کد خبر: ۲۱۹۵۴

مدیران انجمن صنفی صنایع لبنی پاستوریزه ایران به اجبار کارخانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران واکنش نشان دادند و آن را باعث وارد شدن زیان یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به صنایع لبنی دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی پاستوریزه ایران امروز در نشستی خبری که به اتفاق فربد و تیموری دو تن از اعضای هیئت مدیره انجمن برگزار شد، با اشاره به اقدام اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در استقرار بازرسان سازمان حمایت در کارخانه‌ها و الزام آنها به پرداخت قیمت یک‌هزار و 440 تومانی به ازای هر کیلوگرم شیرخام به دامداران گفت: این مصوبه در تیرماه سال 1393 خورشیدی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شده بود، اما به‌دلیل شرایط رکود تورمی حاکم بر جامعه که سهم عمده‌ای از این رکود را قدرت خرید پایین خانوار تشکیل می‌داد، اجرای مصوبه مذکور محقق نشد.

رضا باکری افزود: بعد از ابلاغ مصوبه به‌دلیل عدم توانایی خرید صنایع به قیمت مذکور، شیرخام به قیمت بین یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 250 تومان از دامداران خریداری می‌شد، اما با این اقدام اجباری، ضمن نقض قانون تجارت که هیئت مدیره کارخانه‌ها را مکلف می‌داند به سهامداران خود پاسخگو باشند، صنایع لبنی به لحاظ حقوقی و روابط اجتماعی صنفی دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای ما از مسئولان دولتی اعم از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و همچنین معاونت اجرایی رئیس جمهور این است که راه‌حل‌های اقتصادی، درخور و شایسته اتخاذ کنند و از پرداختن به روش‌های غیراقتصادی امتناع ورزند.

باکری ادامه داد: وقتی دولت بنگاه‌های تولیدی را مکلف به خرید مواد اولیه به قیمت بالاتر از توان آنها می‌کند و کشور نیز کشش قیمت‌های بالاتر از این را ندارد، این امر باعث ضرر و زیان به صنایع لبنی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت صنایع لبنی را وادار به خرید شیر با قیمت یک‌هزار و 440 تومان بکند، از آنجا که ما توانایی خرید به این قیمت را نداریم، صنایع متحمل یک‌هزار و 200 میلیارد تومان ضرر می‌شوند و این امر نتیجه‌ای جز ورشکستگی ندارد.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی یادآور شد: این در حالی است که پیش از این دولت برای جبران مابه‌التفاوت هزینه تمام شده شیرخام به دامداران، در سال‌های قبل مبلغ 300 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کرد، اما از آن هم بازماند. لذا با این اوصاف چگونه از دامداران انتظار دارد مبلغ یک‌هزار و 200 میلیارد تومان پرداخت کنند و تأمین چنین مبلغی برای کارخانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

باکری درباره واکنش صنایع لبنی به این تصمیم اجباری تأکید کرد: ما هیچ‌گونه تفکر کاهش تولید و توقف تولید در عکس‌العمل به این تصمیم را نداریم، زیرا این کار را به معنای نابود کردن بنگاه‌ها و اقتصاد کشور می‌دانیم، اما رقم یک‌هزار و 440 تومان برای خرید شیرخام از دامداران نیز مورد پذیرش ما نیست، زیرا توان خرید آن را نداریم.

وی اظهار داشت: ما با ظرفیت کامل به تولید ادامه می‌دهیم و در راستای تصمیمی که در مورد خرید شیرخام با قیمت یک‌هزار و 440 تومان برای صنایع لبنی گرفته شده، امیدوارانه موضوع را از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌کنیم و خواهان اقدام مدبرانه در اصلاح آن هستیم.

باکری با بیان اینکه دولت با مصوبه خرید شیرخام به نرخ یک‌هزار و 440 تومان هم به خودش آسیب زده و هم یک تکلیف قانونی به وجود آورده که امروز توان اجرای آن را به‌دلیل معذوریت‌های مالی ندارد، گفت: در حقیقت همه چالش‌های امروز صنعت لبنی و دامداران، معلول اتخاذ سیاست‌هایی است که سال‌های طولانی است در پیش گرفته‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه از سوی انجمن صنایع لبنی بارها به مسئولان اعلام شده که قیمت‌گذاری باید بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود و به بنگاه‌های تولیدی اجازه داد که قیمت تعادلی تعیین‌کننده داد و ستدها باشد، افزود: برای خرید شیرخام از دامداران به قیمت یک‌هزار و 440 تومان باید قیمت محصولات لبنی 16 درصد افزایش یابد که بازار ایران توان و کشش افزایش این قیمت را ندارد.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی درباره تأثیر قیمت‌گذاری‌های دستوری بر عملکرد صنایع لبنی خاطرنشان کرد: سه کالای اصلی شیر، ماست و پنیر حداقل 80 و در برخی فصول 85 درصد سهم تولید را تشکیل می‌دهد و مابقی فرآورده‌های لبنی سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید ندارند، به طوری که در یک سال گذشته تولید بستنی به‌دلیل عدم توانایی قدرت خرید این محصول 12 درصد کاهش یافته است.

باکری در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر گلایه‌های چندباره‌ای که برخی مسئولان در مورد واردات چوب بستنی مطرح می‌کنند و بعضاً سوژه رسانه‌ها نیز شده است، تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذشده تا پایان سال 94 واردات چوب بستنی به‌طور کامل قطع می‌شود و تولید کیفی آن بر اساس ماشین‌آلات وارداتی تخصصی و چوب‌های مخصوص داخلی در کشور خودمان انجام می‌شود.

وی به خرید شیرخام مازاد توسط سازمان تعاون روستایی اشاره کرد و ادامه داد: روزانه دوهزار و 500 تن شیر مازاد تولید می‌شود که تقریباً یک‌هزار تن آن توسط سازمان تعاون روستایی برای تعادل‌بخشی به قیمت خرید شیر خریداری می‌شود.

باکری برای حل اساسی بحران پیش رو یادآور شد: پیشنهاد انجمن صنایع لبنی برای تعادل‌بخشی به قیمت شیرخام این است که روزانه حدود سه‌هزار و 500 تن شیر در قالب شیر مدارس بین دانش‌آموزان و دانشجویان که حدود 17 میلیون و 800 هزار نفر هستند، توزیع شود. اقدامی که به‌دلیل معذوریت مالی دولت و در عین حال چالش‌های نقدینگی صنایع لبنی مستلزم ابتکار عملی است که اگر روزانه 200 سی‌سی شیر رایگان در اختیار این قشر قرار گیرد، مازاد شیر دامداران جمع‌آوری و به این ترتیب مشکل مشترک دامداران و صنایع لبنی حل می‌شود و در عین حال مصرف سرانه اقشار کودک، نوجوان، جوان و دانشگاهی کشور که در سنین حساس رشد هستند بهبود می‌یابد.

وی در ادامه این پیشنهاد اظهار داشت: پیشنهاد مبتکرانه انجمن صنایع لبنی برای حل این مسئله این است که روی فیش‌های آب، برق، گاز و تلفن به صورت ماهانه مبلغ یک‌هزار و 400 تومان به ازای هر فرد اضافه شود و در ازای آن، کارت های الکترونیکی در اختیار هر خانوار به ازای هر دانش‌آموز قرار گیرد تا خانوارها با مراجعه به فروشگاه‌های مختلف بتوانند روزانه به ازای هر دانش‌آموز 200 سی‌سی شیر رایگان با برند دلخواه خود را از فروشگاه‌های خاص تعبیه شده برای آن دریافت کنند.

 

 

نظر شما
ادامه