کد خبر: ۲۱۸۴

حکیم مهر -  لکه‌های نفتی در خلیج مکزیک بیش از انسان‌ها، حیوانات دریایی را که در لیست حیوانات در حال انقراض هستند، تهدید می‌کند.

حدود یک ماه از نشت نفت خام از یک سکوی نفتی در خلیج مکزیک می‌گذرد و روزانه و هر روز بیش از 5 هزار بشکه نفت از این سکو وارد آب می‌شود. تلاش برای توقف این نشت هنوز به جایی نرسیده و این لکه نفتی در حال گسترش در آب‌های این خلیج هستند.
کارشناسان هشدار دادند، در صورت ادامه این نشت این لکه‌های نفتی به آب‌های اروپا و قطب شمال نیز می‌رسند و آلودگی و خطرات آن مناطق دیگر جهان را نیز در بر می‌گیرد.
دانشمندان اعلام کردند که تاکنون آمار دقیقی از جانوران دریایی که بر اثر آلودگی این لکه‌های نفتی ایجاد شده، وجود ندارد.
مقامات فدرال اعلام کردند که از زمانی که این لکه‌های نفتی پیدا شده‌اند، 154 جسد لاک‌پشت دریایی، 12 دلفین و 23 پرنده دریایی پیدا شده است.
اگر چه کارشناسان محیط زیست و حیوانات دریایی بعد از کالبد شکافی لاک‌پشت‌های مرده، اعلام کرده‌اند که در بدن لاک‌پشت‌های مرده به جز یکی از آن‌ها اثری از نفت وجود نداشته است و اما دانشمندان معتقدند که آثار تخریبی این لکه‌های نفتی تا دهه‌ها باقی می‌ماند و بر روی نسل‌های آینده حیوانات دریایی اثر مخرب می‌گذارد.
اگر چه هنوز گزارش‌های واضح و روشنی در مورد آلودگی‌ها و آثار تخریبی این لکه‌های نفتی روی محیط زیست و جانوران دریایی منتشر نشده، اما واضح است که این لکه‌های نفتی خلیج مکزیک بزرگ‌ترین خطر برای اکو سیستم و جانوران دریایی محسوب می‌شوند.
می‌توان از این حادثه به عنوان تراژدی بزرگ برای حیات جانداران این منطقه نام برد.
بر طبق اعلام سرویس حیات وحش و ماهیان آمریکا لکه‌های نفتی هم اکنون بیش از 283 کیلومتر مربع را در خلیج مکزیک پوشش داده‌اند که این لکه‌ها حیات 20 گونه جانور بومی این منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

* لکه‌های نفتی تهدیدی برای پلیکان قهوه‌ای در حال انقراض

پلیکان قهوه‌ای یکی از حیوانات بومی منطقه خلیج مکزیک است که از سال 1970 این گونه حیوانی در لیست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفت و هم اکنون تنها حدود 34 هزار پلیکان قهوه‌ای وجود دارند که لکه‌های نفتی خلیج مکزیک یک خطر بزرگ برای از بین رفتن نسل این گونه جانوری محسوب می‌شود، زیرا که این حیوان در ارتباط مستقیم با این لکه‌ها قرار دارند.
این پرندگان در روی آب‌ها هستند و به همین دلیل بال‌ها و پرهای آن‌ها به این لکه‌های نفتی آلوده می‌شود. این پرندگان عادت دارند که ابتدا با منقار پرهایشان را تمیز می‌کنند و این امر باعث بلعیدن لکه‌های نفتی که روی پرهای آن‌هاست، می‌شود.

*لکه‌های نفتی لاک پشت دریایی 120 میلیون ساله را در معرض خطر انقراض قرار داده

هم اکنون 7 گونه لاک‌پشت‌های دریاییشناخته شده است که 5 گونه این لاک‌پشت‌ها در خلیج مکزیک قرار دارند.
بر اساس اعلام سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، بیشترین گونه‌های در حال انقراض لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه خلیج مکزیک قرار دارند.
این لاک‌پشت‌های دریایی که همیشه در حال مهاجرت هستند از ماه می تا اکتبر از آب‌های گرم خلیج مکزیک تغذیه می‌کنند و هم اکنون نیز زمانی است که این حیوانات در این خلیج هستند و لکه‌های نفتی آن‌ها را تهدید می‌کند.
عمر برخی از این 7 گونه لاک پشت دریایی به 120 میلیون سال قبل بر می‌گردد که حتی می‌توان گفت قبل از دوران دایناسورها روی زمین می‌زیسته‌اند و به طور معمول این لاک‌پشت‌ها 80 سال زندگی می‌کنند.

*لکه‌های نفتی خطری برای ریه دلفین‌ها هستند

تعداد زیادی جسد دلفین بعد از شروع نشت نفت به خلیج مکزیک در این منطقه پیدا شده است. دلفین ها حیوانات پستاندار دریایی هستند که برای تنفس به روی آب می‌آیند و در هنگان تنفس بخار هیدروکربن را که بر اثر نشت نفت روی سطح آب ایجاد شده، استنشاق می‌کنند و این امر باعث آسیب دیدن ریه‌های این حیوانات آسیب‌پذیر می‌شود.

* لکه‌های نفتی خطری برای نرم‌تنان دریایی است

لو آن وایت از مرکز سلامت عمومی محیط زیست گفت: تمام نرم‌تنان، صدف‌ها و خرچنگ‌ها در معرض خطر و آسیب ناشی از آلودگی‌های نفتی قرار دارند.
بر اساس این گزارش این لکه‌های نفتی 40 درصد زندگی نرم‌تنان خلیج مکزیک از جمله میگو، صدف و خرچنگ را هم اکنون به خطر انداخته و با ادامه این نشت نفتی در این منطقه میزان آسیب‌ها به این حیوانات دریایی افزایش می‌یابد و با گسترش این لکه‌های نفتی نه تنها این منطقه بلکه سایر مناطق نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.
هیدروکربنی که بر اثر این لکه‌های نفتی به وجود می‌آید، ماه‌ها و حتی سال‌ها در این آب‌ها باقی می‌ماند و نه تنها زندگی خود نرم‌تنان را تهدید می‌کند، بلکه تغذیه این نرم‌تنان توسط انسان نیز می‌تواند آثار سوء به جا بگذارد.

 

نظر شما
ادامه