا را با باغ وحش تهران تکذیب کرد و گفت: «باغ وحش تهران در برنامه شیر آسیایی EEP عضویت ندارد و حتی قرار نیست در آینده نزدیک هم در این برنامه عضو شود.»

این موضوع با واکنش گسترده حامیان حیوانات در شبکه های اجتماعی روبرو شد و خواستار پاسخگویی مدیران و دامپزشک باغ وحش ارم شدند.

مدیر عامل دیده بان حقوق حیوانات: باغ وحش ارم در حال تبدیل شدن به الگویی برای حیوان آزاری در کشور است

مدیر عامل دیده بان حقوق حیوانات در واکنش به اخبار منتشر شده در این باره می گوید: فعالان حقوق حیوانات خواهان کشف حقیقت هستند و پیش از هر چیزی باید مشخص شود با چه هدفی زمینه سازی برای ورود شیرهای ایرانی از طریق «موسسه اروپایی باغ وحش ها و اکواریوم ها» صورت گرفته است؟

به گفته «سارا امینی»، دیده بان حقوق حیوانات پیش از این و همزمان با ورود کانگوروهای قرمز با انتشار بیانیه ای رسمی هشدار داده بود که باغ وحش ارم در حال تبدیل شدن به الگویی برای حیوان آزاری در کشور است. در آن بیانیه آمده بود ورود گونه های غیربومی علاوه بر گسترش فرهنگ حیوان آزاری، می تواند سبب گسترش پدیده های قاچاق حیوانات وحشی در کشور شود و اگر تا دیروز در اتوبانهای تهران خرس و شیر پیدا می شد، در آینده ای نه چندان دور شاهد پیدا شدن حیوانات جدید خواهیم بود.

او معتقد است، با وجود تمام مشکلات پیش آمده برای حیوانات در سالهای گذشته مدیران باغ وحش ارم هیچگاه خود را در برابر افکار عمومی پاسخگو ندیده اند و سکوت آنها در موضوع ورود شیرها نیز موید این مساله است.

به اعتقاد مدیر عامل دیده بان حقوق حیوانات، زمان آن رسیده که سازمان محیط زیست، فراکسیون محیط زیست مجلس و همه گروه های حامی محیط زیست و حیوانات نسبت به وضعیت باغ وحش ها و به ویژه باغ وحش ارم حساسیت ویژه ای نشان دهند و اجازه ندهند گسترش باغ وحش و ورود حیوانات غیربومی به ابزاری برای ترویج حیوان آزاری در جامعه تبدیل شود و همین امروز با اتخاذ تمهیداتی مانع از ظهور پدیده ای شوند که در آینده ای نه چندان دور به شهرهای کوچک و بزرگ ایران سرایت می کند و سبب مرگ و رنج پنهان در اسارتگاههای حیوانات می شود.

مدیرعامل مجموعه ارم سبز: دوستداران محیط زیست و بخش های زیست محیطی رسانه ها تنها به دنبال تخریب اقدامات این باغ وحش هستند

با این حال مدیرعامل مجموعه ارم سبز نیز این موضع را به دلیل اشتباهاتی که در این باغ وحش در سال های گذشته و پیش از مدیریت وی رخ داده، غرض ورزی فعالان حقوق حیوانات می داند و می گوید: متأسفانه دوستداران محیط زیست و حتی بخش های زیست محیطی رسانه ها هرگز به اقدامات مثبتی که طی ۵ سال گذشته در باغ وحش ارم رخ داده کوچکترین اشاره ای نمی کنند و تنها به دنبال تخریب اقدامات این باغ وحش هستند.

«ایرج جهانگیر» تأکید می کند: تمام مدارک عضویت باغ وحش ارم در EPA و ورود شیر ایرانی از طریق EAZA موجود است و من از تمام رسانه ها و فعالان حقوق حیوانات دعوت می کنم هم از باغ وحش و فضایی که برای شیر های ایرانی در نظر گرفته شده بازدید کنند و هم این مدارک را را از نزدیک بررسی کنند.

او با اشاره به مدارک موجود بر پرداخت حق عضویت سالانه ای معادل ۱۵۰ یورو از طرف باغ وحش ارم به EPA می گوید: مسئولان ارم مگر دیوانه باشند که سالانه چنین پولی را پرداخت کنند، در حالی که عضویت آنها پذیرفته شده نباشد.

جهانگیر می گوید: مجموعه ارم با وجود تمام کارشکنی ها و غرض ورزی ها ورود شیرهای ایرانی که برای کشور افتخار آفرین است را دنبال می کند و همانطور که امروز با تمام مشکلاتی که برسر راهمان قرار دادند، ببر سفید از قرنطینه به قفس های باغ وحش منتقل می شود، در آینده ای نزدیک حتی اگر شیرهای ایرانی را در جیبم قرار دهم آنها را وارد ارم می کنم و در معرض بازدید عمومی در زیباترین قفس ارم که ۲۰۰ متر مساحت دارد قرار خواهم داد.

مدیر عامل ارم سبز در حالیکه معتقد است بسیاری از فعالان و دوستداران محیط زیست تنها ادعای فعالیت و حمایت از حیوانات را دارند و هرگز نه تنها حمایتی عملی از حیات وحش نداشته اند که حتی از نزدیک بسیاری از گونه ها و مناطق طبیعی را ندیده اند توصیه می کند: فعالان و دوستداران حقوق حیوانات دست کم بازدیدی از باغ وحش ارم داشته باشند تا متوجه تغییرات در ۵ سال اخیر بشوند.

او می افزاید: با اینکه بسیاری از این افراد را به عوان حامی حیوانات قبول ندارم و معتقدم تنها جویای نام و به دنبال انتشار اخبار زرد و عامه پسند هستند، به آنها قول می دهم اتفاقاتی که در گذشته باعث آزردگی خاطر آنها شده و حقوق حیوانات نادیده گرفته شده است در این مجموعه هرگز تکرار نشود.

یک فعال حقوق حیوانات: نامه منتشر شده توسط مسئولان باغ وحش ارم جعلی است

«سپهر سلیمی» فعال حقوق حیوانات از انتشار نامه جعلی توسط مسئولان باغ وحش ارم و فریب دادن افکار عمومی انتقاد می کند و می افزاید: انتظار می رفت این مساله با واکنش سازمان محیط زیست و بویژه دفتر بازرسی و معاونت و دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست روبرو شود و آنها نسبت به این مساله عکس العمل جدی نشان دهند.

به اعتقاد او، در حال حاضر تردیدهای جدی وجود دارد که آیا قرار بوده این شیرها به چه شکلی وارد کشور شوند؟ حالا که آن موسسه اروپایی هرگونه عضویت و همکاری در خصوص دادن شیر ایرانی را تکذیب می کند، آیا قرار بوده از روشهای غیرقانونی شیرها وارد کشور شود؟ همچنین تردید جدی نسبت به نحوه ورود ببر سفید وجود دارد.

آنطور که سلیمی می گوید: یکی از ایرادهایی که همواره به باغ وحش ها در سراسر جهان گرفته می شود این است که باغ وحش ها با استفاده از روابط خاص شرایطی را برای تجارت داخلی و خارجی حیوانات به وجود می آوردند و مرکزی برای تجارت حیات وحش هستند. قاچاق حیات وحش پس از قاچاق مواد مخدر، جعل اسکناس و قاچاق انسان به چهارمین فعالیت بین‌المللی غیرقانونی در جهان تبدیل شده است. برآورد می شود گردش مالی قاچاق حیات وحش سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال باشد. با توجه به اینکه بر اساس گفته های یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس کشورمان رتبه سوم را در زمینه قاچاق گونه‌های جانوری دارد حالا این انتظار وجود دارد که برخورد قاطع و شفافی از سوی سازمان محیط زیست با این موضوع صورت بگیرد چرا که اگر امروز برخوردی صورت نگیرد با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در میان کشورهایی که قاچاق حیات وحش در آن بسیار دیده می شود باید در آینده شاهد افزایش تخلفات مرتبط با حیات وحش باشیم.

او تأکید می کند: همچنین باید مشخص شود با چه نیتی در یکی دو سال گذشته عنوان می شد که این باغ وحش با اتحادیه باغ وحش های اروپایی همکاری دارد و زیر نظر استاندارهای آنها است؟ این یک چالش جدید بین حامیان حیوانات و محیط زیست با باغ وحش ارم است. اگر موارد قبلی به حیوان آزاری، مرگ حیوانات و شرایط دردناک حیوانات مربوط می شد، مساله اخیر در خصوص ابهامات فراوان در خصوص خرید، ورود حیوانات وحشی و ارائه اطلاعات غلط به افکار عمومی در این خصوص است.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست: مسئولان باغ وحش ارم مدارک ضروری مورد نیاز از جمله عضویت در EPA را هرگز ارائه نکرده اند

اما مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان اینکه ورود ببر سیبری به صورت قانونی و با مجوز سازمان محیط زیست انجام شده و تنها در طی پروسه ای چکاب دامپزشکی مشکل داشت که آن هم بر طرف شد احتمال ورود غیر قانونی گونه ای مانند شیر ایرانی به باغ وحش ارم را محال می داند و از آن به عنوان جنجال کمپین های زیست محیطی یاد می کند.

علی تیموری تأکید می کند: با این حال اگرچه مسئولان باغ وحش ارم درخواست مجوز ورود شیر ایرانی را از سازمان محیط زیست داشته اند، اما تا کنون مدارک مورد نیاز از جمله عضویت در EPA و حمایت EAZA از ورود شیر ایرانی به ارم را که مدعی آن هستند و برای دادن مجوز از طرف سازمان محیط زیست ضروری است هرگز ارائه نکرده اند.

حالا با توجه به اخبار ضد و نقیضی که در این رابطه وجود دارد این وظیفه سازمان محیط زیست است که با شفاف سازی این ماجرا مشخص کنند که ایا فعالان زیست محیطی و حامیان حقوق حیوانات تنها به دلیل اتفاقاتی که در گذشته در باغ وحش ارم رخ داده قصد دارند با انتشار اخباری مانع ورود دو گونه ارزشمندی شوند که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست یا مسئولان باغ وحش ارم در خلال ورود شیر ایرانی چیزی را پنهان می کنند.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
0
0
آره شیرو بذار تو جیبت خیلی فکر خوبیه
اول و آخر دیر یا زود باید باغ وحش ارم با این وضعیت تاسف بارش جمع بشه
هرچه زودتر دیره
ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
به نظر می رسد که چندین بار در متن به جای EEP نوشته شده EPA که مرتبط به موضوع نیست و Environmental Protection Agency آمریکاست.
ضمنا باغ وحش ارم تصور کرده با پرداخت 150 یورو می تواند در یک پروژه عظیم عضو شود؟ ظاهرا مدیر این مجموعه تاکنون واژه ی Conservation و رقم هایی که کشور ها و موسسات برای حفاظت از گونه های جانوری ارزشمند خود می پردازند را تاکنون نشنیده اند که انقدر به پرداخت 150 تک یورویی ناقابل افتخار می کنند.
سوسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
0
man taghriban mahi 1 bar bagh vahsh miram va alaghey ziyadi be hyvanat daran emroz ba sahnei movajeh shodam ke besyar besyar moteaseram kard mardom toy ghafase shampanzeha beranja morgha monde mirakhtan ashghal pofak va shokolat sigar va yki az shampanzeha ghesmate tahtanish yk kisya tomor ajibi bod ke baray man jay tajob bod ke chera eghdam be darman nakardan mididam ke nemitoneat hata az dard beshine.. sahne gham angizi bod, man 4 sale davtalabe inam ke beram hata ghafas hyvanat tamiz konam ama migan khanoma ejaze kar nadaran hadeaghal estefade konan az amsale ma nazaran adamhay be zahr hyvanat aziyat nakonan
نظر شما
ادامه