کد خبر: ۲۱۹۳۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
این نکته جای تعجب دارد که سازمان غذا و دارو که طی یکی دو سال اخیر جنجال‌های زیادی را علیه فرآورده‌های خام دامی بر پا کرده بود، چگونه در مقابل چنین موضوعات مهمی سکوت اختیار کرده است ...
8765

حکیم مهر - به این اظهارات توجه نمایید:

 

«محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو در گفت‌وگو با ایسنا:

"آبلیموهایی که در حال حاضر مصرف می کنیم به جز موارد استثنایی که خودشان در منازل تولید می کنند، 99 درصد تقلبی بوده و آبلیموی طبیعی در بازار بسیار کم است که متاسفانه این وضعیت باعث شده سود سرشاری نصیب متقلبان شود."

 

«مرتضی خدایی» رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی تهران در گفت‌وگو با عصر ایران:

- مشخص شده است که مقادیر زیادی از آبلیموهایی که در بازار عرضه شده، صرفاً با مواد شیمیایی تهیه شده که برای سلامت انسان بسیار مضر هستند.

- متاسفانه شرکت هایی وجود دارند که محصولات خود را به شکل غیر بهداشتی تولید و عرضه می کنند؛ این شرکت ها اقدام به تولید و عرضه آبلیمو و آبمیوه حتی با آرم «استاندارد» در کشور می کنند.

- زمانی که محصول اینگونه شرکت ها را جهت بررسی به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال کردیم، مشخص شد که محصول تولیدی کاملاً غیر مجاز بوده و به هیچ عنوان قابلیت مصرف انسانی را ندارد.

- بعد از مراجعه به شرکت «دستچین» در بررسی های انجام گرفته مشخص شد که 550 تن آبلیمو غیر بهداشتی از سوی این کارخانه تولید شده است.

- در تولید این آبلیموها که تحت 4 برند دست چین، دادلی، گل دست و آدلین تولید و عرضه شده بود، عدم استفاده از لیمو و استفاده از مواد شیمیایی کاملاً محرز بوده و این محصولات به دلیل آلاینده های شیمیایی به هیچ عنوان قابلیت مصرف ندارند و لذا دستور جمع آوری این محصولات از بازار به دانشگاه علوم پزشکی داده شد.

- برای معدوم کردن آبلیموهای کشف شده در این کارخانه نیز با مشکل مواجه هستیم؛ مطابق نامه ای که از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده ایم حتی معدوم کردن این محصولات نیز با آثار زیست محیطی شدید روبه روست و جالب است وقتی مضرات اینگونه محصولات حتی برای خاک نیز قابل تحمل نیستند به راحتی تولید و به مصرف انسانی می رسند!

- ناظران بهداشتی کارخانجات تولید محصولات غذایی، به هیچ عنوان رابطه استخدامی با دولت نداشته و از سوی کارفرما که همان صاحب کارخانه است استخدام و حقوق دریافت می کنند و لذا این موضوع یکی از ضعف هایی است که باعث می شود روند ارسال گزارش ها برخی از این ناظران شفاف نبوده و حتی در قبال تخلفاتی که در واحدهای تحت نظارت خود انجام می شود سکوت کنند.

__________________________________________________________________________________

حکیم مهر - آنچه که در بسیاری از کارخانجات تولیدکننده آبلیمو در کشور رخ می دهد را حقیقتاً می توان فاجعه نامید. این کارخانجات برای سود بیشتر با ترکیب کردن مواد شیمیایی، مایعی مصنوعی با رنگ، بو و طعم آبلیمو تولید می کنند که با توجه به استانداردهای موجود سازمان ملی استاندارد، حتی قادر به دریافت مهر استاندارد هم می باشند و با مجوز وزارت بهداشت به بازار عرضه می شوند.

آنچه که در این میان جای سوال دارد، سیاست یک بام و دو هوای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در قبال چنین تخلفات گسترده ایست که سلامت مردم را مورد هجمه قرار داده است.

در طی یکی - دو سال اخیر شاهد جنجال های وزارت بهداشت درخصوص موضوعاتی مثل استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی، وجود هورمون در گوشت مرغ، استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی و وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ بودیم که بسیاری از آنها نیز بی اساس بوده است.

آنچه که نیت واقعی این دوستان را در رسانه ای کردن موضوعات مرتبط با فرآورده های خام دامی زیر سوال می برد، سکوت معنی دار آقایان در قبال سایر تخلفات و تقلبات در حوزه سلامت مواد غذایی است که گستردگی و اهمیت بسیار بیشتری داشته، ولی به آسانی نادیده گرفته می شوند!  

 

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
از مدیر مسئول حکیم مهر به دلیل باز کردن یکی از مواردی که نمایانگر ضعف وزارت بهداشت در نظارت بر مواد غذایی و امنیت غذایی مردم است تشکر میکنم. متاسفانه در هجمه وزارت بهداشت برخی از دامپزشکان هم بر طبل جدایی سازمان دامپزشکی و رفتن در وزارت بهداشت کوبیدند، یکی به خیال ارتباطش با وزیر فعلی بهداشت و اساتید دانشگاه به خیال افزایش حقوق همانند پزشکان و.... ولی جای خانم دکتر کریم و دکتر رکنی و... در این بحث علمی که تعداد واحد های دامپزشکان در مواد غذایی و ...را با سایر رشته های پزشکی مقایسه کنند خالی بود. حداقل انتظار این بود که رئیس نظام انتصابی وزیر جهاد در راستای حمایت از وزارت جهاد این بحث را باز می کرد ولی افسوس که آرزوی .......... سازمان باعث گردید منافع دامپزشکی قربانی گردد
بهر حال با توجه به بیش از 90 درصد نظارت بر فرآورده های از مزرعه تا سفره، لازم است مابقی هم به سازمان دامپزشکی منتقل شود. لازم است همه منافع شخصی خود را کنار بگذاریم و به آینده دامپزشکی و خیل فارغ التحصيلان فکر نماییم.
سلیمانی
|
-
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
با تشکر از پرداخت به این موضوع.این دقیقا همان مثال بارز مرغ همسایه غازه است
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
دوست عزیز با وجود چنین مسئولینی که در بدنه دامپزشکی هستند مطمین باشید وضعیت دامپزشکی بهتر نخواهد شد
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
یک پیشنهاد برای سازمان دامپزشکی کشور دارم
با توجه به مسایل پیش اومده بحث نظارت بهداشتی رو جدی تر بگیره و نتیجه گیری مطلوب حاصل نمی گردد مگر با حمایت بیشتر از مسئولین فنی بهداشتی تحت پوشش خود و همکاری تنگاتنگ با انجمن های صنفی مسئولین فنی بهداشتی چرا که این انجمن ها می توانند بازوان پر توانی برای ایجاد یک نظارت بهداشتی مطلوب باشند
وقتش رسیده که مسئولین دامپزشکی به خود بیان و نقش موثر مسئولین فنی را در نظارت بهداشتی را درک کنند چون فرصت سوزی نتیجه خوبی برای خانواده بزرگ دامپزشکی به همراه ندارد
دکتر دامپزشک
|
-
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
همکاران عزیز خوب است ضمن ایراد ضعف وزارت بهداشت به ضعفهای وزارت کشاوری نیز اشاره کردند. کسی منکر ضعف در هیچ یک از ارگانهای و وزارتهای کشور نیست ولی گاهی غافل می شویم که هدف حل مسائل و کاهش مشکلات است. سازمان دامپزشکی مادامی که زیرنظر وزارت جهاد است نه تنها قادر به افزایش اختیارات خود نخواهد بود بتواند اختیارات خود را حفظ کند کار بسیار بزرگ و ستودنی ای انجام داده است.
نه تنها افراد نزدیک به وزارت بهداشت و اساتید دانشکده های دامپزشکی بلکه اکثریت دامپزشکان بخش خصوصی و نیز همکاران بخش دولتی در شهرستانها خواهان جدایی دامپزشکی (که یک ارگان نظارتی و از ارکان بهداشت عمومی جامعه هست)از وزارت جهاد و انتقال آن به وزارت بهداشت هستند.
باید قبول کرد که اعضای این قشر از فرهیختگان جامعه می باشند و خود به این نتیجه رسیده اند که این انتقال راه کاستن مشکلات دامپزشکی کشور است.
راه چاره کنترل خیل فارغ التحصیلان جدید نیز بلاشک در وزارت بهداشت نهفته است که با اندکی مطالعه و بررسی میتوان به راحتی به آن پی برد.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
وزارت جهاد کشاورزی ثابت کرده که توانایی همگام شدن و پاسخ گویی به پتانسیل بالای دامپزشکی را ندارد و از طرفی چون نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال بیماریها چه از دام زنده و چه از فرآورده های خام با منشاء دامی به انسانها ،دارای اهمیت فراوانی است
میطلبد که سازمان دامپزشکی کشور به مانند سازمان محیط زیست یکی از معاونت های نهاد ریاست جمهوری باشد
دکترای دامپزشکی
|
-
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
الان مثلا یه رسانه افشاگرین؟ برادر جان شما خودت کمبود خبر داری در مورد آبلیمو نوشتی چرا الکی جو میدی؟ چهار تا خبر کپی می کنی احساس کردی ویکی لیکسی؟
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
حکیم مهر نکنه شما هم کارگاه تولید خمیر مرغ داشتید و ما خبری نداشتیم. آخه خیلی کینه وزارت بهداشت را دارید و دلتون حسابی پر است!!!
دکترای دامپزشکی
|
-
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
چرا نظرایی که دوست نداری تایید نمی کنید؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
ریاست سازمان استاندارد کجا تشریف دارند که شعار علیه خمیر مرغ می دهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
در اینکه وزارت بهداشت با حربه های مختلف بدنبال تصاحب دامپزشکی است شکی نیست . وگرنه تخلفات عدیده ای در بخشهای مختلف بهداشت و درمان کشور رخ میدهند که وزارت بهداشت هیچ موضعی در قبال آنها نمیگیرد
دکتر دامپزشک
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
ای کاش واقعا بدنبال تصاحب بود و بجای جنگ و کشمکش، سازمان دامپزشکی مشتاقانه و با حفظ اختیارات و حیطه وظایف خودش به وزارت بهداشت منتقل می شد.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
وزارت بهداشت زرنگ تر از اون هست که بخواد دامپزشکی رو تصاحب کنه، نتنها وزارت بهداشت که who در اکثر نقاط دنیا سیاستش اینه که با حداقل هزینه بیشترین کار رو از سایر ادارات بگیره و در نهایت هم ادعا کنه مسئول سلامت هست و تمام بودجه های سلامت جامعه رو دریافت کنه. دامپزشکی در حد یک وزارت خونه کار و گرفتاری داره، اونا فقط حل مشکلات خودشون رو بدون خرج کردن حتی یک ریال از سازمان دامپزشکی میخوان و متاسفانه همکاران ما در اکثر مواقع متوجه این سیاست نیستند. اگر سازمان دامپزشکی به ازای هر کار و وظیفه ای که میخواد انجام بده هزینه و نیرو آن رو براورد کنه و صرفا بار و سنگینی کار رو بر دوش همکاران استان ها بدون اجر قرار نده همکاران هم راضی خواهند بود.
رضا
|
-
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
کارتون عالیه. تازه میتونید روی رب گوجه فرنگی - لواشک - جوش شیرین روی نان بربری - روغن پالم در کره های صد در صد حیوانی - شیر - ماست و .... که الحمد الله همه موفق به گرفتن مجوز از وزارت بهداشت شده اند نیز کار کنیم.
دامپزشک
|
-
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
سلام من از دوستانی که سنگ وزارت بهداشت را به سینه می زنند خصوصا مدیرکل دفتر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی که خود دامپزشک بوده می خواهم اگر وزارت بهداشت واقعا به دنبال ارتقاء نظارت بر مواد غذایی بوده و صرفاً قصد انحصار گرایی و ایجاد قدرت بیشتر برای پزشکان نیست و قصد چنگ اندازی بر منافع این بخش را ندارد حداقل از دامپزشکان بخش غیر دولتی برای نظارت بر کارخانجات لبنیات و سوسیس و کالباس و... استفاده می کرد تا بدنه دامپزشکی با دید مثبت تری به این انتقال نگاه نموده و همراه با این امر گردند ولی الان بخش غیر دولتی فکر می کنند وزارت بهداشت دنبال تصاحب فرصت های شغلی دامپزشکی است
روح اله
|
-
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
بهتراست جای سیاسیت یک بام ودوهوا بگوییم ازدر دروازه تونمیرن ولی ازسرزون ردمیشن . دامپزشکی همه جا ناضرداره وحداقل درکنترل نظارتیش حرف نداره. وزرات بهداشت مسئول تمام اتقاقات وتخلفات بهداشتی است واگرزورش نمیرسه سکوت نکنه.آبلیمو ، پارازیت که الان افقی ارسال میشه،رنگ های غیرمجازوبیشترازحدمتعارف و.... . روح اله
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
تعداد معدودی که حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند ومنافعشان درباقی ماندن در وزارت جهاد کشاورزی است سعی دارند تابا ضعیف جلوه دادن وزارت بهداشت دربعضی مسایل،باعث مانع تراشی درانتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت شوند،در حالیکه وزارت بهداشت نقاط قوت بسیار زیادی دارد که امنیت شغلی ودرآمد مناسب بسیاری از کسانی که زیر نظر این وزارتخانه فعالیت دارند ازجمله پزشکان گویای این واقعیت است.قشر ضعیف دامپزشک که جز درحاشیه ماندن در وزارت جهاد کشاورزی چیزی نصیبش نشده است نیاز به هوای تازه دارد تابه ارج وقرب واقعی خود درجامعه ایران برسد وتا زمانی که در وزارت جهاد باشد این امر محقق نخواهد شد ونابود خواهد گردید.تنها راه نجات دامپزشکی ملحق شدن به وزارت بهداشت یا تشکیل یک وزارتخانه مستقل جدید با بودجه مشخص ومنطقی است.همین وبس...
بي نام
|
-
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
0
مشكل وزارت بهداشت نيست ، مشكل از جاههاي ديگه است اگر فقط دست وزارت بهداشت بود مسئله حل بود بريد كله گنده هاي ديگه را پيدا كنيد
نظر شما
ادامه