کد خبر: ۲۲۰۱۷

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا کنون موردی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای پرندگان در انسان در کشور گزارش نشده و اقدامات کامل مراقبتی در جریان است.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمد مهدی گویا افزود: به محض گزارش سازمان دامپزشکی و مشاهده مواردی از آنفلوآنزای پرندگان (اچ 5 ان 1) در پرندگان محلی برخی شهرهای استان مازندران، عملیات معدوم سازی و پرداخت خسارت به کشاورزان، توسط سازمان دامپزشکی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: همزمان با این اقدام، دانشگاه های علوم پزشکی ساری و بابل عملیات گسترده شناسایی افراد در تماس با این پرندگان را آغاز کردند و بلافاصله داروهای پیشگیری برای همه آنها تجویز شد.

گویا با تاکید بر اینکه آموزش های بهداشتی لازم به افراد داده شده، گفت: توصیه کرده ایم که به محض مشاهده پرنده هایی که تلف شده و یا بیمار هستند، از تماس با آنها خودداری کنند و مراتب را سریعا به مسوولان دامپزشکی محل و نیز مسوولان بهداشتی گزارش دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری ها با بیان اینکه بیماری آنفولانزای پرندگان با انواع دیگر آنفلوآنزاهایی که انسان مبتلا می شود، تفاوت هایی جدی دارد، افزود: اگر انسان به این بیماری مبتلا شود، بیماری شدید است و حتی تا 60 درصد ممکن است فرد مبتلا فوت کند.

گویا با بیان اینکه داروی درمان این بیماری در کشور موجود است، تصریح کرد: به محض شک به ابتلا به بیماری، اقدامات لازم درمانی باید صورت می گیرد.

به گفته وی، مهمترین موضوع در درمان این بیماری، تشخیص زود هنگام است.

رییس مرکز بیماری های واگیر خاطرنشان کرد: تا به حال موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در انسان گزارش نشده و اقدامات مراقبتی در جریان است تا چنانچه این بیماری در کانون های دیگری نیز گزارش شود، اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه