کد خبر: ۲۲۰۷۸

یک کارشناس بهداشت محیط با اشاره به افزایش فعالیت عقر‌ب­‌ها در ماه­‌های گرم سال گفت: حیوان برای دوری از خشک شدن بدن، به جاهای نمناک و مرطوب پناه می‌آورد.

به گزارش ایسنا، احمد یزدانی با اشاره به اینکه گزش عقرب می‌­تواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود، گفت: علائم تهدید کننده حیات و حوادث منجر به مرگ، به ندرت رخ می‌دهد.

وی گفت: تورم ناشی از گزش عقرب، به طور عموم محدود به ناحیه گزش است و احساس بی‌حسی و سوزش در ناحیه گزش برای
۴ تا ۶ ساعت بوجود می‌آید و اغلب پس از ۲۴ ساعت بهبود می‌یابد.

یزدانی با تاکید بر اینکه قدم اول در پیشگیری از عقرب گزیدگی، از بین بردن محیط زیست آنها است، گفت: مهم‌ترین محل زیست این حیوان در میان خرده‌های چوب یا تنه درختان شکسته است. به همین دلیل باید از انباشت هیزم، علوفه، خرده‌های چوب و همچنین مصالح ساختمانی غیرمستعمل در مناطق گرم پرهیز شود.

این کارشناس بهداشت محیط اضافه کرد: کاهش دسترسی منابع غذایی عقرب از نکات دیگر مهم در پیشگیری از عقرب گزیدگی است. مهم­‌ترین منابع غذائی آن حشره‌ها هستند.

وی در باره احتیاط‌­های لازم به منظور پیشگیری از عقرب گزیدگی گفت: مسدودکردن درزها، شکاف‌­ها و سوراخ‌های دیوارها، منازل و ساختمان­‌ها به خصوص درب، پنجره و اطراف فاضلاب است.

یزدانی افزود: از روش‌­های دیگر می‌توان به روش­‌های بیولوژیک اشاره کرد. نگهداری مرغ و اردک در تقلیل جمعیت عقرب­‌ها تا حدودی موثر است.

این کارشناس بهداشت محیط یادآور شد: با توجه به افزایش فعالیت عقرب‌­ها در ماه­‌های گرم سال (تابستان)، حیوان برای دوری از خشک شدن بدن، به جاهای نمناک و مرطوب پناه می‌آورد. در مناطق عقرب خیز بهتر است قبل از پوشیدن کفش یا لباس، به دقت بررسی شوند. بر اساس احتیاط نیز توصیه می‌شود پیش از ورود به دستشوئی، محل چک شود.

یزدانی تاکید کرد: از عدم وجود عقرب در محل خواب اطمینان حاصل شود. برای خوابیدن در محیط باز از تخت مناسب استفاده شود. از فرو بردن دست در زیر سنگ‌ها و حفرات و سوارخ‌های فاقد دید کافی خودداری شود. همچنین از پابرهنه راه رفتن در محیط باز به‌خصوص در شب خودداری شود.

وی گفت: در برخی منابع قدیمی و همچنین طب سنتی کشورمان، اشاره شده است که برخی گیاهان به خصوص سیر می‌تواند در فرار دادن عقرب موثر باشد.

 

 

برچسب ها: عقرب گزیدگی،
نظر شما
ادامه