کد خبر: ۲۱۹۸۹

پروژه تولید تخم‌مرغ SPF افتتاح شد

امروز در مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی پروژه تولید تخم‌مرغ SPF با تلاش این مؤسسه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح طرح کلان ملی تولید تخم‌مرغ SPF وظیفه معاونت علمی و فناوری را رفع گلوگاه‌هایی دانست که در حوزه فناوری و بومی‌سازی تولید تخم‌مرغ SPF وجود دارد و گفت: تولید تخم‌مرغ SPF با تلاش مؤسسه رازی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی شروع شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز آن را حمایت کرد به طوری که بخشی از منابع این پروژه توسط مؤسسه رازی و بخش دیگر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین شد.

محمود زین‌الدین با اشاره به وجود تحریم‌ها، عدم تولید تخم‌مرغ‌های SPF در کشور را از نقاط ضعف در بخش تولید واکسن اعلام کرد و افزود: حتی اگر کشور با مشکل تحریم روبه‌رو نبود، عدم تولید این تخم‌مرغ زیبنده کشور نیست.

وی با عنوان اینکه در کشور تولید واکسن در بخش خصوصی آغاز شده و این امر قابل گسترش است، اما تولید تخم‌مرغ SPF ازجمله مسائل پایه‌ای است، خاطرنشان کرد: تولید این محصول به‌دلیل اینکه نخستین‌بار است که در کشور اتفاق می‌افتد، حاکمیتی است و نمی‌توان کارهای این چنینی را در ابتدا به بخش خصوصی واگذار کرد.

معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرفیت تولید تخم‌مرغ SPF در کشور را هفته‌ای پنج‌هزار تخم‌مرغ تخمین زد که از امروز تولید آن با 100 تخم‌مرغ آغاز می‌شود.

زین‌الدین از صادرات این محصول در آینده خبر داد و با بیان اینکه صادرات ما را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از این تخم‌مرغ به مؤسسه‌هایی که در بیرون از مؤسسه رازی به آن نیاز دارند، داده شود.

گفتنی است، تخم‌مرغ SPF ماده اولیه و زیرساخت تولید اکثر واکسن‌ها و وسیله‌ای برای تکثیر سلول در فعالیت‌های آزمایشگاهی و پژوهشی است که در تولید انواع واکسن‌ها و تحقیقات ویروس‌شناسی دارای کاربرد بسیاری است؛ چرا که این تخم‌مرغ‌ها یکی از بزرگ‌ترین محیط‌ها برای کشت برخی ویروس‌هایی هستند که می‌توان با تولید آنها بسیاری از واکسن‌ها به‌ویژه واکسن‌های طیور را تولید کرد. کشورهایی که در تولید واکسن فعالیت دارند این تخم‌مرغ را محصولی استراتژیک برای تولید واکسن می‌دانند چرا که می‌توان از این محصول، در فناوری‌های بیولوژیکی و فرآورده‌های بیولوژیک استفاده کرد و به این دلیل است که کسب دانش فنی تولید این تخم‌مرغ‌ها دارای اهمیتی به مراتب بالاتر از میزان صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری برای هر کشوری محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، مراسم افتتاح طرح کلان ملی تولید تخم‌مرغ SPFامروز در مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی واقع در کرج و با حضور محمود زین‌الدین معاون تجاری‌سازی و نوآوری علمی و فناوری ریاست جمهوری، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حمید کهرام رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی برگزار شد.

 

 

نظر شما
ادامه