کد خبر: ۲۱۸۵۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

«همشهری آنلاین» نوشت:

یک بار دیگر اختلاف نظر میان دو دستگاه مسؤل در حوزه سلامت باعث سردرگمی مردم شد. پس از پرونده‌های پالم، خمیرمرغ و سم در میوه‌جات، حالا نوبت تب مالت است.

سازمان دامپزشکی که از سوی نمایندگان مجلس متهم به کم‌کاری درمورد شیوع تب مالت در کشور است، درباره بروز این تب در کشور هشدار داد و با مسئول دانستن وزارت بهداشت برای نظارت بر لبنیات فله‌ای عرضه شده در کشور، از مردم خواست این نوع لبنیات را مصرف نکنند. در مقابل وزارت بهداشت هم تأکید کرد که هیچ مجوزی برای فعالیت واحدهای صنفی فروش لبنیات فله صادر نکرده و نمی‌کند. دو دستگاه دولتی بر سر تقسیم کار و شیوه نظارت اختلاف نظر دارند و توپ این ناهماهنگی هم مدام در زمین مردم است، چرا که آنها هستند که باید مراقب باشند.

هشدار دامپزشکی

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با اشاره به گرم شدن هوا و احتمال بروز بیماری‌هایی همچون تب‌مالت و تب کیو گفت: مسئولیت نظارت بر فرآورده‌های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی کشور است اما مراکز عرضه محصولات لبنی فله‌ای تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارند و توسط این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

داریوش جهان‌پیما تأکید کرد این سازمان تاکنون مجوزی برای فعالیت مغازه‌ها و مراکز عرضه شیر و محصولات لبنی سنتی صادر نکرده است.

هشدار وزارت بهداشت

چندی پیش هم این محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت بود که از افزایش موارد انسانی ابتلا به تب مالت خبر داد و عدم‌ پوشش کافی واکسیناسیون در دام‌ها (که بر عهده دامپزشکی است) را از مهم‌ترین عوامل در بروز این بیماری در انسان دانست.

البته وی با تکذیب صدور مجوز برای مغازه‌های فروش لبنیات فله به همشهری گفت: «وزارت بهداشت برای حفظ سلامت، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای دارد و بدون ضابطه به هیچ محصول غذایی، مجوز نمی‌دهد.»

به این ترتیب دامپزشکی وزارت بهداشت و وزارت بهداشت دامپزشکی را مقصر می‌داند. تنها نتیجه این اختلاف‌نظر سردرگمی مردم است که دو حالت بیشتر نخواهد داشت. تعدد هشدارهای سلامتی از سوی نهادهای دولتی مردم را با این پرسش مواجه خواهد کرد که چرا خودشان مشکل را حل نمی‌کنند؟ آنها بی‌توجه به این هشدار‌ها هم لبنیات فله مصرف خواهند کرد و هم به هشدارهای بعدی درباره حفظ سلامت بی‌تفاوت خواهند شد. احتمال دیگر هم این است که مردم همه این پیام‌ها را جدی بگیرند و در نتیجه مصرف لبنیات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ضروریات در زندگی امروز کاهش پیدا کند؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسد افتاده و برخی گزارش‌ها نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

واکنش در مجلس

تب مالت تا‌کنون مورد توجه ویژه مجلس و مخصوصا کمیسیون بهداشت و درمان بوده است. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که پیش از این نیز این موضوع را به‌طور ویژه دنبال کرده بود، به همشهری می‌گوید: ماجرا خیلی ساده است. تب مالت ریشه دامی دارد و واکسینه کردن دام‌ها وظیفه سازمان دامپزشکی است. دام اگر سالم باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. ما توانمندی داخلی کافی برای تولید واکسن داریم و مشکلات فعلی به‌دلیل سوءمدیریت است. چندی قبل رئیس این سازمان به مجلس آمد و ما از توضیحات ایشان قانع نشدیم. بنابراین از وزیر جهادکشاورزی خواستیم برنامه خود را برای کاهش تب مالت ارائه کند.

عبدالرحمان رستمیان درباره اینکه دامپزشکی می‌گوید ممکن است شیرهای فاسد به‌صورت فله‌ای عرضه شوند و نظارت بر این وضعیت بر عهده وزارت بهداشت است، توضیح می‌دهد: عمده دلیل آلودگی شیر همان منشأ دامی است که بر عهده این سازمان است. راه‌حل این وضعیت این است که مردم شیر فله را 20دقیقه بجوشانند و مصرف کنند. البته بهتر است لبنیات فله مصرف نشود، اما وظیفه وزارت بهداشت در این زمینه آموزش به مردم است.

وی در واکنش به اینکه رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به کمبود بودجه گفته نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته و از وی تقاضا کرده بخشی از اعتبارات حوزه سلامت را به این سازمان بدهند، اما تا الان اتفاقی نیفتاده می‌گوید: «این حرف‌ها پذیرفتنی نیست. دو وزیر محترم بهداشت و جهادکشاورزی باید بنشینند و با هم هماهنگ شوند. هر اتفاقی که قرار است بیفتد، بیفتد و هر تصمیمی لازم است بگیرند این مشکل باید درون هیأت دولت حل شود. واکسیناسیون هزینه چندانی ندارد و به‌راحتی این مشکل قابل حل است. اگر وزیر کشاورزی چنین مسائلی را مطرح کند، حتما سؤال را به صحن خواهیم برد. وزارت جهادکشاورزی باید برای کنترل تب مالت برنامه بدهد، که در یک مقطع مشخص تب مالت را به 15 هزار نفر و بعد هم کمتر از این برساند.»

قانون تکلیف را مشخص کرده است

محمدحسین قربانی؛ سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: عده‌ای در دستگاه‌های مختلف نکاتی را مطرح می‌کنند که کارشناسی نیست. دلیل همه این توپ در زمین دیگران انداختن‌ها، این است که به قانون عمل نمی‌کنیم. قانون تکلیف را مشخص کرده است. اگر هر دستگاهی در حوزه سلامت به وظیفه خود عمل کند مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر این مشکل حل نشود، مجلس موضوع را دنبال خواهد کرد.

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
مجلس و کمسیون بهداشت بجای جاروجنجال راه انداختن بهتر است به فکر انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت باشد. عقلای جامعه فرق پیگیری دلسوزانه مسئله بهداشت را با سروصدای بی مورد میدانند.پس اگر واقعا بفکر بهبود سلامت کشورند باید مشکل را ریشه ای حل کنند و آن انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت است.
رضا
|
-
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
سلام:
به نظر بنده اگر بودجه که از نظر نائب رئیس محترم کمیسون بهداشت و درمان مجلس ناچیز است، تامین نگردد بایستی از جادوگران برای حذف باکتری بروسلوز از کشور کمک بگیریم.
حسینی
|
-
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
چرا این را نمی گویید چندین سال است که سازمان دامپزشکی نسبت به آزمایش تب مالت درگوسفندداری ها اقدام نمی کند واین کار را تعطیل کرده وبه فراموشی سپرده است .آمار سقط جنین دامی درگوسفند وبز کشور قابل توجه است .آلودگی گوسفند وبز به تب مالت (بروسلوز) منجر به آلودگی مستقیم وغیر مستقیم انسان می شود.
سليماني
|
-
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
اين همه جنجال نياز نيست.نمي دانم چرا همكاران ما اين همه معضلاتي كه وزارت بهداشت بر آن سرپوش مي گذارد رسا نه اي نمي كنند. هميشه وزارت بهداشتيها مدعي هستند وانگشت اتهام را به هر سمتي كه مي خواهند نشانه مي روند
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
دوست محترم، همه با نظر شما مبنی بر انتقال سازمان دامپزشکی به درون وزارت بهداشت معتقدیم. منتها مشکل از اینجا ناشی میشود که دو راهی یوسف آباد نشینان این انتقال را به ضرر ........ خود می پندارند و سنگ اندازی کرده و خواهند کرد.
شهروند
|
-
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
ماده 37 –فروشگاهها ، سوپر ماركتها ، تعاوني ها و ساير اماكن بايد از عرضه و تحويل كالاي غير بهداشتي خودداري نمايند . عرضه و تحويل كالا با علم به غير بهداشتي بودن آن تخلف محسوب شده و....-
ماده 32 –توليد مواد غذايي، آرايشي، و بهداشتي بايد با حضور مسئول فني انجام گيرد-
ماده 31 –توليد مواد خوردني ، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي كه با علامت و بسته بندي مشخص به صورت بازرگاني عرضه ميگردد طبق فهرست ماده 1 آئين نامه اجرايي ماده 8 و 9 قانون مواد خوردني، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي منوط به اخذ پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي باشد و تخلف از آن جرم بوده ....-
- شهروند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
0
بجاي اي حرف ها از بودجه نظام سلامت به دامپزشكي بدهيد.
نظر شما
ادامه