کد خبر: ۲۲۰۳۸

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی از تایید سه کارخانه لبنیات ایرانی توسط اداره دامپزشکی روسیه برای صادرات محصولات لبنی به این کشور خبر داد و گفت: در صورتی که ایران بتواند تامین‌کننده مناسب پنیر سخت باشد می‌تواند جایگزین محصولات اروپایی در روسیه شود.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان به اینکه سه کارخانه لبنی تایید شده می‌توانند به زودی مجوز لازم را از اداره دامپزشکی روسیه دریافت و آن را به گمرک ابلاغ کنند، اظهار کرد: پیش از این تمام محصولاتی که پتانسیل صادرات به روسیه داشته اند را آزموده‌ایم اما در حوزه لبنیات، گوشت، مرغ و دام صادراتی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر سخت‌گیرانه بودن قوانین دولت روسیه برای واردات مواد غذایی گفت: در گذشته نواقصی وجود داشت و باید مراحل مختلفی برای صادرات محصولات غذایی طی می‌شد که این مسائل در حال حاضر در دولت جدید بررسی و حل می‌شوند.

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به اینکه هنوز مجوز صادرات گوشت و مرغ به روسیه نهایی نشده است، اظهار کرد: تاکنون 18 شرکت فعال در حوزه آبزی‌پروری با ضمانت سازمان شیلات توانسته‌اند محصولات خود را به روسیه صادر کنند.

ایران در یک قدمی تصاحب بازار بکر روسیه

زرگران با اشاره به اینکه در سال 2013 روسیه حدود سه میلیارد و 400 میلیون دلار لبنیات وارد کرده است، گفت: یک میلیارد و 500 میلیون دلار از این واردات مربوط به پنیر بوده است، لذا در روسیه بازار بسیار بزرگی برای لبنیات وجود دارد که با توجه به پتانسیل و مازاد تولید بر مصرف در کشور، می‌توانیم در صورت حمایت، بازار بکر روسیه را به دست آوریم.

وی در مورد مطالبات صادرکنندگان با توجه به مشکلات انتقال پول در روسیه اظهار کرد: بر اساس آخرین جلسه‌ای با یکی از بانک‌های روسیه که سهامدار ایرانی دارد، تمهیداتی در نظر گرفته شد تا صادرکنندگان بتوانند پول خود را به نرخ روز در داخل کشور دریافت کنند.

به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی نامطمئن بودن نرخ روبل نسبت به دلار، آفت تجارت روسیه است.

زرگران در مورد حجم صادرات کنونی مواد غذایی به روسیه با اشاره به اینکه حجم صادرات کنونی چشمگیر نیست، اظهار کرد: بازار روسیه بسیار مناسب است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند حضور گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف از جمله محصولات لبنی و شیلاتی داشته باشند.

 

 

نظر شما
ادامه