کد خبر: ۲۱۹۹۸

مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مکانی که برای قرنطینه ببر سیبری در نظر گرفته شده بود رد شده است، گفت: محل جدید برای این کار تا آخر هفته آینده آماده بازدید خواهد بود.

مجید خرازی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بیش از چهار سال است که ببر سیبری مشکوک به بیماری مشمشه در بلاتکلیفی به سر می برد و از این رو در آخرین نشستی که با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد قرار شد تکلیف این حیوان هر چه زودتر مشخص شود.

وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست با معدوم کردن این حیوان موافق نیست اما قرار شد این سازمان مکان جدیدی برای قرنطینه ببر در نظر بگیرد و نمایندگان نهادهای یاد شده از آن بازدید و از حیوان نمونه گیری کنند و بعد از نتیجه آزمایش اگر جواب مثبت بود حیوان در قرنطینه بماند و اگر منفی بود با ببر مانند حیوان سالم رفتار شود.

خرازی مقدم افزود: بر این اساس نمایندگان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی از محل اول بازدید کردند اما با توجه به معیارهایی که مد نظر داشتند مکان مورد موافقت آنها قرار نگرفت و آنرا رد کردند.

وی با بیان اینکه نمایندگان هنوز نظر منفی خود را نسبت به مکان قرنطینه مکتوب به سازمان محیط زیست نداده اند، گفت: اما به دلیل اهمیت موضوع و اینکه تکلیف ببر سیبری هر چه زودتر مشخص شود مکان جدید را به وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی معرفی کردیم و قرار است آخر هفته آینده نامه بازدید این مکان را برای نمایندگان این دو نهاد ارسال کنیم.

خرازی مقدم افزود: اما پیش از آن و به احتمال زیاد اوایل هفته آینده جلسه ای با پذیرندگان ببر سیبری در محل قرنطینه جدید خواهیم داشت و کارشناسان سازمان محیط زیست از محل بازدید خواهند کرد.

وی گفت: با اطلاعات به دست آمده محل جدید دارای معیارهای مورد نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی مکان اول برای قرنطینه در باراجین بوده است که مورد توافق قرار نگرفته بود.

باراجین نام منطقه ای در شمال شهر قزوین است که از ابتدای آزاد راه قزوین - زنجان شروع شده و تا دامنه های البرز غربی امتداد می یابد.

وی مطرح کردن محل جدید قرنطینه را به بعد از بازدید و تایید کارشناسان موکول کرد.

چهار سال پیش مدیریت وقت سازمان حفاظت محیط زیست دو قلاده ببر را در مقابل دو قلاده پلنگ از سیبری وارد ایران کرد اما به دلیل آماده نبودن محل زندگی، این حیوانات به باغ وحش ارم منتقل شدند که بعد از مدتی به علت تغذیه نادرست به بیماری مشمشه مبتلا شدند که بر اثر آن یکی از ببرها تلف شد و به علت مشکوک بودن ببر دوم به این ویروس، در قرنطینه قرار گرفت که همچنان بعد از چهار سال همچنان بلاتکلیف است.

مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک سمی ها مشاهده می شود این بیماری بسیار کشنده در اسب ها بیشتر دیده شده و از بیماری های مشترک انسان و دام است.

 

 

نظر شما
ادامه