کد خبر: ۲۱۸۲۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی افزود: صدور مجوز این مغازه‌ها و مراکز باید توسط وزارت بهداشت ابطال شود ...

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز بیماریهایی همچون تب مالت و تب کیو مردم از استفاده از شیر و لبنیات سنتی به شکل فله ای خودداری کنند.

«دکتر داریوش جهان پیما» درباره افزایش تعدد مغازه های عرضه کننده لبنیات سنتی و فله ای طی یکی دو سال اخیر، افزود: سازمان دامپزشکی کشور با عرضه هرگونه شیرخام و محصولات لبنی سنتی (فله ای و غیرپاستوریزه) مخالف است.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه مسئولیت نظارت بر فرآورده های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی کشور است، اما مراکز عرضه محصولات لبنی فله ای تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و توسط این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور تاکنون مجوزی برای فعالیت مغازه ها و مراکز عرضه شیر و محصولات لبنی سنتی صادر نکرده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی، گفت: هم اکنون با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش حجم مسافرت ها مردم تمایل بیشتری به استفاده از محصولات لبنی محلی دارند که این امر احتمال بروز مخاطرات ابتلا به بیماری های تب مالت (بروسلوز) و تب کیو در جامعه انسانی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تبلیغات گسترده ای بابت استفاده از شیر و لبنیات محلی (غیرپاستوریزه؛ فله ای و سنتی) تحت عنوان اینکه این محصولات به شکل طبیعی و ارگانیک تولید می شود و از کیفیت بالاتری برخوردار است، صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور توصیه می کند مردم از شیر و محصولات لبنی سنتی که به شکل فله ای و غیر پاستوریزه عرضه می شوند، استفاده نکنند زیرا مخاطرات جدی برای سلامت جامعه انسانی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: نخستین برنامه برای کشورهایی که کنترل بیماری تب مالت و سل را در دستور کار دارند، پاستوریزاسیون شیرخام است، بنابراین بکارگیری از شیر و محصولات لبنی فله ای اثر منفی در اجرای مقابله با این بیماری ها خواهد داشت.

وی گفت: بنابراین مردم باید خودشان در مصرف محصولات لبنی دقت کنند و از محصولات پاستوریزه که نظارت بر آن حاکم است، استفاده کنند.

جهان پیما گفت: احتمال دارد شیرهای فله ای عرضه شده در مراکز لبنیات سنتی، از محل مرجوعی شیر کارخانجات به علت بالا بودن بار میکروبی، نداشتن استانداردهای لازم همچون بروز بیماری در واحدهای دامی و یا آلودگی شیر به باقیمانده دارویی در اثر درمان باشد.

وی افزود: بنابراین شیرهای مرجوعی کارخانجات به دور از چشم سیستم های نظارتی دراختیار مغازه های عرضه محصولات سنتی قرار می گیرد.

جهان پیما تصریح کرد: هیچ سازمانی نمی تواند عرضه شیر و محصولات لبنی فله ای که نظارتی بر آنان نیست را تضمین کند، پس صدور مجوز این مغازه ها و مراکز باید توسط دستگاه متبوع ابطال شود.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
من برنامه را از رادیو سلامت شنیدم. صحبت های جناب دکتر جهان پیما، بسیار متین و منطقی بود؛ به ویژه آنجا که گفتند ((مجوز لبنیات های سنتی را وزارت بهداشت می دهد و سازمان دامپزشکی مخالف است))، خیلی لذت بردم.
همکار
|
-
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
با سلام خدمت دوستان و تشکر از بابت مصاحبه بی عیب و نقص جناب دکتر جهان پیما
به واقع برای اولین بار در رابطه با شیرخام یک صحبت منطقی و محکمه پسند و قانع کننده از مسئول بلند پایه سازمانمان شنیدیم و قد یک دنیا مسرور شدیم- سپاس
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دام استان در مورد آنفلوانزای پرندگان سخن می گوید. مدیر کل مبارزه با بیماریهای دام در مورد عرضه شیر می گویدو ....
یه نفر
|
-
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
خوبه می شه امیدوار بود که سازمان دامپزشکی از حالت انفعال بیرون اومده وبه تحریکات بیرونی واکنش نشون می ده.
باید مشکلات را گفت:باید به شبکه بهداشت و سازمان غذا و دارو فهماند که از هر سازمان و ارگانی باید به اندازه بودجه ای که به اون اختصاص داده می شه انتظار داشت.
همه باید بدونن که به علت نبود بودجه واعتبارات تست سل و بروسلوز سالهاست که در گاوداریهای سنتی انجام نمی شه.
و بیشتر این لبنیات فله ای موجود در بازار که درماست بندیهایی که از وزارت بهداشت مجوز گرفتن ،عرضه می شن از همین شیرهای تولید شده در دامداریهای سنتیه.
قابل توجه وزیر محترم بهداشت :وقتی مطلبی مثل وجود روغن پالم در فرآورده های پاستوریزه را عنوان می کنه در حالی که خود وزارت بهداشت و سازمان غدا ودارو مسئول کنترله اون در کارخانه های فرآورده های لبنیه ،معلومه که مردم به طرف لبنیات سنتی هجوم می یارن.درحالی که همون روغن پالم در روغنهای نباتی و مایع به راحتی در سبد غذایی مردم مصرف می شه.
خلاصه برای اینکه فقط مطلبی عنوان بشه مردم را از چاله به چاه نیندازیم.
سليماني
|
-
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
اين وزارت بهداشتم شده نخود هر آش.با همين كارا خودش رو مطرح مي كنه.ما هم بايد همين كار رو انجام بديم
شهروند
|
-
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
ماده 37 –فروشگاهها ، سوپر ماركتها ، تعاوني ها و ساير اماكن بايد از عرضه و تحويل كالاي غير بهداشتي خودداري نمايند . عرضه و تحويل كالا با علم به غير بهداشتي بودن آن تخلف محسوب شده و....-
ماده 32 –توليد مواد غذايي، آرايشي، و بهداشتي بايد با حضور مسئول فني انجام گيرد-
ماده 31 –توليد مواد خوردني ، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي كه با علامت و بسته بندي مشخص به صورت بازرگاني عرضه ميگردد طبق فهرست ماده 1 آئين نامه اجرايي ماده 8 و 9 قانون مواد خوردني، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي منوط به اخذ پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي باشد و تخلف از آن جرم بوده ....-
- شهروند
نظر شما
ادامه