کد خبر: ۲۱۸۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مرگ یک قلاده خرس قهوه ای به علت کهولت سن در در حوالی روستای کولیم در منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرامعلی ظاهری صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار داشت: در پی خبر واصله مبنی بر حضور یک قلاده خرس قهوه­ای در حوالی روستای کولیم در منطقه حفاظت شده پرور، یگان حفاظت اداره کل به همراه محیط بانان منطقه حفاظت شده پرور بلافاصله در منطقه حاضر و نسبت به زنده­گیری و مقید کردن حیوان اقدام کرده و بلافاصله حیوان به اداره کل منتقل شد.

وی گفت: در معاینه بالینی زخمی در ناحیه پیشانی حیوان مشاهده گردید و بلافاصله ضمن بیهوشی حیوان نسبت به مداوای زخم ایجاد شده در این ناحیه اقدامات درمانی لازم صورت پذیرفت.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: وضعیت ظاهری حیوان و ساییدگی در ناحیه نوک ناخن ها و همچنین ساییدگی دندان های پیشین و کوتاه شدن بیش از حد آن و نیز عدم وجود دندان­های پیش در فک بالا و رنگ عنابی دندان­های نیش حاکی از کهولت سن این حیوان است.

ظاهری سن این حیوان را حدود سی سال برآورد و تخمین زد و عنوان کرد: وزن این حیوان به علت کهولت سن و عدم تغذیه طولانی مدت و سوء هاضمه طولانی مدت به حدود ٤٧ کیلوگرم رسیده بود به نحوی که صرفا با مشاهده تصویر، به نظر می آید که حیوان توله خرس است؛ کاهش وزن در اثر عدم تغذیه منجر به ضعف شدید جسمانی خرس قهوه ای پیر شده بود.

وی همچنین گفت: در حین بیهوشی وضعیت عمومی و ظاهری حیوان مورد بررسی قرار گرفت و مشکل خاص و یا حادی جز کاهش وزن مفرط در حیوان مشاهده نشد که پس از اقدامات درمانی، حمایتی و آنتی بیوتیک تراپی، ضمن ضدعفونی و ترمیم ذخم ناحیه پیشانی، خرس بعد از یک ساعت بیهوشی کاملا هوشیار شد و تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفت که در فردای آن روز با تهیه مواد غذایی از نوع گوشت و پروتئین حیوانی نسبت به تغذیه خرس قهوه ای پیر اقدام که با توجه به سوء هاضمه شدید، حیوان از خوردن غذا امتناع داشت.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: خرس قهوه ای پیر، در فردای آن روز بدلیل ضعف شدید و تحلیل قوای جسمانی ناشی از سوء هاضمه­ای که در روزهای قبل به آن مواجه شده، علیرغم تمام حمایت های درمانی و تغذیه­ای تلف شد.

وی در خاتمه گفت: خرس قهوه ای پیر تلف شده، مورد کالبد گشایی قرار گرفت که تمام اندام­های داخلی حیوان به لحاظ مورفولوژیکی کاملا حالت عادی و طبیعی داشته و مورد خاصی به جز ضعف شدید جسمانی در اثر امتناع از تغذیه مشاهده نشد که با توجه به موارد فوق علت اصلی تلف شدن حیوان، ضعف شدید جسمانی در اثر کهولت سن عنوان می شود.

خرس قهوه­ای در زیستگاه­های طبیعی و با شرایط مطلوب، عمری حدود۳۰ تا ۳۵ سال داشته و وزن آن تا ٢٥٠ کیلوگرم می­رسد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
با سلام و احترام،

چند پرسش داشتم:
آیا از حیوان پیش از مرگ و پیش از از دست رفتن زمان، آزمایش خون هم گرفته و تحلیل شد؟ بررسی های تشخیصی بیشتری انجام شد؟ سوء هاضمه بر چه اساس تشخیص داده شده؟ بعد از مرگ حیوان، بررسی های کالبد گشایی توسط متخصص پاتولوژی انجام گرفته است یا آن هم مانند سایر مراحل به شکل خود جوش بوده؟
نظر شما
ادامه